چین از توسعه روابط ایران و عربستان حمایت می‌کند

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که پکن در راستای تقویت روابط دوجانبه به ایفای نقش سازنده و حمایت از تهران و ریاض ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان سعودی خاطرنشان کرد: پکن از کشورهای خاورمیانه در جهت «تلاش در مسیر توسعه ملی»، «حل مشکلات امنیتی از طریق گفتگو» و پیشبرد توسعه روابط تهران و ریاض حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تاکید وزرای خارجه ایران و ترکمنستان بر توسعه روابط دو کشور


وانگ گفت: چین مایل است از این نشست سه جانبه به‌عنوان فرصتی برای ارتقای سطح دوستی بین «جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی» و «توسعه ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه» استفاده کند.

وی خواستار پای‌بندی به طرح راهبردی آشتی، توسعه روابط دو جانبه و عدم‌دخالت کشورهای خارجی در خاورمیانه شد.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که کشورش برای توسعه همکاری و تبادلات در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، امنیت و مبادلات مردمی استقبال و آماده گسترش مبادلات با دو طرف در جهت بهبود روابط است.

وی افزود: سرنوشت خاورمیانه باید در دست مردم این منطقه است.

وانگ گفت: چین همیشه در کنار کشورهای عربی و مسلمان بوده و از احیای حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت کرده است.

[چین: از توسعه روابط ایران و عربستان حمایت می‌کنیم]باقری و حریجی ضمن تشکر از تلاش‌های پکن در راستای کاهش وضعیت بحرانی نوار غزه تاکید کرد که دو کشور به تقویت همکاری‌ها با چین در زمینه‌های دوجانبه و چندجانبه در جهت حل مساله فلسطین تمایل دارند.

نمایندگان تهران و ریاض تاکید کردند که «توافق‌نامه پکن» صفحه جدیدی از تلاش‌های چین برای ایفای نقش سازنده در خاورمیانه باز کرد.

باقری و الخریجی با اشاره به اینکه توافق‌نامه پکن موجب توسعه روابط تهران و رباض شده است، گفتند: روابط ایران و عربستان در مسیر مثبتی پیش می‌رود و دو طرف توسعه همکاری اقتصادی و تجاری در زمینه‌های امنیت، تبادلات مردمی و فرهنگی، ارتقای مشترک امنیت، ثبات و توسعه منطقه‌ای ادامه خواهند داد.

معاون وزیر امور خارجه عربستان گفت: از ایفای نقش بیشتر پکن در توسعه خاورمیانه استقبال می‌کنیم و مایل به همکاری با چین برای حفظ چندجانبه گرایی، توسعه و پیشرفت منطقه و جهان هستیم.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست نیز در روز هجدهم اسفندماه در پکن توافق کردند تا تهران و ریاض بعد از هفت سال بار دیگر با میانجی‌گری چین روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1211205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =