پاییز قرمز! وضعیت خطرناک اکثر شهرهای خوزستان به علت آلودگی‌ها

علی طلاوری*

گروه استان‌های ایسکانیوز از اهواز_ همه ساله با آغاز فصول پاییز و زمستان و عبور از گرمای طاقت فرسای تابستان خوزستان، مردم آماده استفاده از هوای خنک جهت گشت و گذار و شب نشینی در پارک‌های شهری مخصوصا ساحل زیبای کارون می‌شوند، اما آلاینده‌های هوا مانع لذت مردم از این هوا و فضای مناسب و دلچسب شده است.

در هفته‌های اخیر، متأسفانه آلاینده‌ها نفس کشیدن را برای مردم خوزستان سخت کرده و باعث تعطیلی گاه و بی‌گاه مدارس و مراکز آموزشی می‌شود که جز مسکن کوتاه، راه حل مناسبی جهت جلوگیری از تکرار این روند وجود ندارد.

در استان خوزستان به جز در فصول سرد در بقیه ماه‌ها نیز شاهد آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری هستیم که از علل پدید آمدن آن می توان به آلودگی‌های صنایع فولادی، پتروشیمی ها، پالایشگاه‌های نفتی و گازی، شرکت‌های کربن و لوله‌سازی و آتش‌سوزی هورالعظیم اشاره کرد که نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی می شوند.

اما از دیگر عوامل آلودگی هوا در این فصل می‌توان به استفاده از خودروهای اسقاطی اشاره کرد که شاید فقط در خوزستان یافت می‌شوند مخصوصا کامیون‌های قدیمی حمل مصالح که از دوران پهلوی به جا مانده‌اند؛ اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری قدیمی و مینی بوس‌های دهه ۵۰ و۶۰، تاکسی‌های فرسوده و قدیمی.

متاسفانه شرکت‌های نفتی، پتروشیمی و فولادسازی‌ها به جای کنترل میزان آلایندگی صنایع خود، با پرداخت هزینه حق آلایندگی و اندک کارهای فرمالیته به نام مسئولیت‌های اجتماعی از پاسخ به سلامت عمومی به نوعی فرار می‌کنند، تا جایی که مدیران محیط زیست استان از این شرکت‌ها تمجید می کنند! شرکت‌هایی که اکثرا در کنار منازل مسکونی شهری ایجاد شده‌اند.

به طور مثال در کلانشهر اهواز در مناطقی مانند باهنر، صد دستگاه، صادقیه، رسالت، ۳۰۰ دستگاه، سپیدار و فاز ۲ پادادشهر، ذرات ریز قرمز و زرد رنگ صنایع فولاد روی منازل و خودروهای مردم به مرور زمان چسبیده‌اند که خود گویای میزان آلودگی و خطرات این شرکت است، حال ریزش و چسبیدن مواد خطرناک روی ساختمان‌ها و خودروها را که با پالیش از بین می‌رود را مقایسه کنید با ریه‌های فولادی مردم این مناطق.

سال‌های سال است که آلودگی‌ها در شهرهای بزرگ و صنعتی ادامه دارد و هر سال نیز بیشتر می‌شود، متأسفانه تدبیر مناسبی جهت پیشگیری و کنترل میزان آلایندگی‌ها انجام نشده و جز تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و ادارات هیچگونه برنامه‌ای در سازمان‌های تصمیم‌گیر وجود ندارد.

گفتنی‌ است آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌ است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد.

شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه گیری ذرات معلق ( PM2.5 و PM10 )، ozone ( O3 )، دی اکسید نیتروژن ( NO2 )، دی اکسید گوگرد ( SO2 ) و انتشار کربن منوکسید (CO). اکثر ایستگاه‌های روی نقشه هر دو داده PM 2.5 و PM 10 را نظارت می‌کنند، اما استثناهایی وجود دارد که تنها PM 10 موجود است.

امیدواریم دولت، مجلس، مسئولین محیط زیستی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، راهکارهای مناسب علمی را جهت جلوگیری از تکرار آلودگی‌ها و کاهش میزان آلاینده‌ها ارائه دهند، تا شاهد هوایی پاک و سالم جهت سلامتی و تندرستی مردم عزیز مخصوصا کودکان و آینده داران این مرز و بوم باشیم.

*علی طلاوری_فعال رسانه و خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در اهواز

کد خبر: 1211973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =