جایگاه حساس نمایندگان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای امور کشور

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: مجلس و نمایندگی مجلس جایگاه مهمی است؛ زیرا محل تصمیم سازی و تصمیم گیری برای امور تمام کشور بوده و سرنوشت آحاد ملت به این تصمیمات گره خورده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نادر پورارشد عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که امسال نیز اصلاحاتی یافته، سعی شده انتخابات به گونه ای باشد که شایسته ترین افراد به مجلس راه یابند.

این استاد حقوق دانشگاه عنوان کرد: گرچه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایطی را برای ثبت نام انتخاب شوندگان در نظر گرفته ولی این شرایط پایه ای بوده و برای ثبت نام داوطلبی است اما انتخاب کنندگان در انتخاب یا رأی خود آزاد هستند. بنابراین انتخاب داوطلبان بر اساس سلایق و تشخیص انتخاب کنندگان و نیز بر اساس ویژگی‌هایی است که در نزد هر انتخاب کننده به عنوان ویژگی یا ویژگی های معیار محسوب می شوند از این رو بهتر است انتخاب کنندگان همان معیارهایی را که قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب شوندگان منظور کرده در انتخاب خود ملاک قرار دهند و هر کدام که دارای میزان بیشتری از معیارهای مزبور بود هم او را انتخاب کنند. زیرا افرادی که متصف تر به صفات لازمه نمایندگی مذکور در قانون باشند حتما در نظر و عمل موفق تر خواهند بود.

پورارشد بیان کرد: اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام و نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به قانون اساسی از ویژگی‌ها و صفات پایه‌ای انتخاب‌شوندگان در ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بدیهی است افرادی که این ویژگی ها را داشته باشند افراد شایسته ای هستند اما ویژگی های مزبور در افراد دارای مراتبی است و لذا طبیعتا باید فردی را انتخاب کرد که از سطح بالاتری از این ویژگی ها برخوردار باشد و این امر آسانی نیست و باید برای آن وقت گذاشت.

وی افزود: در این میان رهنمودهای امامین انقلاب و دلسوزان نظام و مردم و نیز معتمدین که در عمل آزمایش خود را با موفقیت گذرانده اند می تواند کمک کار انتخاب احسن باشد. بسیاری از جزئیات صفات و ویژگی های نماینده در قوانین نیامده مانند تخصص، تجربه، شجاعت و صداقت ولی همه این ها در اعتقاد و التزام عملی به اسلام مندرج و مستتر است. زیرا التزام عملی به اسلام یعنی صداقت، تعهد ، تخصص ، شجاعت و از این قبیل محسنات و فضائل که با عمل صادقانه و خالصانه به دستورات و آموزه های دینی حاصل می شوند.

استادیار حقوق دانشگاه آزاد شهرکرد در ادامه توضیح داد: نتیجه اینکه شرایط مذکور در ماده ۳۱ قانون انتخابات علاوه بر پایه‌ای بودن، کلی و معیاری هم است و جزئیات و کم و کیف آنها را باید در فرمایشات بزرگان دینی و سیاسی و دلسوزان نظام و ملت مانند رهبری فرزانه، مراجع عظام، وصایای شهدا و اندیشمندان و فعالان سیاسی مورد وثوق جستجو کرد..

امر مهم دیگر مقوله احراز این مفاهیم جزئی در داوطلبان است که آن هم باید با جستجو ها و تحقیقات ممکنه انجام گیرد. یکی از راه‌های این مهم جستجوی سابقه عملکرد داوطلبان و مواضع آنها است.

فرض بر این است که افرادی داوطلب شوند که سابقه فعالیت اجتماعی داشته باشند یعنی هر تخصصی که دارند به جای خود، اما در کنار تخصص خود وظیفه اجتماعی هم دارند.

همین وظیفه اجتماعی باعث بروز افراد در جامعه شده و امکان شناخت آنها را در مواقعی چون داوطلبی مجلس شورای اسلامی و یا داوطلبی برای سایر انتخاب ها نیز فراهم می‌کند.

نادر پورارشد تأکید کرد: اگر افراد امکان شناخت داوطلبان را ندارند ناگزیر باید از طریق معتمدین خود که در سطح گسترده تر و عمیق تری فعالیت اجتماعی دارند به شناختی که حجت را بر آنها تمام کند نائل آیند. قطعا خداوند هم به بندگان ساعی و مخلص خود نظر لطف و عنایت دارد و هم او نیز در احصال شناخت راه در جلوی پای آنها خواهد گذاشت و تصمیم سازی و تصمیم گیری مبارکی را بر آنها مقدر می سازد .

کد خبر: 1213014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =