تداوم جنگ غزه به ضرر رژیم صهیونیستی است / تلاش موساد برای پایان یافتن نبرد از طریق مذاکره

کارشناس مسائل منطقه معتقد است: قدرت تاب‌آوری رژیم صهیونیستی کاهش یافته و بسیاری از شهرک نشینان از غلاف غزه فرار کرده‌اند؛ از همین‌رو رئیس موساد در دوحه قطر تلاش می‌کند از طریق مذاکره با حماس جنگ را پایان دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بیش از 70 روز از آغاز جنگ غزه گذشته و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و اخبار تکان‌دهنده از کشتار فجیع مردم مظلوم فلسطین افکار عمومی دنیا را آزار می‌دهد. بر اساس گزارشات، تا کنون حدود 19 هزار نفر در غزه کشته شده و بیش از 51 هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. سازمان ملل نیز اخیرا اعلام کرده که به ‌دلیل تداوم بمباران غزه، امکان ارسال کمک به این منطقه وجود ندارد. در صحنه نبرد نیز نیروهای مقاومت همچنان حملات راکتی خود را به سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهند و در جنگ زمینی هم تلفات سنگینی به نیروهای نظامی وارد شده به غزه تحمیل می‌کنند. اگرچه تلاش‌های سیاسی در سطح جهان و به ویژه با محوریت جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای اسلامی برای توقف جنایات اسرائیل انجام می‌شود، اما با توجه به همراهی دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی چشم‌انداز روشنی در این زمینه وجود ندارد. به منظور بررسی آینده جنگ غزه و احتمالات پیش‌رو گفتگویی با دکتر سیدهادی سیدافقهی –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

جنگ غزه جنگ آمریکاست! / چرا به اسرائیل سلاح و کمک اطلاعاتی داده می‌شود؟

این کارشناس سیاسی در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای اشغال مناطق شمالی غزه توسط رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل به غزه وارد شده اما آن را اشغال نکرده و پلیس امنیتی حماس اخیرا ارائه خدمات‌ اجتماعی و برقراری نظر را از سر گرفته است. وی افزود: حماس برای اینکه ادعای دروغ رژیم صهیونیستی را آشکار کند، یکی از اسرا را در مناطق شمالی آزاد کرد. به اعتقاد این کارشناس، تصور صهیونیست‌ها این بود که به صرف حضور روی زمین، می‌توان زیر زمین را هم کنترل کرد اما در واقع این چنین نیست و بسیاری از موشک‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود، از مبدا شمال غزه هستند.

سیدافقهی با بیان اینکه ورود نظامی به معنای اشغال نیست، اظهار کرد: افزایش سطح تلفات نیروهای اسرائیل در شمال غزه و کشته شدن افسران ارشد آنها گویای ادامه داشتن درگیری در مناطق شمالی غزه است و حتی بر اساس اذعان «دانیال هانگاری» -سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی- جنگ برای آنها روز به روز دشوارتر می‌شود و رژیم مجبور است که هزینه‌های سنگین‌تری بپردازد. وی در خصوص تلاش نتانیاهو برای تداوم این جنگ تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم برای پاسخ به این سوال، تاب‌آوری مقاومت و اسرائیل برای ادامه این جنگ است. به اعتقاد سیدافقهی، درگیری سخت در تمام جبهه‌ها ادامه دارد و علیرغم تفوق ماشین نظامی دشمن، اراده نبرد در بین گروه‌های مقاومت از جمله حماس، جهاد اسلامی، گردان‌های ابوعلی مصطفی و ... از بین نرفته و موشک‌های آنان از غلاف غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه شکست در این جنگ به معنای پایان کار آنها خواهد بود، خاطر نشان کرد: جنگ غزه جنگ وجودی و بر سر بود و نبود است و جنگ بر سر حدود و مرزهای جغرافیایی نیست. وی افزود: اکنون با گسترده‌تر شدن جبهه‌های نبرد مقاومت با رژیم صهیونیستی به ویژه در جنوب لبنان و در مقابل افزایش حملات رژیم به عمق لبنان از یک‌سو و حملات انصارالله یمن از سوی دیگر موجب شکل‌گیری یک بحران اقتصادی عظیم در اسرائیل شده و در واقع در درجه اول به ضرر رژیم در حال ادامه یافتن است.

سیدافقهی همچنین با اشاره به موج مهاجرت معکوس فزاینده در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: مقاومت چیزی برای از دست دادن ندارد و بر اساس اعلام گروه‌های مقاومت آنها می‌توانند تا 6 ماه آینده از زیر زمین جنگ را ادامه دهند و از آنجایی که این جنگ یک جنگ چریکی شهری است، نیروهای اسرائیل تجربه‌ای در آن ندارند و هر روزه آسیب‌های جدی به آنها وارد می‌شود. وی در خصوص موضع آمریکا در خصوص ادامه این جنگ گفت: آمریکا نگران شرایط داخلی خودش است و در برابر تظاهرات میلیونی در خود آمریکا و سایر پایتخت‌های غربی ابتکار عمل خود را از دست داده و همچنین محبوبیت بایدن که انتخابات 2024 را در پیش دارد، روز به روز در حال کاهش یافتن است.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین با توجه به رای مثبت 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل به طرح آتش‌بس که با وتوی آمریکا ناکام ماند، اجماع جهانی را به نفع مردم فلسطین دانسته و تصریح کرد: قدرت تاب‌آوری رژیم صهیونیستی کاهش یافته و بسیاری از شهرک نشینان از غلاف غزه فرار کرده‌اند؛ از همین‌رو رئیس موساد در دوحه قطر تلاش می‌کند از طریق مذاکره با حماس جنگ را پایان دهد. به گفته وی، هزینه روزانه 320 میلیون دلار برای جنگ کار را برای اسرائیل سخت کرده و قدرت تاب‌آوری آنها را کاهش داده و حماس با درک این شرایط خواستار آزادی همه 7500 اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه مردم فلسطین هزینه سنگینی در صورت ادامه جنگ پرداخت می‌کنند اما به لحاظ معادلات نظامی، ضرر رژیم اسرائیل در صورت ادامه جنگ بسیار بیشتر است. سیدافقهی در خصوص سناریوهای پس از پایان جنگ نیز گفت: احتمالات متفاوتی در این خصوص مطرح می‌شود از جمله اینکه سلطه خودگردان زیاد شود، یا کشورهای عربی به صورت شورایی غزه را مدیریت کنند و یا حتی نیروهای حافظ صلح مدیریت آن را به دست بگیرند، اما این مباحث به این سادگی قابل حل نیست و از همین رو، آمریکایی‌ها برای خاموش کردن خشم افکار عمومی راهکار دو دولت را مطرح می‌کنند.

سیدافقهی با اشاره به سخنان اخیر اسماعیل هنیه مبنی بر توهم بودن تشکیل دولت بدون حضور حماس، تاکید کرد: در حال حاضر طرفداران حماس در کرانه باختری بیشتر شده و آنها نیز خواستار سرنگونی محمود عباس هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =