کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی ادغام می‌شوند/ هوشمندسازی خدمات با ایجاد شبکه یکپارچه کتابخانه‌ای

مدیر امور کتابخانه‌ها و اسناد علمی دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای مرحله مقدماتی طرح ادغام کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت:  ۱۰ نقطه از سراسر کشور در این طرح انتخاب و مکان‌یابی خواهند شد و به صورت کتابخانه‌های مدرن به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند.    

زهرا نجف‌زاده؛ مدیر امور کتابخانه‌ها و اسناد علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت کتابخانه‌های دانشگاه اظهار کرد: کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی از نظر منابع کتابخانه‌ای، نیروی انسانی و فضا به عنوان مهمترین پایگاه گسترش علم و مراکزی برای حفظ و نگهداری اسناد علمی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

اجرای پویش «گردش کتاب دانشجویی» در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با بیشترین تعداد کتابخانه‌های مادر و بزرگ در سطح کشور و منطقه مطرح است، ادامه داد: کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با دارا بودن انواع منابع گسترده اعم از چاپی، الکترونیکی و شنیداری (بیش از ۱۵ میلیون جلد کتاب فارسی و لاتین و ۶.۵ میلیون عنوان کتاب فارسی و لاتین) جایگاه ویژه ای در سطح آموزش و پژوهش کشور دارند.

نجف‌زاده با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: با توجه به سند تحول، «طرح ادغام کتابخانه‌ها» موازی با سند یادشده در مرحله مقدماتی اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مکان‌یابی ۸ تا ۱۰ کتابخانه مرکزی در سراسر کشور در حال انجام است ضمن اینکه واحدهایی به عنوان پایلوت برای این طرح درنظر گرفته شده‌اند.

هوشمندسازی خدمات و ارائه اپلیکیشن موبایلی نرم‌افزار کتابخانه به کاربران

مدیر امور کتابخانه‌ها و اسناد علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در این طرح سعی بر انطباق کتابخانه‌ها با استانداردهای دانشگاهی جهانی داریم، افزود: مواردی همچون دسترسی سریع به منابع، برخورداری از مجموعه ارزشمند منابع چاپی و الکترونیکی، ارائه خدمات با فناوری های اطلاعاتی روز، ایجاد ساختار جامع و یکسان برای همکاری بین کتابخانه‌ای و ایجاد شبکه یکپارچه امانت بین کتابخانه‌ای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه حداکثری خدمات از راه دور و پست فیزیکی کتاب‌های درخواستی متقاضیان به سراسر کشور درنظر است.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل کتاب‌های کاغذی به منابع دیجیتالی و اشتراک‌گذاری در کتابخانه‌های دانشگاه به منظور کاهش هزینه‌ها و عضویت کتابخانه‌های واحدهای دانشگاهی در طرح‌های ملی همکاری‌های بین کتابخانه‌ای از طریق سیستم یکپارچه کتابخانه‌ای در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.

نجف‌زاده اضافه کرد: در طرح یادشده تأکید بر هوشمندسازی خدمات و اشاعه اطلاعات به شیوه های جدید و بهره گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از جمله استفاده از خدمات تلفن همراه در گردش کتاب و ارائه اپلیکیشن موبایلی نرم افزار کتابخانه به کاربران، ارائه خدمات جدید شامل جستجوی آگاهانه، مشاوره اطلاعاتی، کشف و بازاریابی اطلاعات تحلیل روند، خوشه‌بندی داده‌ها و بررسی‌های آماری است.

مکان‌یابی ۱۰ نقطه از کشور برای ایجاد کتابخانه‌های مدرن

وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۳۸۰ کتابخانه مرکزی و دانشکده‌ای در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد طرح ادغام در راستای ارائه خدمات سریع‌تر با فناوری های نوین و طبق استانداردهای دانشگاهی خواهد بود و دانشجویان و متقاضیان به صورت حضوری و یا غیرحضوری از خدمات بهره مند خواهند شد.

مدیر امور کتابخانه‌ها و اسناد علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در طرح ادغام ۱۰ نقطه در سراسر کشور انتخاب و مکان‌یابی خواهند شد و به صورت کتابخانه‌های مدرن به متقاضیان خدمات ارائه خواهند داد.

وی ادامه داد: در مرحله اول دانشجویان در هر واحد دانشگاهی که باشند در هر نقطه از کشور می‌توانند کتاب‌های موردنیاز خود را ردیابی و آن را دریافت کنند در واقع در این طرح کتابخانه ها با هم ادغام و خدمات‌رسانی به صورت هماهنگ صورت خواهد گرفت.

شبکه جدید یکپارچه امانت کتابخانه‌ای به زودی راه‌اندازی می‌شود

نجف‌زاده خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شبکه امانت کتابخانه‌ای با عضویت ۹۸ کتابخانه فعال بود و هم اکنون سازمان مرکزی در حال تهیه و انجام شبکه جدید یکپارچه امانت کتابخانه‌ای است که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی افزود: برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی و انتخاب برترین‌ها، برگزاری کارگاه‌های کتابداری و بهره‌مندی از شیوه‌های نوین و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، برگزاری کارگاه‌های آموزش تخصصی در خصوص تالیف و انتشار کتاب، چاپ مقالات و نرم افزارهای تخصصی، اجرای پویش، فروش کتاب و انتخاب کتابداران برتر و... از اهم اقدامات واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته کتاب بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =