علی باقری: پس از جنگ غزه شاهد یک نقشه راهبردی و امنیتی جدید در منطقه خواهیم بود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا پس از پایان جنگ در غزه ما شاهد یک نقشه راهبردی، سیاسی و امنیتی جدید در منطقه خواهیم بود که در آن نقشه مقاومت به‌عنوان یک بازیگر غیرقابل انکار وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «علی باقری» که به ژاپن سفر کرده در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع ایران و ژاپن، این دو کشور را دو رکن مهم ثبات در قاره آسیا نامید.

بیشتر بخوانید:

جزییات رایزنی مهم علی باقری با مقامات برزیل

معاون وزیر امور خارجه ایران، ضمن اشاره به اهمیت تشریک مساعی دو کشور در ارتقای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی گفت: ایران به عنوان یکی از منابع بزرگ انرژی جهانی و ژاپن به عنوان یک قدرت صنعتی به یکدیگر نیاز متقابل دارند.

وی افزود: در دیدارهایی که طی دو روز با مقامات ژاپنی خواهم داشت تلاش می کنیم زمینه های توسعه روابط را مورد گفت و گو قرار دهیم.

علی باقری در بخش دیگری از سخنانش گفت: جنایت علیه مردم غزه همان طور که دبیر کل سازمان ملل به درستی عنوان کرده، هم تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی و هم نسل کشی آشکار است.

وی افزود: بازیگران بین المللی باید از همه ظرفیتهای خود برای توقف نسل کشی در غزه استفاده کنند تا جنایت در غزه پایان پذیرد، محاصره ظالمانه علیه مردم غزه پایان یابد، کمک رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط آغاز شود و با کوچاندن اجباری مردم در داخل غزه و از غزه مقابله شود.

معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : تنها مردم فلسطین هستند که می توانند و باید درباره آینده خودشان تصمیم بگیرند. مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند، لذا اگر بخواهیم صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا برقرار شود، باید نگاه و اولویت و نظر مردم فلسطین مبنا باشد، زیرا حلقه مفقوده در طرحها و الگوهای حل مساله فلسطین که تا کنون طی ۷۵ سال به نتیجه نرسیده غیبت مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان است.

باقری گفت: دنیا برای یک بار هم که شده باید به نظر مردم فلسطین اهمیت دهد و اجازه دهد آنها خود برای آینده خودشان تصمیم بگیرند و در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی حمایت می‌کند.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: دولت یمن اعلام کرده که تا زمانی که صهیونیست‌ها به جنایت علیه مردم غزه ادامه دهند تلاش خواهد کرد از کمک رسانی به اسرائیل جلوگیری کند. آنها یک بازیگر مستقل در صحنه بین المللی هستند که وفق تشخیص خود عمل میکنند و لذا مرتبط کردن اقدامات آنها به دیگران درست نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتظار ایران از ژاپن در ارتباط با جنگ غزه، ضمن مهم شمردن رای ژاپن به قطعنامه مجمع عمومی در مورد توقف تهاجم به غزه گفت: طبیعی است که دولت ژاپن با توجه به نقش و جایگاه بین المللی خود برای توقف جنگ در غزه تلاش کند، لذا انتظار این است که مادامی که رژیم صهیونیستی به جنایت علیه مردم غزه ادامه میدهد دیگر کشورها در مناسبات خود با اسرائیل تجدیدنظر کنند.

باقری افزود: همان طور که ژاپن به درستی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای داد، می تواند از دیگر ظرفیتهای بین المللی خود هم برای توقف این نسل کشی در غزه استفاده کند.

وی در رابطه با سوالی در خصوص عملیات حماس و سایر گروههای مقاومت در روز ۷ اکتبر گفت: اقدام حماس در روز ۷ اکتبر یک اقدام در خلا و اولیه نبود. اقدام حماس در پی ۷۵ سال اشغالگری و تجاوز و جنایت و اقدامات غیرقانونی صهیونیستها اتفاق افتاد. اقدام حماس پس از ۱۶ سال محاصره ضد انسانی و ظالمانه صهیونیستها علیه باریکه غزه بوقوع پیوست. اقدام حماس پس از بازداشت و زندانی کردن حدود شش هزار فلسطینی توسط صهیونیستها انجام شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: کدام ملت در روی زمین وجود دارد که برای زندگی کردن باید به تونل پناه ببرد؟ کدام یک از زنان و کودکان فلسطینی که در ۲ ماه گذشته کشته شده اند خلبان جنگنده یا راننده تانک بوده اند!؟ آنچه امروز در غزه شاهد آن هستیم یک جنایت علیه بشریت و یک نسل‌کشی تمام عیار است و جرم مردم غزه این است که می‌خواهند از موجودیت، هویت و حیثیت خود به عنوان یک ملت دفاع کنند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تنزل جایگاه آمریکا و نظم جدید گفتند: قطعا پس از پایان جنگ در غزه ما شاهد یک نقشه راهبردی، سیاسی و امنیتی جدید در منطقه خواهیم بود که در آن نقشه مقاومت بعنوان یک بازیگر غیرقابل انکار وجود دارد. مقاومت یک رکن اصلی و غیر قابل انکار ثبات منطقه است و در جای جای منطقه حضور و نقش آفرینی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1211501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =