تایم با اشاره به موافقت دولت ترکیه با عبور پیشمرگه های کرد از مرز ترکیه و سوریه برای ورود به کوبانی نوشت: این تصمیم آنکارا یک تغییر مسیر شگرفت در رفتار ترکیه در قبال گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام به شمار می رود. تا همین یک هفته پیش، آنکارا با عبور پیشمرگه های کرد از مرز مخالفت می کرد. اما اکنون ترکیه به نوعی در روند درگیری ها با داعش ورود پیدا کرده است ، هر چند که این ورود غیر مستقیم است. تحلیلگران بر این باورند که فشار آمریکا در پس پرده این تصمیم گیری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، تایم در ادامه نوشت: ترکیه در مقابل فشارها برای همکاری با ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا مقاومت می کرد اما در نهایت واقعیت ها تاثیر خود را گذاشتند. فادی هاکورا، رئیس پروژه ترکیه در اتاق فکر چتهم هوس لند بر این باور است که اکراه ترکیه نسبت به کمک به پیشمرگه های کرد در کوبانی ریشه در روابط متشنج دولت با جنبش سیاسی کرد های ترکیه دارد. اردوغان نگران است که حزب کارگری کردها یا همان پ ک ک در همکاری با حزب اتحاد دمکراتیک کردها یک گروه قدرتمند از کردها را در مرز ترکیه و سوریه تشکیل دهد.

هرچند روند صلح بین ترکیه و پ ک ک از سال 2013 با نشانه هایی از امیدواری مواجه شده اما در هفته های اخیر این روند به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است. با این حال برخی نیز بر این باورند موافقت آنکارا با عبور پیشمرگه های کرد از مرز به معنی تغییر سیاست آنکارا نیست.

ناظران بین المللی می گویند تصمیم اخیر ترکیه ناشی از ایزوله این کشور است و به معنی تغییر رویه آنکارا نخواهد بود. در واقع ترکیه تحت تاثیر ایزوله بین المللی قرار گرفت و هیچ گزینه دیگری را در مقابل خود مشاهده نمی کرد. از سوی دیگر ترکیه عضو ناتو است و ایالات متحده نیز عمده ترین تامین کننده سلاح برای ترکیه به شمار می رود. با توجه به این ملاحظات آنکارا نمی توانست بیش از این در برابر فشار آمریکا مقاومت کند.

البته هنوز تاثیر استراتژیک تصمیم آنکارا روشن نیست. از سوی دیگر انتظار نمی رود با موافقت آنکارا با عبور پیشمرگه های کرد از مرز تغییر زیادی در میدان جنگ کوبانی ایجاد شود. کوبانی اکنون به سمبل مقاومت تبدیل شده است و در صورتی که این شهر سقوط کند تاثیر روانی عمیقی بر اعضای ائتلاف ضد داعش برجا می گذارد. به همین دلیل آمریکایی ها امیدوارند این تصمیم ترکیه به حفظ کوبانی و جلوگیری از سقوط آن کمک کند.

 
کد خبر: 120787

وب گردی

وب گردی