بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‎‌ترین مسائل استان اصفهان

بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‌ترین محورهای رویداد بزرگ هفته پژوهش در استان اصفهان بود که به کسب پنج رتبه برتر توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان انجامید.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، آیین تجلیل از پژوهش‌گران برتر استان اصفهان به مناسبت «هفته پژوهش» با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از پژوهش‌گران، فناوران و مدیران دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌ها، در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد.

یکی از بخش‌های ویژه این مراسم، برگزاری «میزگرد تخصصی بررسی مسائل استان اصفهان» بود. این میزگرد زیرنظر استانداری اصفهان، برای اولین‌بار به بررسی مسائل «آب، خانواده و جمعیت، مسکن و گردشگری، هوش مصنوعی، اعتیاد و تروما، اشتغال جوانان، امنیت غذایی، آلودگی هوا، اقتصاد دانش‌بنیان، صنعت نسل ۴، محرومیت‌زدایی و مدیریت بحران» از منظر علمی توسط ۱۱ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مهم استان پرداخت.

بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‎‌ترین مسائل استان اصفهان

آمار قرمز آلاینده‌ها در اصفهان

بحران «آب» و «آلودگی هوا» بنابر باور عموم مردم و متخصصان، ظرف دو دهه اخیر، دو ابرچالش اصلی اصفهان بوده‌اند؛ آن‌چنان که پژوهشی از سوی اسماعیل کشکولیان -حقوقدان و استاد مدعو دانشگاه آزاد اصفهان- در پاییز ۲۰۱۹، اهمیت این دو ابربحران را نشان داده است. در همین راستا، محور اصلی صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی -به عنوان سخنران ویژه این مراسم- به همین موضوع اختصاص داشت. مهدی طغیانی با اشاره با فعالیتِ خطرناک ۳۵ کانون آلاینده در مجاورت اصفهان، از استقرار بیش از ۳۰۰ کوره آجرپزی گرداگرد شهر اصفهان خبر داد!

چالش‌های بی‌پایان، مانع حکمرانیست

۲۵ کشته، تقاص ۱% هوای آلوده‌تر!

در ادامه، نماینده دانشگاه صنعتی اصفهان در میزگرد تخصصی بررسی مسائل استان اصفهان، با ارائه آماری نگران‌کننده، هر یک درصد آلودگی را معادل مرگ ۲۵ نفر و خسارت ۲۵۰ هزار میلیارد ریالی برای اصفهان دانست. نماینده دانشگاه علوم پزشکی نیز در همین رابطه، عنوان کرد: آلودگی هوای اصفهان در میان مدت، مرگ و میرها را دو

برابر کرده است!

وی با تأکید بر لزوم پرداخت هزینه ۳۰ تا ۴۰ درصدی از سوی صنایع بابت عدم ایجاد آلودگی، گفت: علاوه‌بر آلودگی‌های مستقیم صنایع، ۶۰ تا ۷۰ درصد از آلودگی‌ها مربوط به خودروهای غیراستاندارد تولید شده توسط صنعت است! سوخت تولید شده توسط صنایع پالایشی هم استاندارد نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: چین که مشتری اصلی نفت ایران است، برنامه دارد که ظرف ۲۰ سال از سوخت فسیلی عبور کند؛ اما ایران در سطح کلان فاقد هرگونه برنامه‌ای برای این موضوع است. راهبرد دیگر، توسعه حمل و نقل عمومی است تا بتوان با آلودگی هوا مقابله کرد.

بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‎‌ترین مسائل استان اصفهان

در ادامه این میزگرد، دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) با مسئولیت پژوهشی در زمینه «اشتغال جوانان» و «امنیت غذایی» و واحد نجف‌آباد در زمینه «هوش مصنوعی» به ارائه گزارش‌های خود پرداختند. رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به جایگاه این دانشگاه در فعالیت‌های پژوهشی کشور گفت: دانشگاه آزاد اصفهان با ۱۶ مرکز رشد، ۵ سرای نوآوری و استقرار حدود ۲۰۰ شرکت، بیش‌ترین آمار مراکز رشد دارای مجوز از وزارتین علوم و بهداشت در سراسر کشور را داراست.

اشتغال ۴ هزار دانشجو، خبر خوبِ دانشگاه آزاد

کامران صفوی در ادامه با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت مراکز رشد و فناور دانشگاه آزاد استان اصفهان و تعاملات سازنده با فعالان اقتصاد صنعتی، خدماتی و کشاورزی به‌منظور کمک به اشتغال جوانان حین تحصیل در قالب «طرح پویش»، گزارش داد: ظرف ۲ سال اخیر موفق به اشتغال‌آفرینی -خصوصاً با نگاه دانش‌بنیان در شرکت‌های فناور و صنعتی- برای قریب به ۴ هزار دانشجوی جوان در استان اصفهان شده‌ایم. این تلاش‌ها با همکاری دستگاه‌های مختلف و خصوصاً اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، قطعاً در آینده نیز تداوم خواهد یافت.

مقیاسِ عملکرد خیره کننده دانشگاه آزاد اصفهان در اشتغال‌زایی برای حدود ۴ هزار نفر دانشجو را هنگامی می‌توان به‌درستی درک کرد که در همین میزگرد، نماینده دانشگاه کاشان، از دستاورد این دانشگاه در بورسیه شغلی دانشجویان خود به میزان ۵۰ نفر خبر داد؛ به‌عبارتی، یعنی توفیق ۸۰ برابری دانشگاه آزاد در مقایسه با یکی از همتایان دولتی خود در استان اصفهان!

بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‎‌ترین مسائل استان اصفهان

صفوی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تمرکز دانشگاه آزاد اصفهان ظرف ۴ سال گذشته بر چرخه کامل پژوهشی در «طرح‌های پویش، پایش و رویش» اظهار کرد: ما در قالب طرح پویش به دنبال ایجاد اشتغال هم‌زمان با افزایش توانِ مهارتی دانشجویان بوده‌ایم و این طرح به‌نوعی اولین حلقه اتصال‌دهنده صنعت و دانشگاه بوده است. سپس با طرح «پایش» پژوهش‌های مسأله‌محور در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به‌منظور پاسخگویی به چالش‌های صنعت و جامعه را دنبال کردیم. در آخرین حلقه با طرح «رویش» نیز رسالت خود را به عنوان شتاب‌دهنده در زمینه حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه انجام می‌دهیم.

ظرفیت‌های دانشگاه و منطقه با طرح‌های پایش، پویش و رویش شناسایی می‌شود

آینده روشن امنیت غذایی با تکنولوژی اصلاح بذر

در این رویداد هم‌چنین پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان در رابطه با فعالیت‌های علمی این دانشگاه در محور «امنیت غذایی» گفت: دانشگاه آزاد اصفهان سابقه درخشانی در دست‌یابی به تکنولوژی استراتژیک بذرهای هیبریدی دارد. این حوزه، زمینه کار پژوهش‌گران ما در «شرکت نگین بذر دانش» است که امروز هم‌چون سال‌های گذشته در هفته پژوهش مورد تقدیر قرار گرفت.

نجفی افزود: اصفهان مجری محور «امنیت غذایی» در نظام موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است؛ از همین رو، در کنار تلاش‌های‌مان در حوزه کشاورزی با بذرهای هیبرید، تفاهم خوبی را نیز با سازمان دام‌پزشکی در زمینه انجام تحقیقات علمی درخصوص «انتقال ژن دام» و هم‌چنین آموزش دام‌پزشکان استان اصفهان در زمینه فناوری‌های جدید داشته‌ایم.

بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‎‌ترین مسائل استان اصفهان

بذر هیبرید، علاجِ کشاورزیِ آب‌بر!

شرکت نگین بذر دانش اولین تولید کننده انواع بذرهای هیبرید F۱ در سطح کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ بر اساس دو کلیدواژه «امنیت غذایی و خلق ارزش پایدار در صنعت کشاورزی» آغاز کرده است. این شرکت با تلاش پژوهش‌گران جوان زیر نظر اعضای هیأت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اصفهان، ظرف یک دهه گذشته توانسته اقلامی چون گوجه فرنگی، ملون، هندوانه، فلفل دلمه، فلفل شمشیری و خیار را به صورت هیبرید تولید کند.

تکنولوژی تولید بذرهای هیبرید تا پیش از این در اختیار چند کشور برتر صنعتی بوده است؛ ولی با دست‌یابی متخصصان دانشگاه آزاد اصفهان به این تکنولوژی، به گفته مرکز تحقیقات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان، با توجه به کم‌آب‌بر بودن این بذرها و از سویی اختصاص بیش از ۹۰ درصد منابع آبی کشور به بخش کشاورزی، حتی امکان مقابله با بحران کم‌آبی در ایران با تکیه بر بذرهای هیبرید وجود دارد!

تجلیل از پژوهشگران برتر

بخش پایانی این مراسم، آیین ویژه تجلیل از ۳۰ پژوهشگر و فناور برتر استان اصفهان بود که توسط سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان و مهدی طغیانی عضو مجلس شورای اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند. دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در آیین تجلیل از پژوهشگران در سال ۱۴۰۲ از سهم ویژه‌ای داشت و توانست ۵ رتبه برتر را به خود اختصاص دهد.

هادی فرهادی دانشیار دانشگاه آزاد اصفهان و نگارنده ۱۷۱ مقاله با ۲۴۳۰ ارجاع بین‌المللی بر اساس سامانه اسکالر به عنوان «پژوهش‌گر برگزیده در حوزه علوم انسانی»، سعید دانشمند دانشیار دانشگاه آزاد اصفهان و نگارنده ۱۱۴ مقاله با ۷۸۴ ارجاع بین‌المللی بر اساس سامانه اسکالر به عنوان «پژوهش‌گر برگزیده در حوزه فنی و مهندسی»، شرکت دانش‌بنیان نگین بذر دانش مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به عنوان «واحد فناور برگزیده»، نوید عابدپور پژوهش‌گر دکتری دانشگاه آزاد اصفهان و مدیرعامل شرکت فناور امید اطلس به عنوان «دانشجوی برگزیده در حوزه علوم انسانی» و در نهایت نازیلا ادب آوازه پژوهش‌گر دکتری مهندسی صنایع دانشگاه آزاد نجف‌آباد و مؤلف چهار جلد کتاب به عنوان «دانشجوی برگزیده در حوزه فنی و مهندسی»، به ترتیب ۵ پژوهش‌گر تقدیر شده دانشگاه آزاد در این مراسم بودند.

بحران آب، آلودگی هوا و امنیت غذایی، مهم‎‌ترین مسائل استان اصفهان

آیین تجلیل از پژوهش‌گران برتر استان اصفهان به مناسبت «هفته پژوهش»، در نهایت با ابراز امیدواری معاون توسعه منابع و مدیریت استانداری اصفهان به تداوم پیگیری مسائل استان با عاملیت دانشگاه‌های برتر، به کار خود پایان داد.

خبرنگار: مهرزاد سلیمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1213053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =