آمریکا می‌خواهد از ایران امتیاز سیاسی بگیرد و امتیاز اقتصادی بدهد

وزیر کشور دولت دوازدهم در آیین گرامیداشت روز دانشجو در حضور جمعی از مسئولین و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: آمریکا با هویت ایران مخالف است و به دنبال این هست که امتیاز سیاسی از ایران بگیرد و امتیاز اقتصادی بدهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذرماه، آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با حضور دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت های یازدهم و دوازدهم، روز چهار شنبه پانزدهم آذرماه در سالن آمفی تاتر فرزانگان این دانشگاه برگزار شد.

رحمانی فضلی در این مراسم اظهار کرد: ۱۶ آذر به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: حرکت اعتراضی دانشجویان با واقعه ۱۶ آذر به سمت استکبار ستیزی رفت. در واقع نگاه دانشجویان به حکومت پهلوی پس از این واقعه به گونه‌ای بود که از یک سو آن را دست نشانده استکبار به ویژه آمریکا می‌دانستند و از سوی دیگر سرکوبها و استبداد حکومت را نشانه همراهی و حمایت آمریکا تلقی می‌کردند.

این استاد دانشگاه به تشریح مسیر تاریخی حضور آمریکا در ایران پرداخت وگفت: اندیشه ارتباط با آمریکا روند منطقی وقایعی بود که از پایان دوره اول جنگ‌های ایران و روسیه اتفاق افتاده بود. دولت‌ مردان ایرانی بر اثر چنین حوادثی دریافتند، برای حفظ موجودیت سیاسی خود در صحنه روابط بین‌الملل نقشی داشته باشند و بتوانند در مواقع تهدید کشورشان، از افکار عمومی‌ به کاستن تبعات بحران استفاده کنند.

رحمانی فضلی، امیرکبیر را آغازگر گفتگوهای سیاسی میان دو کشور ایران و آمریکا دانست و افزود: امیر کبیرکه می‌خواست با وارد کردن یک نیروی سوم به صحنه سیاست ایران، از قدرت روز افزون روسیه و انگلیس در ایران بکاهد، در صدد برقراری روابط با آمریکا برآمد.

وزیر کشور دولت دوازدهم بیان کرد: امیرکبیر پیش بینی کرده بود آمریکا، که در آن زمان یک کشور تازه تاسیس و جوان بود و نیروی دریایی نیرومندی داشت، یکی از قدرت‌های جهان در آینده خواهد شد و بر همین اساس قرارداد موسوم به «عهدنامه دوستی» و کشتی رانی به امضاء هر دو طرف رسید. البته دولت ایران به دلیل مخالفت دولت انگلستان و نیز عزل امیرکبیر از مقام صدارت این قرارداد را تصویب و اجرا نکرد.

وی در ادامه با بیان مطالبی روند انجام مذاکرات و شکل گیری روابط بین ایران و آمریکا در دوران قبل و بعد از انقلاب مشروطه مردم ایران، نقش آمریکا در دوران جنگ های جهانی اول و دوم، ایجاد بلوک شرق (سوسیالیسم و کمونیسم) و غرب (لیبرالیسم و سرمایه داری)، در وابستگی ایران قبل از انقلاب و برخی از دلایل عناد و مخالف با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

رحمانی فضلی با اشاره خدشه دار شدن ابهت آمریکا در منطقه بواسطه تسخیر سفارت آمریکا معروف به «لانه جاسوسی» اظهار کرد: آمریکا از بدو انقلاب با پشتیبانی و مسلح کردن گروهک‌های مخالف نظام، طراحی و اجرای کودتاهای نظامی و سیاسی، حمله طبس، راه اندازی جنگ تحمیلی ۸ ساله و حمایت از رژیم بعثی عراق ، مخالفت با تمام مسائل و مواضع ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنی خود را با دولت و ملت ایران ثابت کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا با هویت ایران مخالفت و عناد دارد و این دشمنی را بارها در اقدامات غلط ناشی از تحلیل‌های نادرست خود به اثبات رسانده، آنها به دنبال این هستند که امتیاز سیاسی از ایران بگیرند و امتیاز اقتصادی بدهند.

پس از سخنرانی دکتر عبدالرضارحمانی فضلی، نمایندگان انجمن های علمی،کانون‌ها و تشکلات دانشجویی امید برتر، متاب، توانگر و بسیج دانشجویی به قرایت بیانیه، بیان دیدگاه‌ها و پرسش های خود پرداختند و جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

سخنرانی و خیر مقدم توسط دکترمهدی منصوری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، تجلیل از خانواده شهید عبدوس با اهدا لوح تقدیر و شاخه گل، تقدیر از دانشجویان نخبه علمی و فرهنگی، رونمائی از چهار جلد کتاب تالیف شده توسط دانشجویان دانشگاه، اهدا جایزه اول طرح شهید چمران، پخش کلیپ‌های معرفی دانشگاه و متناسب با روز دانشجو و قرعه کشی و اهدای هدیه به حاضرین جلسه از دیگر برنامه های اجرا شده در آیین بزرگداشت روز دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1209856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =