هنوز نقشه علمی نداریم!/ تحقیقات امروز، مولد محققانِ فرداست

سید رضا مرتضوی به مناسبت هفته پژوهش در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، ضمن انتقاد از فقدان «نقشه علمی» در استان اصفهان، بر اهمیت ملموس بودن آثار پژوهش‌های کنونی، در تربیت نسل آتیِ پژوهش‌گران تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، آیین تجلیل از پژوهش‌گران استان اصفهان به مناسبت «هفته پژوهش» با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از پژوهش‌گران و مدیران دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی استان، در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این نشست استاندار اصفهان ضمن خبر دادن از ارجاع چالش‌های کلان استان اصفهان ظرف دو سال گذشته به‌صورت «طرح‌های تحقیقاتی» به دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان، خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت پژوهشی در استان، هنوز «نقشه علمی» وجود ندارد!

سید رضا مرتضوی ادامه داد: از سویی، علی‌رغم تعداد کم‌نظیر مراکز علمی در اصفهان، هم‌چنان بین دانشگاه‌های استان برای پرداختن به چالش‌های پیچیده استان شاهد تقسیم کار نیستیم.

تحقیقاتِ امروز برای محققانِ فردا

وی با اشاره به تأثیر پژوهش‌های دانشگاهیان بر آیندگان و تربیت نسل جوان، تصریح کرد: با ورود دانشگاه‌ها به مسأله‌یابی و حل مسائلی که جامعه با آن مواجه است، می‌توانیم برای آینده اصفهان، نسل جدیدی از انسان‌ها را تربیت کنیم که اهتمام به امر پژوهش دارند.

هنوز نقشه علمی نداریم!/ تحقیقات امروز، مولد محققانِ فرداست

مرتضوی با تأکید بر وجود ارتباط میانِ انجام کار تربیتی و ترویجی متناسب با نیازهای مردم، با ادراک نسل جوان از ضرورتِ پژوهش، افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان زمانی می‌توانند به اهمیت «پیشرفت علمی کشور» باور پیدا کنند که نتایج پژوهش‌ها را در زندگی خود لمس کرده باشند. تصمیم‌سازی به پشتوانه پژوهش، بازدهی بهتری دارد. اگر ما بتوانیم افزایش بازدهی در تصمیماتی که به پشتوانه «طرح‌های تحقیقاتی» انجام شده‌اند را به جامعه نشان دهیم، جوانان هم به کار پژوهشی احساس تعلق می‌کنند.

ویژگی ممتاز پژوهش‌گرانِ اصفهان

استادیار گروه مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی اصفهان و سهم آن در دستاوردهای کلان کشور گفت: آن‌چه اصفهان را متمایز می‌کند، ویژگی ممتاز پژوهش‌گران این استان در داشتنِ اعتماد به نفس، اراده و اهتمام برای درنوردیدن مرزهای دانش، حتی با وجود محدودیت‌هاست.

طرح توجیهی، ضامن مشوق‌ها

استاندار اصفهان با اشاره به آمادگی مدیریت استان اصفهان در ارتقای حمایت‌های پژوهشی، حمایت‌های مالی کنونی را ناکافی دانست و عنوان کرد: اگر هر یک از دانشگاه‌ها بتوانند در راستای حرکت علمی کشور و اصفهان قدمی بردارند و طرح خود را با توجیه علمی و اجرایی مناسبی ارائه کنند، ما نیز مشوق‌های لازم را تخصیص خواهیم داد.

سیدرضا مرتضوی در پایان گفت: اگر دانشگاه بتواند به درستی نقش علمی خود را ادا کند، بنگاه‌های اقتصادی استان نیز احساس بهره‌مندی کرده و مدیریت استان حمایتِ بیش‌تری را از سوی بنگاه‌های اقتصادی به‌سوی حمایت از پژوهش‌های محض و کاربردی جلب خواهد کرد.

هنوز نقشه علمی نداریم!/ تحقیقات امروز، مولد محققانِ فرداست

خبرنگار: مهرزاد سلیمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1212764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =