چرا حملات مقاومت یمن علیه اسرائیل مهم است؟ احتمال افزایش قیمت انرژی در جهان

کارشناسان اقتصاد جهانی بر این باورند که با توجه به اهمیت دریای سرخ که 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینری و همچنین حدود یک تریلیون دلار تجارت سالانه را به خود اختصاص می‌دهد، تاخیر و انحراف در مسیر حرکت کشتی‌ها باعث اختلال قابل توجهی در تجارت جهانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، انصارالله یمن از همان ابتدای جنگ غزه به منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه اسرائیل آغاز و راهبرد ممانعت از عبور کشتی‌های وابسته به صهیونیست‌ها از دریای سرخ و تنگه باب المندب را در پیش گرفت. پنتاگون نیز اعلام کرد که برای مقابله با حملات انصارالله نیروهایی را از جمله ناو هواپیمابر «آیزنهاور» را به دریای سرخ اعزام کند. هر چند که تهدیدات آمریکا تاثیری بر عزم یمنی‌ها برای تحقق وعده خود نداشت و سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد تمام کشتی‌های تجاری که از بنادر اسرائیل رفت و آمد می‌کنند، مورد هدف قرار خواهند گرفت؛ این مسئله منجر به نگرانی‌هایی در خصوص احتمال افزایش تنش در منطقه شده است.

«هانگ تران» از کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک و مدیر عامل سابق موسسه مالی بین المللی در ارتباط با تاثیرات اقتصادی تداوم حملات انصارالله یمن در دریای سرخ به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «این حملات تنش‌های ژئوپلیتیکی و نظامی در منطقه را افزایش، جریان‌های تجاری را مختل و اقتصاد شکننده جهانی را دچار چالش کرده و همچنین تهدیدی برای گسترش جنگ» محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تهدیدات توخالی آمریکا علیه یمن / واشنگتن ترجیح می‌دهد با انصارالله درگیر نشود

وی با اشاره به تصمیم برخی شرکت‌های بزرگ از جمله «مرسک»، «هاپاگ لوید» و «ام‌اس‌سی» مبنی بر عدم استفاده از دریای سرخ و توقف کشتی‌های خود قبل از عبور از تنگه باب المندب در مسیر کانال سوئز اظهار کرد: این مسئله باعث تاخیر و افزایش قابل توجه هزینه‌های شرکت‌های کشتیرانی شده است. از نظر این کارشناس غربی، سفرهای دریایی به اروپا بیش از دو هفته افزایش خواهد یافت و هزینه‌های سوخت و عملیات و همچنین هزینه‌های تاخیر برای صادرکنندگان، واردکنندگان و کاربران نهایی نیز بالا خواهد رفت.

هانگ تران معتقد است: از آنجایی که 12 درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می‌گذرد که 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینری را شامل می‌شود و هر ساله یک تریلیون دلار تجارت را به خود اختصاص می‌دهد، تاخیر و انحراف در مسیر حرکت کشتی‌ها باعث اختلال قابل توجهی در تجارت جهانی می‌شود. وی در خصوص تاثیرات این حملات می‌گوید: قیمت نفت و گاز افزایش یافته و حق بیمه حمل و نقل برای برخی از شرکت‌ها طی هفته گذشته تقریبا دو برابر شده است.

از نظر این کارشناس غربی، اختلال در کشتیرانی دریای سرخ یک چالش بسیار جدی برای اقتصاد جهانی محسوب می‌شود که هنوز از شوک‌های مختلف از سال 2020 مانند همه‌گیری کووید-19، حمله روسیه به اوکراین و انقباض پولی قابل توجه توسط بانک‌های مرکزی بزرگ رها نشده است. وی می‌افزاید: کشورهای واردکننده انرژی به ویژه اروپایی‌ها -که در آستانه رکود هستند- بیشترین آسیب را خواهند دید؛ در حالی که جنگ اسرائیل و حماس هنوز بر قیمت انرژی تأثیری نداشته، ممکن است اختلال در دریای سرخ منجر به افزایش قیمت انرژی شود.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش درگیری در منطقه به دلیل حملات انصارالله افزایش پیدا کرده، خاطر نشان می‌کند: ایالات متحده در آستانه راه اندازی یک نیروی حفاظتی دریایی شامل کشورهای غربی و عربی برای محافظت از کشتیرانی در دریای سرخ است اما مشخص نیست که آنها چطور می‌خواهند از کشتی‌های تجاری در برابر حملات موشکی یا تهدید آنها محافظت کرد.

کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیل خود تصریح می‌کند: هر چه جنگ غزه بیشتر طول بکشد، اختلالات کشتیرانی ناشی از حملات موشکی در دریای سرخ طولانی‌تر خواهد بود؛ علاوه بر این، تهدید جدی‌تر این است که افزایش درگیری [در دریای سرخ] ابتدا اقتصاد منطقه را بی‌ثبات کرده و در ادامه به اقتصاد جهانی سرایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =