ایسکا نیوز: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی از وقوع نقض حقوق بشر توسط مقامات آمریکایی در شهرهای فرگوسن و میسوری در ارتباط با حادثه کشته شدن دو جوان سیاهپوست توسط پلیس آمریکا در این دو شهر و اعتراضات علیه این اقدام پرده برداشت و از این بابت اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، "استیون هاوکینز"، مدیر اجرایی شعبه عفو بین‌الملل در آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: آنچه که سازمان عفو بین‌الملل تابستان امسال در شهر میسوری مشاهده کرد، نشان داد که نقض حقوق بشر تنها فراتر از مرزها و اقیانوس‌ها اتفاق نمی‌افتد.

او افزود: صرف‌نظر از اینکه شما کجای جهان زندگی می‌کنید، همه از همان حقوق اساسی متعلق به دیگر انسان‌ها برخوردار هستند و یکی از این حقوق آزادی اعتراض صلح‌آمیز است.

او خاطرنشان ساخت: من در شهر میسوری شاهد نیروی پلیسی بودم که تا بن دندان با اسلحه‌های در سطح نظامی مسلح بود. من جمعیتی را دیدم را که شامل کودکان و سالمندان بود که با تاثیرات گاز اشک‌آور مقابله می‌کردند. باید پس از استفاده افراطی از زور توسط پلیس آمریکا پاسخگویی و تغییرات نظام‌مند وجود داشته باشد.

سازمان عفو بین‌الملل پس از کشته شدن مایکل براون در تاریخ 9 اوت در شهر فرگوسن هیاتی را از جانب خود به شهر فرگوسن فرستاد.اگرچه این سازمان در گزارش خود پذیرفته که به دلیل روایت‌های متناقض جزییات این حادثه نامطمئن هستند اما این هیات از دولت آمریکا خواسته تا قانونی را که اجازه به استفاده نیروی کشنده توسط پلیس می‌دهد، اصلاح کند.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد: از 13 اوت تا 2 اکتبر دست‌کم 19 خبرنگار و عضو رسانه‌ها از سوی نیروهای پلیس دستگیر شدند درحالی که دیگر اصحاب رسانه در معرض گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتند.گزارشگران شبکه‌های سی‌.ان‌.ان، الجزیره و دیگران رسانه‌ها توسط پلیس آمریکا مورد آزار قرار گرفته و یا با تهدید روبه‌رو شدند.
کد خبر: 120728

وب گردی

وب گردی