امیرعبداللهیان: مساله فلسطین باید از طریق همه‌پرسی حل شود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با یک رسانه عربی به آخرین تحولات نوار غزه و آتش‌بس موقت در آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز،حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از پوشش خوب رویدادهای غزه و به تصویر کشیدن مظلومیت مردم فلسطین در مدت تجاوز رژیم صهیونیستی توسط این شبکه قطری تقدیر و تشکر کرد.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: آمریکا و رژیم صهیونیست دستاورد نظامی در غزه کسب نکردند

امیرعبداللهیان همچنین شهادت تعدادی از خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.

وی درخصوص اجرایی شدن آتش‌بس در غزه گفت: ما خوشحالیم که شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و امیدواریم که این توافق آغازی برای تداوم آتش‌بس و همچنین توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی باشد. به صراحت می گویم که رژیم صهیونیستی بدون حمایت‌های آمریکا قادر به ارتکاب این جنایت‌ها نیست و طبیعتا مسئولیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در شش هفته گذشته برعهده آمریکا است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این آتش‌بس نقش داشت، گفت: طبیعتا ما به طور مداوم و در سطح دیپلماتیک و در سطح ریاست جمهوری در این زمینه تلاش کردیم و ریاست جمهوری ایران از ابتدای بحران تلاش‌های گسترده و جدی از راه‌های سیاسی و بین‌المللی انجام داد تا مانع کشتار و نسل‌کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شود. رئیس‌جمهور ایران به همراه سران کشورهای اسلامی ابتکارعمل‌های خوبی را مطرح کرد از جمله برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی و نشست بریکس. رئیس‌جمهوری ایران همچنین تماس‌ها و سفرهایی در این راستا انجام داد. ما نیز به همراه همکاران‌مان و از طریق راه‌های سیاسی و بین‌المللی تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا مانع کشتار مردم فلسطین شویم، ما تلاش کردیم که شرایط به سود مردم فلسطین رقم بخورد. ما از همان هفته دوم آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه تماس‌های مستقیم با وزرای خارجه و نخست‌وزیران قطر، مصر و دیگر کشورهای منطقه داشتیم و همچنین کشورهای غربی و آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی داشتیم و تلاش کردیم که تمام امکانات دیپلماتیک را در این زمینه به‌کار گیریم. در اینجا دوست دارم که از امیر و نخست‌وزیر کشور دوست‌مان قطر تشکر کنم زیرا تماس‌های مداومی با هم داشتیم. من و وزیر خارجه قطر تلاش کردیم که از طریق ارتباط با رهبران حماس به مرحله توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین برسیم و امیدواریم که این آتش‌بس به توقف کامل جنگ منجر شود زیرا اگر غیر از این رخ دهد شرایط جدید در منطقه به وجود خواهد آمد و رژیم صهیونیستی و آمریکا باید پیامدهای وخیم آن را متحمل شوند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی گفته است که بعد از آتش‌بس موقت جنگ را از سر خواهد گرفت و شما نسبت به گسترش دایره جنگ هشدار داده بودید، آیا همچنان احتمال گسترده شدن دایره جنگ به منطقه وجود دارد، گفت: رژیم صهیونیستی از گسترش دایره جنگ استقبال می‌کند اما این گسترش تا زمانی است که آمریکا از آن حمایت کند همانطور که در هفته‌های پیش شاهد حمایت همه جانبه آمریکا بودیم. ما از طریق برخی واسطه‌ها مطلع شدیم که در طول ۱۰ روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این نتیجه رسیدند که تداوم این حمایت‌ها و به این شکل از رژیم صهیونیستی به نفع سیاستمداران آمریکایی و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تداوم آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه، مقابله با کوچاندن اجباری و احترام به حقوق فلسسطینی‌ها را دارد و امیدواریم که اخبار رسیده به ما درست باشد. طبیعتا راست‌آزمایی باید اینگونه باشد که آمریکا رژیم صهیونیستی را مجبور به تداوم آتش‌بس کند و این آتش‌بس به توقف کامل جنگ منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =