مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ / صباغیان: افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها با توجه به تورم بی‌عدالتی محض است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،‌ جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

خیانت در واردات برنج / آموزش و پرورش مسئول نظارت بر مهدکودک‌ها شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار دارند:

- گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

- گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه تجارت

- بررسی تقاضای دو فوریت در مورد اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس امروز به بررسی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداختند و با آن مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه با ۹۱ رای موافق، ۱۲۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت کردند.

طبق گفته رییس مجلس دولت باید ظرف ۷ روز اصلاحاتی در بخش اول لایحه بودجه اعمال کرده و مجددا لایحه را به مجلس ارایه کند.

براساس ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده­واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­های سرمایه­ای و مالی و اجزای اصلی آنها و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند.

بخش دوم نیز حداکثر ۱۰ ­روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه به مجلس ارسال می شود.

یوسفی: منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقعی پیش‌بینی شده است

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در  نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه (۲۱ آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: یکی از موضوعات و مزیت‌های این لایحه مربوط به اجرای اصلاح ساختاری است که ما در برنامه هفتم بر آن تأکید کردیم. در واقع در این لایحه از کسری عملیاتی بودجه جلوگیری شده و منابع واقعی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: دربودجه سال ۱۴۰۲، ۲۹ درصد منابع را به فروش نفت یعنی فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت گره زده بودیم، البته باید منابع اجتناب‌ناپذیر دولت برای پرداخت حقوق کارگران و کارمندان پرداخت می‌شد اما به دلیل برخی مشکلات مانند مصرف داخلی امکان صادرات فراهم نشد بنابراین درآمد پیش‌بینی شده محقق نشد، این وضعیت موجب ایجاد کسری بودجه شد که کسری بودجه، تورم و به دنبال عدم انجام پروژه‌های عمرانی و عدم اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ این است که در این لایحه به موضوعات بودجه‌ای پرداخته شده نه اینکه به احکام دائمی ورود شود.

یوسفی با بیان اینکه دولت در این لایحه هزینه‌های جاری خود را کاهش داده، تصریح کرد: هرچند موضوعاتی مانند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی حقوق معلمان باید در بودجه ۱۴۰۳ مرود توجه قرار گیرد، باید به این نکته توجه کرد که در این بودجه حدود ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت، این نخستن بار است که با همراهی دولت و مجلس این اتفاق رخ می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: دولت از خود شروع کرده و بیش از ۱۰ درصد از مجموع هزینه‌های جاری خود را کم کرده است و پاداش‌ها و پرداخت‌های نجومی را کم کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این لایحه به سفره مردم توجه شده است، گفت: در این لایحه بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌ها پیش‌بینی شده است، در بودجه ۱۴۰۲ در منابعی که برای تبصره ۱۴ پیش‌بینی شده بود این احتمال وجود داشت که محقق نشود که همین اتفاق نیز رخ داد بنابراین در پرداخت پول گندمکاران با مشکل روبرو شدیم زیرا منابع مربوط به این حوزه را واقعی ندیدیم.

وی اضافه کرد: دولت تراز عملیاتی خود را کاهش و این عدد را از ۴۵۵ همت در بودجه ۱۴۰۲ به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسانده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره افزایش انتشار اوراق در لایحه گفت: رشد ۳۵ درصدی این موضوع در لایحه مربوط به بازپرداخت ۹۰ درصد اوراق اسلامی است که سررسید آن شده است.

یوسفی با اشاره به پیش‌بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل گفت: باید در بررسی جزئیات بودجه به گونه‌ای عمل شود که افزایش حقوق کارمندان به گونه‌ای باشد که بتواند تورم را جبران کند، همچنین مالیات نباید به گونه‌ای افزایش یابد که فشاری به اقشار ضعیف و متوسط و کسب و کار خرد وارد شود بلکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

حاجی دلیگانی: لایحه بودجه ۱۴۰۳ گرانی، فقر و تورم را بیشتر خواهد کرد

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: از طرف مردم انتخاب شدیم که نگرانی های آن ها را مدنظر قرار دهیم بنابراین نمی توان در صحن علنی با لایحه بودجه موافقت کرده اما فردا روز در پاسخ به مردم جواب منطقی نداشته باشیم. این در حالی است که دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تنظیم لایحه بودجه با مشکلاتی روبه رو بوده اند اما ما نمی توانیم عیوب بودجه را نادیده بگیریم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: کل بودجه ۲ هزار و ۷۰۰ همت است که اگر ما ۳۰ درصد تورم سال آینده را نیز در آن در نظر بگیریم، می شود هزار و ۹۰۰ همت، یعنی همان عدد و عملکردی که برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده بود، بنابراین ما هیچ افزایش بودجه ای در سال آینده نخواهیم داشت که این عدم افزایش بودجه باعث توقف رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق آنچه سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده این است که نرخ ها افزایش پیدا نکنند و ما بتوانیم نرخ تورم را تک رقمی کنیم اما در این کلیات اثری از اینکه بتوان نرخ تورم را تک رقمی کرد، وجود ندارد. ضمن آنکه افزایش مالیات ها باعث گرانی و تورم بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون قضائی مجلس اضافه کرد: افزایش مالیات باعث توقف تولید خواهد شد و زمانی که تولید متوقف شود دستمزدها کم شده و بیکاری و مشکلات معیشتی ایجاد خواهد شد. ضمن آنکه در این کلیات وضعیت توده های کف جامعه دیده نشده و همه را مانند افراد حقوق بگیر البته صرفا حقوق بگیران تهران دیده اند لذا افرادی که درآمد ندارند چطور باید زندگی خود را ادامه دهند؟

حاجی دلیگانی مطرح کرد: از طرفی این بودجه نمی تواند رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد مدنظر را فراهم کند و به یقین میان فقرا و اغنیا فاصله بیشتری ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه دولت ۳۲۰ همت اوراق در بودجه گذاشته در حالی که این اوراق کشور را بیش از این بدهکار می کند.

وی با بیان اینکه در عمل آثاری از برنامه هفتم در این لایحه بودجه دیده نمی شود، گفت: از طرفی جلو اصراف ها، حقوق های نجومی، ریخت و پاش ها گرفته نشده و برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز فکری نشده است.

یوسفی: منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقعی پیش‌بینی شده است

مجتبی یوسفی در  نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: یکی از موضوعات و مزیت‌های این لایحه مربوط به اجرای اصلاح ساختاری است که ما در برنامه هفتم بر آن تأکید کردیم. در واقع در این لایحه از کسری عملیاتی بودجه جلوگیری شده و منابع واقعی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ادامه داد: دربودجه سال ۱۴۰۲، ۲۹ درصد منابع را به فروش نفت یعنی فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت گره زده بودیم، البته باید منابع اجتناب‌ناپذیر دولت برای پرداخت حقوق کارگران و کارمندان پرداخت می‌شد اما به دلیل برخی مشکلات مانند مصرف داخلی امکان صادرات فراهم نشد بنابراین درآمد پیش‌بینی شده محقق نشد، این وضعیت موجب ایجاد کسری بودجه شد که کسری بودجه، تورم و به دنبال عدم انجام پروژه‌های عمرانی و عدم اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ این است که در این لایحه به موضوعات بودجه‌ای پرداخته شده نه اینکه به احکام دائمی ورود شود.

یوسفی با بیان اینکه دولت در این لایحه هزینه‌های جاری خود را کاهش داده، تصریح کرد: هرچند موضوعاتی مانند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی حقوق معلمان باید در بودجه ۱۴۰۳ مرود توجه قرار گیرد، باید به این نکته توجه کرد که در این بودجه حدود ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت، این نخستن بار است که با همراهی دولت و مجلس این اتفاق رخ می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: دولت از خود شروع کرده و بیش از ۱۰ درصد از مجموع هزینه‌های جاری خود را کم کرده است و پاداش‌ها و پرداخت‌های نجومی را کم کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این لایحه به سفره مردم توجه شده است، گفت: در این لایحه بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌ها پیش‌بینی شده است، در بودجه ۱۴۰۲ در منابعی که برای تبصره ۱۴ پیش‌بینی شده بود این احتمال وجود داشت که محقق نشود که همین اتفاق نیز رخ داد بنابراین در پرداخت پول گندمکاران با مشکل روبرو شدیم زیرا منابع مربوط به این حوزه را واقعی ندیدیم.

وی اضافه کرد: دولت تراز عملیاتی خود را کاهش و این عدد را از ۴۵۵ همت در بودجه ۱۴۰۲ به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسانده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره افزایش انتشار اوراق در لایحه گفت: رشد ۳۵ درصدی این موضوع در لایحه مربوط به بازپرداخت ۹۰ درصد اوراق اسلامی است که سررسید آن شده است.

یوسفی با اشاره به پیش‌بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل گفت: باید در بررسی جزئیات بودجه به گونه‌ای عمل شود که افزایش حقوق کارمندان به گونه‌ای باشد که بتواند تورم را جبران کند، همچنین مالیات نباید به گونه‌ای افزایش یابد که فشاری به اقشار ضعیف و متوسط و کسب و کار خرد وارد شود بلکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

قادری: نگرانی هایی پیرامون منابع همسان سازی حقوق ها وجود دارد/ضرورت اعمال ۴۰ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در سال اول اجرای برنامه

جعفر قادری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: در شرایطی هستیم که هم تورم هم تحریم ها و هم محدودیت هایی وجود دارد کما اینکه در طول سال های گذشته فشار تحریم ها و فشار ناشی از مشکلات شیوع کرونا و خشکسالی ها در کشور وجود داشته و رشد منفی و صفر اقتصادی را در دهه ۹۰ داشتیم بنابراین باید به گونه ای عمل کنیم که بی ثباتی هایی که در کشور وجود داشت دوباره تکرار نشود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت نباید کاری کند که با نقدینگی و استقراض از بانک مرکزی زمینه نابسامانی اقتصادی فراهم شود ضمن اینکه رشد ۱۸ درصدی که در درآمدها پیش بینی شده نشان می دهد که یک بودجه انقباضی داریم که در این شرایط تورمی جهت گیری در بودجه به درستی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اجزای رشد درآمدها و رشد ۵۰ درصدی مالیات ها نشان می دهد که شاید نتوان بیش از این مالیات ها را افزایش داد بنابراین اگر بخواهیم مالیات ها را بیشتر اضافه کنیم رکود را تشدید می کند و مشکلاتی برای فعالان اقتصادی ایجاد می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در مورد درآمد نفتی هم ظرفیت تولید نداریم و هم تحریم ها و فشارهای خارجی اجازه افزایش درآمد این بخش را نمی دهد بنابراین ما در این دو منابع عمده با محدودیت مواجه هستیم.

وی افزود: در بحث مولد سازی نیز با توجه به مقاومت هایی که از سوی دستگاه های مختلف صورت می گیرد عملا قدرت مانور دولت را محدود می کند همچنین افزایش واگذاری دارایی های مالی و استقراض از مردم نیز منطقی نیست و در شرایطی که بدهی زیادی متوجه دولت است بخشی از این دارایی ها باید به بازپرداخت بدهی دولت اختصاص یابد.

قادری یادآور شد: اعداد و ارقام بودجه مناسب است ضمن اینکه کار خوبی که دولت کرد این بود که لایحه الحاق ۳ را همراه بودجه آورد که احکام غیر بودجه ای را از بودجه جدا می کند و این به کاهش کسری تراز عملیاتی، تراز سرمایه ای و تراز مالی و بهبود ترازهای مختلف کمک می کند و باعث می شود بودجه یک مسیر منطقی داشته باشد.

وی افزود: در بودجه سعی شده منابع دقیق تر برآورد شود و نوسانات ناشی از عدم برآورد دقیق بودجه وجود نداشته باشد همچنین منابع از محل تسهیلات و بانک ها مطلوب است و برای رشد اقتصادی دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: تلاش دولت این بوده که بودجه با سیاست های برنامه و بخش هایی از برنامه که امکان رد شدن آن ها از سوی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت وجود دارد انطباق داشته باشد.

قادری بیان کرد: البته فقط نگرانی هایی پیرامون منابع همسان سازی وجود دارد هرچند در مجلس امکان جابه جایی منابع در این بخش وجود دارد بنابراین همان طور که مجلس مصوب کرده است باید سال اول اجرای بودجه ۴۰ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان اجرا شود.

اسماعیلی: افزایش درآمدهای مالیاتی فشار بر مردم است

ولی اسماعیلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: مالیات در سال ۱۴۰۲، ۷۵۰ همت بوده و در سال ۱۴۰۳، به یک هزار و ۱۱۲ همت رسیده است، این یعنی فشار بر مردم مگر اینکه دولت در پیدا کردن مودیان جدید اصرار ویژه ای داشته باشد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که درآمد آن ۶۰ همت است شک نکنید موجب افزایش تورم خواهد شد. ما باید کلیات را برگردانیم تا این موضوع اصلاح شود و مالیات بر ارزش افزوده حذف شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: در بحث عمرانی ۳۷۵ همت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد اما با توجه به رشد اخیر مصالح و دستمزدها باید این افزایش چشمگیر باشد که با این بودجه این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با استناد به ماده ۷۹ قانون برنامه توسعه تصریح کرد: قرار بود مستمری نهادهای حمایتی ۲۰ درصد حداقل حقوق باشد در صورتی که در لایحه دولت ۷۶۰ همت رقم در نظر گرفته شده است که درصد مستمری این نهادهای حمایتی مشخص نیست که آن ها بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

اسماعیلی افزایش ۲۰  و ۱۸ درصدی حقوق را با توجه به تورم ۴۵ درصدی غیر منطقی دانست و گفت: عدم متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح و انجام شود، البته این لایحه نکات مثبتی دارد ولی باید طی یک هفته به دولت بازگردد و اصلاح شود.

صباغیان: افزایش ۱۸ درصدی حقوق ها با توجه به تورم ۵۰ درصدی بی عدالتی محض است

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: اگرچه لایحه بودجه یک سری ویژگی های مثبت مانند انطباق با سیاست  های کلی نظام و عدالت محوری دارد اما احساس می شود دولت به جای پرداختن به مشکلات اساسی که نیاز به جراحی است به اصلاح شاخ و برگ ها پرداخته است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبصره یک این لایحه به فروش اوراق اشاره شده که ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است در حالی که انتشار اوراق یعنی کشیدن چک و آینده فروشی اما دولت معتقد بود باید این سیاست متوقف شود. همچنین در تبصره ۳ اختیارات ویژه ای به سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی اعتبارات داده شده که این مسئله در آینده امضاهای طلایی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اگرچه ما موافق افزایش پایه های درآمدی کشور از طریق مالیات هستیم اما از طریق افرادی که فرارهای مالیاتی دارند بنابراین مسئولان باید توضیح دهند چند درصد از این افزایش مالیات به فرارهای مالیاتی اختصاص یافته و چند درصد آن از حقوق بگیران اخذ خواهد شد؟

صباغیان اظهار کرد: در این بودجه به واردات خودروهای آمبولانس به شرط نبود تولیدات داخلی اشاره شده اما زمانی که اکثر تولیدات داخلی به سرعت خراب می شوند و بسیاری از تجهیزات پزشکی که دولت از  آن ها حمایت می کند کیفیت ندارند چنین تبصره ای جای بحث و بررسی دارد و به یقین این سیاست مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس مطرح کرد: دولت همچنین در حوزه آب به جای بستن چاه های غیرمجاز، انتقال آب، مصرف بهینه، دبی چاه ها را کاهش می دهد آن هم از چاه های مجاز و به جای تولید برق، قطعی برق چاه های کشاورزی را مدنظر قرار داد و متاسفانه فریاد کشاورزان در زمانی که محصولاتشان به آب نیاز داشت به جایی نرسید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: مدیریت واحد شهری با هدف کوچک سازی دولت باید اجرایی شود تا مصارف دولت کاهش و مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

وی خطاب به مسئولان دولتی افزود: آقایان شما برای شرکت های خصولتی در لایحه بودجه چه کرده اید؟ در حالی که عموما زیان ده هستند و حیات خلوت و محل کسب حقوق های نجومی شده اند بنابراین صرفا شعار دادن دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

صباغیان گفت: همسان سازی حقوق ها به ویژه حقوق بازنشستگان مطالبه اصلی مردم است بنابراین نمی توان از این همسان سازی گذشت ضمن  آنکه افزایش ۱۸ درصدی حقوق ها با وجود تورم ۵۰ درصدی بی عدالتی محض است.

حاجی بابائی: بودجه ای که متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آن نباشد از در مجلس بیرون نخواهد رفت

حمیدرضا حاجی بابائی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: نکته نخست اینکه در گزارش کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نکات مثبت و منفی لایحه احصا شده است و با توجه به ایرادات جمع بندی باید صورت گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان و رئیس مجلس تاکید فراوانی بر متناسب سازی حقوق بازنشستگان داشتند و ما قول شرف برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان گرفتیم، بودجه ای که همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آن نباشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت. آقای منظور در این زمینه نامه ای مکتوب ارائه کرده است.  

حاجی بابائی با بیان اینکه نقاط قوت بودجه را باید تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم، تاکید کرد: بودجه ای که به مجلس رسیده دو مرحله ای بوده و ما امروز فقط مرحله اول یعنی بخش منابع را بررسی می کنیم پس از این در مرحله دوم بخش مصارف را بررسی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: در این زمینه با هیچ کس تعارف نخواهیم داشت و اقتدار مجلس را بار دیگر نشان خواهیم داد اما باید در نظر داشت منابع ما از چه چیزهایی تشکیل شده یکی از منابع اصلی ما نفت بوده و در ۸ ماهه اول سال ما حدود ۲۰۰ همت عدم تحقق داریم.

وی تصریح کرد: واقع نگری در خصوص اینکه منابع نفتی باید واقعی دیده شوند، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا به امروز یک هزار و ۶۳ همت اوراق به فروش رفته و برای سال آینده دولت مکلف است ۲۲۵ همت اوراقی را که قبلا فروخته شده پرداخت کند. این نشان می دهد که بسیاری از مواردی که روی آن اصرار داریم امکان پذیر نیست.

حاجی بابائی با طرح این سوال که اگر لایحه بودجه رد شود چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: پس از رد بودجه موظفیم کمیسیون تلفیق تشکیل دهیم و مجددا همین مسائل را بررسی کنیم اما همین امروز بررسی شده که چه عددی برای بازنشستگان نیاز است و این رقم با دیوان محاسبات دولت و سازمان برنامه و بودجه محاسبه شده است.

حاجی بابایی گفت: آقای منظور هم تأکید کردند به شورای نگهبان نامه زده و قبول می‌کنند و به درستی می‌دانم که اگر خدای ناکرده یک درصد امکان تحقق نداشته باشد، نمایندگان به جد پیگیری خواهند کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: ما با کمک مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات موضوع دریافتی بازنشستگان و شاغلان را بررسی کرده‌ایم که بر اساس آن باید ۴۰ درصد مابه‌التفاوت در لایحه بودجه سال آینده بیاید تا خیال همه راحت شود و ان‌شاء الله مشکل بازنشستگان سال آینده حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ادامه داد: پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس باید به شورای نگهبان رفته و پس از تأیید شورا به مجلس بازگشته و از طرف مجلس به دولت فرستاده شود بنابراین اگر اکنون کلیات رد شود یک ماه به عقب خواهیم افتاد لذا با توجه به جمیع جهات و اشکالاتی که وجود دارد برای اینکه فضای عمومی جامعه مثبت باشد و بتوانیم مشکلات را با دولت حل کنیم، پیشنهاد می‌کنم همکاران عزیز به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ رأی مثبت دهند.

کد خبر: 1210576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =