ایده تیم‌های برگزیده استارت‌آپی به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند

عباس جعفری: تعدادی از شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌ها که از نزدیک در برنامه استارت‌آپ دانش سنتی محیط زیست حضور داشتند، تیم‌های برگزیده را شناسایی و مورد حمایت قرار داده و نهایتاً ایده‌ها به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، حوزه استارت‌آپ‌ها یکی از رویدادهای نوین در ایران است که مخاطبان و طرفداران ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. قشر دانشگاهی که عمدتاً نیروی جوان و سرشار از ایده‌های جدید هستند، جایگاه مهمی در استارت‌آپ‌ها دارند و این‌گونه برنامه‌ها می‌تواند پلی بین صاحبان ایده‌ با سرمایه‌گذاران باشد. استارت‌آپ دانش سنتی محیط زیست نیز یکی از تازه‌ترین رویدادهاست که نتایج آن می‌تواند، اثرات مفید و جالبی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد. در ادامه، گفتگوی عباس جعفری مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد که دبیر علمی اولین استارت‌آپ دانش سنتی محیط زیست نیز می‌باشد، با خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری را می‌خوانید.

اقدامات سنتی باعث حفظ و بقاء محیط زیست می‌شود
ضرورت برگزاری استارت‌آپ ویکند دانش سنتی محیط زیست چیست؟
دبیرخانه ملی دانش سنتی محیط زیست به اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری واگذار شده و قرار است تا پایان سال جاری چند اقدام در این راستا صورت پذیرد که یکی از آن اقدامات برگزاری اولین استارت‌آپ ویکند دانش سنتی محیط زیست در سطح ملی می‌باشد؛ این برنامه با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد. باتوجه به اینکه با پیشرفت و توسعه تکنولوژی، تغییرات و دگرگونی‌هایی در محیط زیست داشتیم، اما بومیان منطقه در گذشته، اقدامات و تجاربی به لحاظ سنتی داشتند که باعث حفظ و بقاء محیط زیست و هم‌چنین مانع از آسیب به محیط زیست شده است، در این استارت‌آپ، قصد بررسی این تجارب و روش‌های سنتی را داشتیم.

ایده تیم‌های برگزیده استارت‌آپی به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند

آیا این استارت‌آپ در گذشته نیز برگزار شده است؟ و یا نمونه مشابه داشته است؟
در گذشته، استارت‌آپ‌هایی با موضوع کلی محیط زیست برگزار شده است؛ اما به لحاظ دانش سنتی، اولین بار است که در کشور برگزار شده و از حیث تازگی موضوع، بسیار مورد اهمیت می‌باشد.

در مورد نحوه برگزاری استارت‌آپ توضیحاتی بفرمایید
تقریباً از ۲ ماه گذشته طی تفاهم‌نامه بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، خانه فناور محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افتتاح شد و پیرو آن شروع به کار این استارت‌آپ رقم خورد. طی فراخوان منتشر شده، داوطلبان شرکت در استارت‌آپ تا مهلت مقرر یعنی ۲۶ آذرماه، اقدام به ثبت‌نام نمودند و پس از آن، برگزاری استارت‌آپ به مدت ۳ روز از تاریخ ۲۷ الی ۲۹ آذرماه به طول انجامید.

دانش سنتی محیط زیست مهم‌ترین محور استارت‌آپ است
استارت‌آپ ویکند دانش سنتی محیط زیست، تحت عنوان چه محورهایی برگزار گردید؟
این استارت‌آپ یک محور ویژه و تخصصی، تحت عنوان دانش سنتی محیط زیست و محورهای نسبتاً عمومی تحت عناوین:
۱-گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی
۲-آلودگی‌ها و محیط زیست
۳-ضوابط، مقررات و استانداردهای محیط زیست
۴-نانوفناوری و محیط زیست
۵-محیط زیست و مدیریت برنامه‌ریزی شهری
۶-بیولوژی و محیط زیست
۷-شیمی، گیاهان دارویی و محیط زیست
۸-فناوری‌های نوین در محیط زیست
۹-انرژی و توسعه پایدار در محیط زیست
۱۰-کشاورزی و توسعه پایدار در محیط زیست
۱۱-حفاظت از تنوع زیستی
۱۲-فرهنگ عامه و محیط زیست
۱۳-دامپزشکی و محیط زیست
داشت.

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تجارب موفق خویش را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند
همکاران علمی و اجرایی دبیرخانه ملی دانش سنتی محیط زیست در برگزاری استارت‌آپ شامل چه افراد و سازمان‌هایی بودند؟
برگزاری استارت‌آپ به عهده معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و دفاتر و مراکز زیرمجموعه این معاونت شامل دفتر ارتباط با صنعت، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه بود. علاوه بر آن اداره کل حفاظت محیط زیست استان که مدیریت اصلی دبیرخانه را بر عهده دارد و هم‌چنین پارک علم و فناوری استان، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، دانشگاه شهرکرد، بنیاد نخبگان استان، جهاد دانشگاهی، اداره کل استاندارد استان، مرکز تحقیقات انرژی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شرکت به‌مالت، شرکت کیمیاگران تغذیه و شرکت دریانوش و نیز سایر سازمانها و شرکت‌ها، کمک شایانی در برگزاری استارت‌آپ داشتند.

ایده تیم‌های برگزیده استارت‌آپی به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند

تیم‌های شرکت‌کننده متشکل از دانشگاهیان و متخصصان محیط زیست بود
شرکت کننده‌ها در استارت‌آپ چه تعداد و به چه صورتی بوده است؟
باتوجه به اینکه روند برگزاری استارت‌آپ بصورت تیم‌محور است، افراد در قالب تیم‌های ۳ تا ۷ نفره شرکت داشتند. تعداد افراد شرکت کننده در این استارت‌آپ، نزدیک به ۱۶۰ نفر بود که در قالب ۳۴ تیم از نقاط مختلف کشور کردند. تیم‌ها متشکل از جامعه دانشگاهی شامل ترکیب اساتید و دانشجویان و هم‌چنین غیردانشگاهیان شامل متخصصان و فعالان محیط زیست، گیاهان دارویی، شیمی، بیولوژی و فرهنگی بودند.

ایده تیم‌های برگزیده استارت‌آپی به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند

راهبرهای استارت‌آپ عمدتاً متخصصین کسب و کار و فعالان موفق دانش‌بنیان بودند
در مورد مراحل برگزاری استارت‌آپ توضیحاتی بفرمایید
استارت‌آپ معمولاً فرایندی ۵۴ ساعته یا ۳ روزه دارد که در بدو ورود، برای شرکت‌کننده‌ها کارگاه‌های توانمندسازی از جمله کارگاه ارائه آسانسوری(ارائه ۶۰ ثانیه‌ای) برگزار شد و پس از آن نماینده هر تیم به ارائه ۶۰ ثانیه‌ای ایده گروهی خویش پرداخت که متعاقب آن، عملیات رأی‌گیری و داوری اولیه بر اساس ملاک‌هایی از جمله نو بودن ایده در سطح ملی یا بین‌المللی، اصالت ایده، نوآوری و خلاقیت، مهارت ارائه، دوستدار محیط زیست، ارتباط ایده با دانش سنتی محیط زیست و کارآیی و قابلیت تولید و تجاری شدن ایده، انجام شد؛ و از بین تیم‌های مختلف، مجموعاً ۶ تیم حائز بیشترین امتیاز، به مرحله دوم راه پیدا نموده که برای این تیم‌ها کارگاه بوم و کسب درآمد برگزار شد. این تیم‌ها در زیرنظر راهبرهای استارت‌آپ که عمدتاً متخصصین کسب و کار و فعالان موفق دانش‌بنیان بودند، به فعالیت خود ادامه دادند و نسبت به تکمیل بوم کسب کار در جهت نیل به ثروت اقدام نمودند.
در مرحله آخر تیم‌ها، بوم کسب و کار تکمیل‌شده را در حضور داوران ارائه داده که تیم‌ها بر اساس ملاک‌های نو و ابتکاری بودن ایده، شناخت مسئله و مناسب بودن راه حل پیشنهادی، امکان‌پذیری انجام ایده، مناسب بودن برنامه کاری، زمان‌بندی مناسب در ارائه، انتقال درست مفاهیم و تناسب و توانمندی تیم کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند.

داوری استارت‌آپ دانش سنتی محیط زیست

تجلیل از ۳ تیم برگزیده بعمل آمد
کدام تیم‌ها برگزیده شدند و ایده آن‌ها چه بود؟
تیم‌های اول تا سوم به ترتیب: تیم محیط‌رو به سرپرستی فرزانه بصیری با ایده گردشگری پایدار در مناطق تحت حفاظت محیط زیست، تیم تراریخته به سرپرستی عباس دوستی با ایده کیت تشخیص سریع تراریخته و تیم سالی‌مهر به سرپرستی سیما قدرتی با ایده گیاهان دارویی در ترک اعتیاد بود؛ که در انتهای برنامه از آنها تقدیر و جوایزی به ایشان اهدا شد.

تقدیر

شناسایی زیست‌بوم‌ها و ذخایر ملی از جمله دستاوردهای این استارت‌آپ بود
دستاوردهای حاصل از این استارت‌آپ چه بود؟
این اولیه تجربه‌ای بود که در زمینه دانش سنتی محیط زیست در ایران داشتیم و ایده‌های مختلفی بدست آمد؛ به این نتیجه رسیدیم که با اقدامات بومی می‌توان از محیط زیست، حفظ و حراست کرد و در همین راستا، اعتماد و اعتقاد ما به مردم محلی بیشتر شد و عمده تمرکز را باید روی فرهنگ‌سازی بومی محیط زیست منعطف کرد؛ و در نهایت شناسایی زیست‌بوم‌ها و ذخایر ملی از جمله دستاوردهای این استارت‌آپ بود.

ایده‌ها به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند
سرانجام تیم‌های برگزیده به کجا ختم خواهد شد؟
باتوجه به اینکه همکاران ما در برگزاری این استارت‌آپ، پارک علم و فناوری و بنیاد ملی نخبگان بود و تعدادی از شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌ها از نزدیک، در این برنامه، حضور داشتند، تیم‌های برگزیده را شناسایی و مورد حمایت قرار داده و نهایتاً ایده‌ها به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رسند.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی


انتهای پیام/

کد خبر: 1211927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =