دانشجویان به مناسبت هفته پژوهش، در سه بخش تقدیر می‌شوند/ بررسی، معرفی و حمایت از پژوهشگر برتر انجام خواهد شد

مسعود معینی: در سطح پژوهشگران برتر هیئت علمی در گروه‌های مختلف آموزشی، چند نفر را بررسی خواهیم کرد و کسانی را که بالاترین امتیاز را داشته باشند با عنوان پژوهشگر برتر معرفی و حمایت خواهیم کرد.

مسعود معینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌وگوی صمیمانه با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش با اشاره به پتانسیل بالای دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری، گفت: در هفته پیشرو برنامه نسبتا کاملی برای تقدیر از پژوهشگران خواهیم داشت و تلاش داریم تقدیر در لایه‌های مختلف پژوهشی اتفاق بی‌افتد. در ادامه گفت‌گو ایسکانیوز همدان با مسعود معینی را می‌خوانیم:

ایسکانیوز: تاریخچه هفته پژوهش و فناوری چیست؟

هفته چهارم آذر ماه توسط شورای فرهنگ عمومی بعد از انقلاب با هدف ارج نهادن به فعالیت‌های پژوهشی در کشور، به عنوان هفته پژوهش نام‌گذاری شد. همچنین در سال ۱۳۷۹ وزارت علوم تحقیقات و فناوری همین تاریخ را با عنوان هفته پژوهش معرفی کرد و در نهایت در سال ۱۳۸۴ با توجه به نقش حوزه فناوری در پژوهش، این هفته، به هفته پژوهش و فناوری تغییر نام پیدا کرد و در سال‌های متمادی، در این تاریخ، مراسم هفته پژوهش و فناوری با هدف تقدیر و بزرگداشت فعالان و پژوهشگران حوزه فناوری در دانشگاه های سراسر کشور، از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، اتفاق می‌افتد.

ایسکانیوز: در هفته پژوهش و فناوری چه فعالیت‌هایی در سطح کشور و الخصوص در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان صورت میگیرد؟

هفته پژوهش و فناوری، یک هفته نمادین است و در اصل فعالیت های پژوهشی و تولید علم در تمام طول سال، با قوت زیاد پیگیری و اجرا می شود.

اما در رابطه با اتفاقات هفته پژوهش، یک دستورالعمل از سازمان مرکزی داریم که هفته پژوهش را اعلام کرده و در رابطه با آن، برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌کند که این برنامه‌ها قالب و چهارچوب خودشان را دارند.

از طرفی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پتانسیل بسیار خوبی هم در بدنه هیئت علمی و کارمندی و هم در میان دانشجویان وجود دارد که ما شاهد فعالیت‌هایشان در زمینه پژوهش و تولید علم در غالب انجمن‌های علمی و باشگاه پژوهشگران جوان و مرکز رشد و فناوری دانشگاه، هستیم.

این ظرفیت باعث می‌شود در هفته پژوهش و فناوری با توجه به دستور العمل اعلامی مراسم نسبتا کاملی را برای تقدیر از پژوهشگران برگزار کنیم. تلاش داریم این تقدیر در لایه‌های مختلف پژوهشی انجام پذیرد.

ایسکانیوز: برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برای هفته پژوهش و فناوری، چیست؟

ما قصد داریم مراسم هفته پژوهش و فناوری را در دو سطح برگزار کنیم. سطح دانشگاه‌های استان همدان و سطح دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.

در سطح دانشگاه‌های استان، با توجه به پرونده‌هایی که به دست ما می‌رسد و مطابقت دادن آنها با جداول و فرمول‌هایی که در اختیار داریم، شاخصه‌ها ارزیابی می‌شود و یک شخص را از اعضای هیئت علمی، به عنوان پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۲ معرفی می‌کنیم. به همین شیوه‌ای که ذکر شد، یک شخص را هم از اعضای هیئت علمی، به عنوان فناور برتر استانی سال ۱۴۰۲ معرفی می‌کنیم.

برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری در واحد همدان به این صورت است که در سطح پژوهشگران برتر هیئت علمی در گروه‌های مختلف آموزشی، چند نفر را بررسی خواهیم کرد و کسانی را که بالاترین امتیاز را داشته باشند با عنوان پژوهشگر برتر معرفی و حمایت خواهیم کرد و به همین شیوه، یک فناور برتر نیز انتخاب و معرفی خواهد شد. علاوه بر همه اینها، سه بخش مختلف صرفا برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

که در این زمینه، یک انجمن علمی برتر دانشجویی، یک عضو باشگاه پژوهشگران جوان و یک رساله برتر دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی معرفی خواهند شد. همچنین از کسانی که در دوره‌های درآمدزایی ما شرکت داشته‌اند نیز تقدیر خواهد شد و در زمینه پویش و پایش هم تقدیر اتفاق خواهد افتاد.

ایسکانیوز: آیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در مراسمات هفته پژوهش و فناوری که در سطح استان برگزار می شود، موفقیتی کسب نموده است؟

ما در هفته پژوهش و فناوری استانی که "عطف" نام دارد و متعلق به وزارت علوم تحقیقات و فناوری می‌باشد، و همه دانشگاه‌های سراسر استان از جمله آزاد، پیام نور، جهاد دانشگاهی، علوم پزشکی، علمی کاربردی و بوعلی سینا (سراسری)، با هم رقابت می‌کنند، همه ساله، هم پژوهشگر برتر و هم فناور برتر داشته‌ایم. برای مثال امسال دو نفر پژوهشگر برتر داشتیم که دکتر چراغی در گروه کشاورزی و محیط زیست و دکتر اردلان در بخش هنر و معماری و ذهبی که در بخش گیاهان دارویی به عنوان واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه فعالیت دارند، به عنوان فناور برتر معرفی شدند.

خبرنگار: نازنین مولایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1211330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =