اعلام آمادگی چین برای احیای آرمان‌های فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن آماده همکاری با کشورهای اسلامی-عربی برای احیای آرمان‌های فلسطین است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفت پکن امیدوار است ایالات متحده آمریکا رویه جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت را کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید:

چین از بهبود روابط تهران و ریاض حمایت کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین ابراز امیدواری کرده آمریکا نقش خود برای برقراری آتش‌بس فوری میان اسرائیل و فلسطین را ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین این اظهارات را در واکنش به اظهارات نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین مطرح کرد که مدعی شده بود پکن به دنبال کسب نفوذ بیشتر در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است اما وظیفه پایان دادن به درگیری‌های غزه بر عهده آمریکا است.

وانگ خاطرنشان کرد از زمانی که درگیری میان اسرائیل و فلسطین آغاز شده چین خودش را متعهد به برقراری آتش‌بس، محافظت از غیرنظامیان و تسهیل کمک‌رسانی‌های انسانی دانسته است.

این دیپلمات چین همچنین تصریح کرد پکن در کسوت رئیس شورای امنیت در ماه نوامبر در به تصویب رسیدن اولین قطعنامه شورای امنیت بعد از شروع درگیری‌ها در غزه ایفای نقش کرد. او گفت چین، موضع خود در خصوص درگیری‌ها را ارائه کرد و در جهت جلب حمایت و اقدام بیشتر در شورای امنیت گام برداشت.

وانگ گفت که چین چندین بسته کمک اعم از کمک‌های نقدی انسان‌دوستانه، غذا و دارو را به مردم غزه ارائه کرده است.

وی گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که چین منافع خودخواهانه درخاورمیانه ندارد و به دنبال ایجاد بلوک‌های انحصاری در منطقه نیست. چین همواره از اینکه مردم کشورهای خاورمیانه آینده‌شان را در دستان خودشان نگاه دارند حمایت کرده است.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

تا کنون نزدیک به ۱۹۰۰۰ نفر در جریان عملیات‌های رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند. اکثر شهدا غیرنظامی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد پکن آماده همکاری با کشورهای عربی-اسلامی در جهت حمایت راسخ از آرمان مردم فلسطین برای احیای حقوق ملی قانونی‌ آنها است.

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد این کشور در سال‌های گذشته یک طرح پنج ماده‌ای برای صلح و امنیت در خاورمیانه، یک طرح چهارماده‌ای برای ایجاد صلح سیاسی درخصوص مسئله سوریه و یک چشم‌انداز سه‌ماده‌ای برای اجرای راهکار دو دولتی در خصوص مسئله فلسطین پیشنهاد داده است.

وانگ همچنین با یادآوری اینکه چین میزبانی موفقیت‌آمیزی برای گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی داشت گفت: «هدف همه این تلاش‌ها ترغیب کشورهای منطقه به حل مناقشه‌ها و اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی است.»

وانگ همچنین خاطرنشان کرد: «چین برای رسیدن به این هدف همکاری بی‌امان با جامعه بین‌المللی را ادامه خواهد داد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1211698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =