ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می‌کنند /  مهلت ۳ ماهه مجلس به دولت برای واردات خودرو

نماینده مردم مرودشت در مجلس با بیان اینکه نحوه تعرفه‌گذاری دولت باعث می‌شود تویوتای ۷۰۰ میلیونی با قیمت ۴ میلیارد تومانی در بازار آزاد تبدیل به خودروی لوکس شود، گفت: کاهش تعرفه‌ها از سوی دولت باعث واردات خودرو با قیمت مناسب و اصلاح مصرف بنزین می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه غیر علنی جهت بررسی سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی، به ریاست محمد باقر قالیباف تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

بررسی سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس

رسیدگی به موارد زیر در دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد:

- طرح سوال یکی از نمایندگان از وزیر صمت به دلیل عدم تعیین و اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی قانون واردات خودروی دست دوم

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲

حاج قاسم سلیمانی به معنای واقعی کلمه مرد عمل و کارآمد بود/جوانان و اندیشمندان انقلابی باید تبیین کارآمدی حاج قاسم را در دستور کار قرار دهند/ مجلس یازدهم با تصویب قانون خانواده و جمعیت به وظیفه‌ خود در قبال مادران و زنان ایرانی عمل کرد

محمد باقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۲ دی ماه ) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: فرا رسیدن سالروز شهادت سردار رشید اسلام مرد میدان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم. حاج قاسم سلیمانی به معنای واقعی کلمه مرد عمل و کارآمد بود؛ حاج قاسم شجاع بود، مخلص بود، محاسبه‌گر بود ولی در کنار این ویژگی‌های برجسته آنچه او را به طور ویژه متمایز می‌کرد، آن بود که کارآمد بود و می‌توانست راه باز کند و در میدان عمل مشکلات را پشت سر بگذارد. آنچه در همه‌ی این سالها کمتر به آن پرداخته شده است کارآمدی و توان حل مسئله‌ی آن شهید گرانقدر است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حاج قاسم در میدان‌های مختلف پیروز بود و توانست امنیت و آرامش را برای مردم ایران رقم بزند؛ این پیروزی‌ها از محاسبه ‌ی دقیق شرایط و پرهیز از شتاب‌زدگی و بی‌ملاحظگی، استفاده از توان مردم، واقع‌گرایی و باور عمیق به سنت‌های الهی برآمده بود.

وی افزود: حاج قاسم نه تنها یک الگوی نظامی کم‌نظیر بود که در زیست سیاسی، اجتماعی وفرهنگی خود نیز الگوی برجسته ای به شمار می‌رفت. به دلیل باور عمیق به توان و اثربخشی مردم و باور به آرمان‌های اسلام و انقلاب، او در همه‌ی ابعاد وجودی، رشد کرد و رفتار او باید در تمام ابعاد به عنوان الگو تبیین شود.

 قالیباف بیان کرد: حاج قاسم امروز در عین شهرت، گمنام است و در عین شناخته بودن، همچنان ناشناس است چرا که بسیاری از ابعاد وجودی او از جمله ابعاد سیاسی و اجتماعی رفتارش و کارآمدی او در حل مسائل مغفول مانده است. مردم‌باوری غیرشعاری و خداباوری خالصانه‌ی او پشت انبوهی از تصاویر و پوسترها پنهان مانده است. جوانان و اندیشمندان انقلابی باید تبیین کارآمدی حاج قاسم و روش حل مسئله‌ی او را به صورت جهادی در دستور کار قرار دهند و حاج قاسم را آنگونه که واقعا زندگی میکرد به مردم نشان دهند. رحمت خداوند بر سید شهدای مقاومت و یاران او.

وی اظهار داشت: همچنین پیشاپیش ولادت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها، روز زن و روز ولادت حضرت امام خمینی را به عموم مردم ایران تبریک می‌گویم. مجلس یازدهم با تصویب قانون "خانواده و جمعیت" و اولویت دادن به خانواده‌ و مادران در بهره‌مندی از امکانات کشور و همچنین تصویب کلیات قانونی برای حمایت از زنان و مادران ایرانی، پس از سه دوره معطلی در مجالس گذشته، تلاش کرد تا به وظیفه‌ی خود در قبال مادران و زنان و دختران ارجمند و سربلند ایرانی عمل کند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشور ما زمانی قوی است که مادران ایرانی قوی باشند؛ ایران آنگاه سربلند است که زنان ایرانی در خانه، در محیط کار و در جامعه سربلند و مورد احترام و دارای فرصت رشد باشند و قانون نیز پشتیبان آنها باشد. ان شاء الله با تصویب نهایی قانونی برای ارتقای امنیت زنان، شاهد تحولی جدی در میزان مشارکت فعال مادران و زنان ایرانی در پیشرفت و توسعه‌ی کشور و قدرتمند شدن خانواده ایرانی باشیم.

مهلت ۳ ماهه مجلس به دولت برای واردات خودرو

رسیدگی به سوال جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت از عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه) قرار داشت.

سوال نماینده مرودشت از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره بود که چرا علیرغم گذشت یک سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و ابلاغ آن تا این لحظه خودرو وارد کشور نشده است.

عباس علی‌آبادی وزیر «صمت» توضیحاتی پیرامون این سوال مطرح کرد که در نهایت نماینده مرودشت با دادن فرصتی ۳ ماهه برای اصلاح بازار خودرو به طور مشروط از توضیحات وزیر قانع شد.

اقناع مشروط رشیدی کوچی به پاسخ های خودرویی وزیر صمت/مهلت سه ماهه دولت برای واردات خودرو

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی که به عنوان نماینده سوال کننده از وزیر صمت در خصوص این که چرا علیرغم گذشت یک سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و ابلاغ آن تا این لحظه خودرو وارد کشور نشده است، با قرار دادن فرصتی سه ماهه برای اصلاح بازار خودرو به طور مشروط از پاسخ های وزیر قانع شد.  

تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سوال رشیدی کوچی با موضوع اینکه علیرغم تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو در خردادماه سال گذشته متاسفانه شاهد آن هستیم که هنوز بعد از گذشت یک سال هیچ خودرو نویی وارد کشور نشده است و هر روز شاهد ایرادات عجیب و نا متعارفی که به نوعی شائبه سنگ اندازی در واردات خودرو را دارد، هستیم. این اتفاق باعث افزایش شکاف ناامیدی و بی اعتمادی ملت به حاکمیت شده است و طولانی تر شدن این موضوع یقینا نارضایتی هایی را افزایش خواهد داد. در راستای ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی در کمیسیون بررسی و ملی شناخته شد.

بیش از توافق صورت گرفته به وزارت صمت ارز اختصاص داده شده است

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص ارز به وزارت صمت و واردات خودرو، گفت: از ابتدای سال تا ۵ دی ماه ۱۴۰۲ به وزارت صمت ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز اختصاص داده شده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نقدی که از بانک مرکزی می شد این بود که علیرغم عدم افزایش صادرات به واردات ارز بیشتری داده شده است که از آن دفاع کردند تا تولید دچار مشکل نشود، ادامه داد: به خودرو و قطعات آن از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ارز اختصاص داده ایم که ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

فرزین با بیان اینکه آقای علی آبادی توافق کرده است یک میلیارد دلار ارز در مورد واردات دریافت کند که هفته گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز فقط بابت این کار دریافت کرده است، گفت: بابت خودروی برقی، خودرو و با خودرویی که باید از مناطق آزاد وارد شود توافق کردیم، ما بر اساس منابع ارز تخصیص می دهیم.

وی ادامه داد: شما به من می گویید که باید بر اساس منابع ارزی کشور ارز تخصیص دهید که اعلام کردم برای جلوگیری از ایجاد مشکل در حوزه تولید از منابع ارزی آزاد شده نیز ارز اختصاص می دهیم.

فرزین عنوان کرد: به وزارت صمت ابتدای سال اعلام کردیم که سهمیه ارزی آن ها ۲۹.۵ میلیارد دلار است که اعلام کردند با این میزان ارز کشور دچار مشکل می شود اکنون که سال جاری به اتمام نرسیده تاکنون ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز دریافت کرده اند و بعد از این نیز تا ۴۲ میلیارد دلار توافق صورت گرفته است، ما در بانک مرکزی تلاشمان این است که تمام ارز مورد نیاز را بر اساس نیاز وزارت صمت تامین کنند و وزارت صمت نیازهای خود را تشخیص می دهد.

ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می‌کنند/ دولت در خودروسازی دخالت نکند/ اجازه دهید ایرانیان خارج از کشور خودرو وارد کنند/ نحوه تعرفه‌گذاری دولت، خودروی معمولی را تبدیل به خودروی لوکس می‌کند/ موتورسیکلت‌های داخلی عامل اصلی آلودگی هوا

جلال رشیدی کوچی در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال از عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت خودرو ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر به بانوان ایران به ویژه مادران و همسران شهدا گفت: اگر از ابتدای مجلس موضوع خودرو را پیگیری کردیم به دنبال ایجاد رضایتمندی برای مردم بودیم تا اتفاق خوبی برای آنها بیفتد و همواره منافع ملی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در ادامه با بیان اینکه قرار نیست در این مسیر مورد افتراء و تهمت قرار بگیریم، عنوان کرد: برخی در فضای مجازی و رسانه‌های خود به ما تهمت زده و ما را مافیای خودرو معرفی کردند که آنها را به خدا واگذار می‌کنیم؛ چنانچه زندگی ما شفاف است و بدخواهان نیز با واکاوی زندگی ما متوجه شده‌اند هیچ نقطه خاکستری در آن وجود ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه ما با چه جرأتی مردم را از حقوق اولیه خود محروم کرده‌ایم، گفت: عشق جوانان سوار شدن یک خودروی باکیفیت و خوش قیمت است پس چرا اجازه نمی‌دهیم این خودروها و همچنین موتورهای مورد علاقه جوانان وارد شود.

رشیدی کوچی در ادامه با اشاره به سفری که به حاشیه خلیج فارس و دیدار با صیادان داشت: یادآور شد: صیادان به علت یک موتوره بودن قایق‌هایشان عمدتاً با مشکل مواجه هستند در حالی که می‌توان با واردات موتور مورد نیاز آنها، قایق‌ها را دوموتوره کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به سختی مجوز گرفتن کمباین‌های کشاورزی عنوان داشت: از سوی دیگر پلاک گذاری کامیون‌های وارداتی نیز از جمله مشکلاتی است که کامیون‌داران با آن مواجه هستند و همه این مسائل به راحتی با تصمیم درست می‌تواند سطح رضایتمندی را افزایش دهد.

وی در ادامه با اشاره به گذشت ۱۹ ماه از تصویب قانون واردات خودرو گفت: آقای علی‌آبادی باید به صورت دقیق پاسخ دهد که در این مدت چند خودرو وارد کشور شده، چند خودرو پلاک شده و مردم از آن استفاده می‌کنند، چه تعداد خودرو در حال ترخیص از گمرکات کشور است و چه تعدادی نیز ثبت سفارش شده است.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در ادامه با اشاره به سوال دوم خود از وزیر صمت بیان داشت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سه ماه است که در هیأت دولت تصویب شده  و وزیر نیز نگاه مثبت به آن داشته اما هنوز ابلاغ نشده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا فرایند قیمت گذاری خودروهای وارداتی بالا در نظر گرفته شده است، گفت: خودروی ۱۸ هزار دلاری در بازار ۳۵ هزار دلار قیمت گذاری می شود و قیمت آن در بازار واقعی تا ۱۰۰ هزار دلار می رود که باید پرسید آیا دولت اراده اصلاح این روند را دارد یا خیر؟

رشیدی کوچی در ادامه با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می کنند، یادآور شد: خریداران ۱۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خودرو را پرداخت می کنند اما خودروسازان بعد از یکسال می گویند خریداران باید ۵۰۰ میلیون تومان دیگر پرداخته و خودروی ثبت سفارش شده خود را نیز تغییر دهند و علت افزایش قیمت خودرو نیز مشخص نیست و همه اینها زورگویی به مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با انتقاد از دخالت های دولت در خودروسازی و عدم واگذاری آنها به بخش خصوصی عنوان کرد: دولت باید صرفا نقش نظارت به جای دخالت داشته باشد و باید با عدد و رقم درباره کارکرد خودروسازی توضیح دهد.

وی در ادامه این جلسه را دارای تأثیر مستقیم بر بازار خودرو دانست و گفت: مردم روی نتیجه این جلسه حساس هستند و آن را رصد می کنند از این رو امیدواریم این نشست نتیجه مثبتی داشته باشد.

رشیدی کوچی در بخش دوم سخنان خود بعد از ارائه بخش اول سخنرانی وزیر صمت، گفت: واردات خودرو با حضور آقای علی آبادی در رأس وزارت صمت، تسریع شده اما با کاهش قیمت مواجه نبوده ایم که همه اینها ناشی از عرضه قطره چکانی ارز، تعرفه گذاری های وحشتناک و اظهارات نسنجیده اعضای هیأت دولت با رسانه ها است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در ادامه با بیان اینکه ارز در همه بخش ها اعم از چای و نخود، لوبیا وجود دارد اما به حوزه خودرو که می رسیم، ارزی وجود ندارد، خطاب به فرزین رئیس بانک مرکزی گفت: چه کسی گفته شما برای واردات خودرو ارز بدهید؟ ما گفتیم از ارز با منشأ خارجی استفاده شود، نه ارز ناشی از صادرات؛ همچنین پیشنهاد دادیم از ارزهای خانگی مردم استفاده شود.

وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی همه این راهکارها را کنار گذاشته و می گوید من باید پول بدهم که ندارم اما باز هم با حضور در کمیسیون می گوید ما ۹ میلیارد دلار برای صنعت خودرو گذاشته ایم در حالی که اگر تنها یک تا ۲ میلیارد دلار به واردات خودرو تخصیص داده می شد بسیاری از مشکلات حل می شد.

رشیدی کوچی با بیان اینکه ما در کنار انتقادها، پیشنهادها و راهکارهایی نیز برای حل موضوع واردات خودرو داشته ایم، یادآور شد: اگر ایرانیان خارج از کشور حتی صرفا برای خویشاوندان خود نیز خودرو وارد کنند، بخش اعظمی از مشکلات حل می شود اما با همین موضوع مطرح شده نیز می گویند جلال رشیدی کوچی به دنبال واردات خودروی لوکس است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه خودروی ۱۵ هزار دلاری در دنیا خودروی لوکس محسوب نمی شود، عنوان کرد: این خودرو با تعرفه های ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی به ۴۰ هزار دلار می رسد و این خودرو را تبدیل به خودروی لوکس می کند.

وی اضافه کرد: مردمی که تویوتا کرولا ۷۰۰ میلیون تومانی را با تعرفه گذاری دولت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می خرند آن را در بازار آزاد به میزان ۴ میلیارد تومان به فروش می رساند یعنی قیمت یک خودرو تا ۹۰ هزار دلار افزایش می یابد و آن را لوکس می کند پس باید دولت تعرفه های خود را کاهش دهد.

رشیدی کوچی در ادامه به موضوع مصرف بنزین اشاره و بیان کرد: ۳ سال است که می گوییم، خودروی کم مصرف وارد کنید تا موضوع مصرف بنزین نیز حل شود اما آقایان به سرعت وارد فاز مقایسه ایران و اروپا می شوند و می گویند علت ارزانی بنزین در ایران است؛ این در حالی است که باید هزینه و درآمدها را با هم بررسی کرد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس در ادامه با محاسبه میانگین مصرف و هزینه خانوار ایرانی و اروپایی یادآور شد: یک خانوار اروپایی یک بیستم درآمد ماهیانه خود را برای بنزین می دهد و در ایران نیز همین میزان صدق می کند و تفاوت در این است که در اروپا هر کس هر ماشینی که بخواهد را با قیمت مناسب سوار می شود اما ما در ایران مجبوریم خودروی بی کیفیت با مصرف ۱۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر سوار شویم و همین نارضایتی ایجاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه های بالایی که دولت برای مقابله با آلودگی هوا دارد، عنوان کرد: علت آلودگی هوا مردم نیستند بلکه خودروهای ساخت ایران خودرو و سایپا است همچنین موتورسیکلت های تولید داخل که دولت از آنها غافل است بیش از خودروها آلودگی تولید می کنند.

رشیدی کوچی ادامه داد: اگر یک دهم هزینه ای که صرف مقابله با آلودگی هوا می شد به واردات خودروهای هیبریدی و برقی که مد نظر وزیر صمت هم هست، اختصاص می یافت بخش اعظمی از مشکلات برطرف می شد اما دولت در عین حال که از همین مسائل ساده نیز غافل است با رسانه ها مصاحبه می کند؛ برای مثال رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید ارز برای واردات نداریم که همین باعث افزایش قیمت می شود و بعد رسانه های نزدیک به دولت می گویند جلال رشیدی کوچی دروغ می گوید که قیمت خودرو ۱۰ درصد افزایش داشته است و می گویند ناامیدی تزریق می کنم در حالی که دولت با عملکرد خود عامل ناامیدی مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با بیان اینکه مجلس واردات خودروی کارکرده را آزاد کرد که همین موضوع مردم را امیدوار ساخت، عنوان کرد: این در حالی است که اعضای دولت با اظهارات جنجالی خود به دلالان اجازه افزایش قیمت خودرو را می دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید جلوی خودروسازان داخلی را بگیرد، گفت: فردی عصبانی پس از پایان نمازجمعه این هفته جلوی مرا گرفت و کوئیک خود را نشان داد و گفت سال گذشته این خودرو را با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان ثبت نام کرده اما اکنون به او گفته اند برای واگذاری باید ۳۲۰ میلیون تومان دیگر نیز واریز کند، در غیر این صورت همان ۱۷۰ میلیون تومان سال گذشته خود را پس بگیرد.

رشیدی کوچی اضافه کرد: همه اینها ظلم به مردم است و دولت نیز دائم از این خودروسازها حمایت می کند و آن را برابر با حمایت از صنعت داخلی می داند در حالی که عملکرد آنها هیچ خروجی برای مردم نداشته و رضایتمندی ایجاد نکرده است.

این نماینده سوال کننده از وزیر صمت در ادامه با تأکید مجدد به بحث ارز برای واردات خودرو، بیان کرد: ما پیشنهاد استفاده از ارز خانگی برای واردات خودرو را دادیم اما دولت با عدم انسجام در تصمیم گیری های خود باعث تحت فشار قرار گرفتن وزیر صمت نیز می شود. دولت آیین نامه درباره خودرو را ۳ ماه است به تصویب رسانده اما خودش آن را ابلاغ نمی کند و باعث می شود مردم به ریش ما بخندند و دیگر حرف ما را قبول نکنند.

وی ادامه داد: شهادت می دهم آقای علی آبادی تلاش زیادی برای تصویب صحیح آیین نامه دولت کرد و تا جایی که توانست اعداد و ارقام آن را اصلاح کرد و حتی به موضوع تعرفه ها و افزایش سقف آن نیز ورود کرد و در این کار نیز تنها بود لذا اکنون رئیس جمهور باید شخصا به موضوع ورود کرده و سکان مسأله را در دست بگیرد اگر می خواهد آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، کاهش سرمایه اجتماعی و افزایش نارضایتی مردم را حل کرده و معطل نکند.

رشیدی کوچی در ادامه با تأکید به این مطلب که اگر سوال خود از وزیر صمت را به رأی بگذارم با توجه به دغدغه نمایندگان، قطعا کارت زرد به وزیر داده خواهد شد، گفت: از آنجایی که آقای علی آبادی به تازگی وارد وزارتخانه شده و تمام تلاش خود را برای حل موضوع دارد، فرصتی سه ماهه به وزارت صمت، بانک مرکزی و مجموعه دولت می دهم تا این موضوعات را حل کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شخصا با حضور در شرکت های واردکننده خودرو بر این روند نظارت خواهم کرد و فیلمبرداری خواهم کرد، خاطرنشان ساخت: مجددا تأکید می کنم ما ارزی از دولت نمی خواهیم و خودمان در منازل خود ارز داریم، فقط باید اجازه واردات خودرو داده شود که خروجی این کار نیز قطعا به نفع مردم خواهد بود.

مجلس گلایه چندین ساله مردم در مورد کیفیت و قیمت خودرو را شنید/خودروسازان داخلی علیرغم حمایت ها کیفیت را ارتقا ندادند

رحمت اله نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به قانون اساسی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و آیت الله مصباح، گفت: وزیر صمت در جلسه حضور دارد و مسائل مطرح شده مطالبه مردم است، مجلس گلایه چندین ساله مردم در مورد قیمت و کیفیت خودرو را شنید و به جای نطق و وعده پوچ و تو خالی دو قانون خوب را مصوب کرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون واردات خودرو که ۲ سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیر خود را طی کرد به نفع تولید داخل بوده و رقابت ایجاد می کند. مقام معظم رهبری سال ها در جهت حمایت از تولید و اشتغال پایدار اقدام کردند اما خودروسازان داخلی نتوانستند سطح کیفی خود را ارتقا دهند اما از سویی دیگر قیمت را افزایش دادند. بخشی از سوانح و تصادفات طی ۱۵ سال اخیر به دلیل کیفیت پایین محصولات داخلی است.

وی عنوان کرد: برابر اصل ۳ قانون اساسی اخطار دارم، افزایش قیمت اخیر خودرو و ارز شرایط را برای مردم و همه اقشار سخت می کند، در حال حاضر افرادی که توان مالی دارند می توانند خودروی لوکس وارد کنند اما برای مردم محروم و مستضعف، کارگران و کارمندان واردات خودروی دست دوم مصوب شده، سوال ما این است که چرا این قانون را اجرا نکردید؟

نوروزی ادامه داد: مردم از دولت و مجلس انتظار دارند تا واردات خودرو کارکرده اجرا شود، اگر این موضوع را مدیریت کنیم در بازار رقابت ایجاد می شود، در گذشته با توجه به بازار رقابتی مردم می توانستند خودرو اقساطی دریافت کنند، قرعه کشی ها حذف شده اما با ایجاد سامانه متمرکز انحصار وزارت صمت به وجود آمده است.

اتمام حجت رئیس مجلس با وزیر صمت: تخصیص ارز برای واردات خودرو قانون است/ واگذاری ارز به واردات خودرو را از مسیر قانونی پیگیری می کنیم

محمدباقر قالیباف  در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوال جلال رشیدی کوچی از وزیر صمت در خصوص واردات خودرو خطاب به وزیر صمت گفت: دوستانمان در بانک مرکزی می‌فرمایند که سهم ارز مربوط به واردات خودرو را در اختیار صنایع قرار دادیم که اولویت‌بندی با جنابعالی است.

وی با اشاره به صحبت‌های نماینده مرودشت در خصوص مهلت سه ماه به وزارت صمت برای پیگیری موضوع واردات خودرو خطاب به وزیر صمت افزود: ان‌شاء الله تا عید این موضوع را پیگیری کنید تا حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نکته را شفاف بگویم که تخصیص ارز برای واردات خودرو بر اساس لایحه دولت و تصویب مجلس و همچنین تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل به قانون شده است لذا قطعاً جلسه دیگری در صحن برای این موضوع تکرار نمی‌کنیم مگر اینکه به صورت جدی از مسیر قانونی واگذاری ارز به واردات خودرو را پیگیری کنیم.

صنعت خودرو در آلودگی هوا و ناترازی انرژی متهم اصلی است/ ضرورت تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور

مالک شریعتی نیاسر در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی) مجلس شورای اسلامی گفت: یاد و خاطره شهید سلیمانی که سلاح بر دست گرفت تا صلح را به منطقه و جهان هدیه کند، گرامی می‌داریم. اگر یک مرجع بی‌طرف در دنیا بود، حتماً جایزه صلح جهانی را به شهید سلیمانی تقدیم می‌کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه خودرو یک ابرمسئله در کشور بوده که در دو مسئله ناترازی انرژی و آلودگی هوا نیز موثر بوده و متهم اصلی است، ادامه داد: مردم مقصر مصارف غیراستاندارد خودروهای در اختیارشان نیستند، خودروهای کم مصرف یا وجود نداشته و یا آنقدر گران هستند که مردم عادی امکان استفاده از آنها را ندارند. اگرچه ۴۵ درصد خانواده‌های کشور هم امکان دسترسی به خودرو را ندارند.

وی با بیان  اینکه آلودگی هوا نیز به خودرو مرتبط می‌شود، اظهار کرد: از دولت خواهشمندم این موضوع را به عنوان یک مسئله اصلی پیگیری کند چرا که همانند بازی های شهرآورد ۶ امتیازی بوده و رضایت یا عدم رضایت مردم در اولویت است.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: خوشبختانه در ابلاغیه اخیر رئیس جمهور به ستاد تحول دولت و وزرا ۶ پروژه کلان و ۱۳ پروژه تحولی بخشی، در ردیف چهارم پروژه‌های بخشی موضوع تولید و واردات خودروهای برقی نو و کارکرده قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به وزیر صمت بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید پیگیری شود ایجاد تنوع سبد سوختی در خودروهای کشور بوده که در برنامه هفتم نیز در مجلس مصوب شده است. بنزین، گازوئیل، LPG و CNG باید در سبد سوختی کشور دیده شود و علت حمله به سامانه بنزین نیز همین تک سوختی بودن سبد سوختی کشور است. اگر LPG  و CNG و سایر سوخت‌ها نیز به سبد اضافه شوند شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

وی با اشاره به صحبت‌های خود با رئیس سازمان استاندارد گفت: امیدوارم طبق آیین‌نامه هیأت وزیران سال گذشته استاندارد مورد نیاز خودروهای LPG سوز تا پایان دی ماه ابلاغ می‌شود، از این رو خواهشمندم در تولید خودروها و واردات موضوع LPGسوزی دنبال شود تا این مسئله حل شود.

وضعیت شهرداری بندر جاسک تعیین تکلیف شود

حسین رئیسی در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن، تبریک و تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی و پاسداشت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در تذکری خطاب به وزیر خواستار تعیین تکلیف وضعیت شهرداری بندر جاسک شد و گفت: مردم به علت عدم تعیین تکلیف وضعیت شهرداری بندر جاسک، معطل مسائل عمرانی شهر هستند.

نماینده مردم میناب و رودان و جاسک و سیریک و بشاگرد در مجلس در ادامه ضمن تشکر از سازمان شیلات برای حل مشکل مجوز صید صیادان گفت: لازم است وزارت جهاد هرچه سریعتر نسبت به حل مشکل صادرات گوجه، پیاز و سیب‌زمینی کشاورزان اقدام کند.

۸۵۰ هزار تن سیب زمینی روی دست کشاورزان مانده است

سیدکاظم موسوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک میلاد دخت نبوت و همسر ولایت و روز زن در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور گفت: ۸۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی روی دست کشاورزان اردبیلی مانده است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس افزود: نه انبار مکانیزه وجود دارد و نه صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب و نه امکان صادرات محصولات و این خسارت فراوانی به کشاورزان وارد کرده است لذا لازم است هرچه سریع تر با تدبیر و اتخاذ سیاست های درست مشکل کشاورزان مرتفع شود.

اعتراض سالم مردم اردکان برای هوای پاک بوده است/ رسانه‌های بیگانه ذوق‌زده نشوند

محمدرضا دشتی اردکانی در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با اشاره به اعتراضات و تجمعات مردم اردکان درخصوص آلودگی هوا گفت: بارها و بارها در مجلس به وزرای مربوطه در خصوص آلودگی هوا تذکر داده و سوال کردم، همچنین در این خصوص به مسئولان کشوری و استانی نیز تذکر داده و راهکار ارائه داده‌ام اما متأسفانه توجهی نشده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس خطاب به رئیس جلسه ادامه داد: لطفاً به مسئولان دستور فرمایید به قید فوریت یک اقدام عاجل در این خصوص انجام شود.

وی افزود: اعتراض سالم مردم اردکان برای هوای پاک بوده است و ذوق‌زدگی برخی از رسانه‌های بیگانه در فضاسازی رسانه‌ای مانند همیشه بی‌نتیجه بوده و مردم شریف شهرستان اردکان در تمامی مراحل انقلاب پایبندی خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری فرزانه انقلاب ثابت کرده و خواهند کرد.

وزیر نیرو مشکل تشنگی مردم سیستان و بلوچستان را برطرف کند/ افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت به صلاح نیست

عبدالناصر درخشان در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر نفت گفت: در کشوری که بالاترین ذخایر گازی و نفتی را دارد، گاز و حتی نفت سفید در جنوب سیستان و بلوچستان نایاب شده و قیمت هر سیلندر گاز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد، ضروری است فرآیند گازرسانی به شهرها را تسریع ، مشکل نفت سفید را حل کنید.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس خطاب به وزیر نیرو افزود: مردم شهرها و بخش‌های حوزه انتخابیه به شدت با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند و شما به عنوان وزیر این کشور باید مشکل تشنگی مردم را برطرف کنید.

وی خطاب به وزیر ارتباطات یادآور شد: در این شرایط اقتصادی و با وجود کیفیت پایین اینترنت، افزایش ۳۰ درصدی تعرفه آن به صلاح و منطقی نبود.

واردات ۷۰۰ میلیارد دلاری برنج طی ۵ ماه گذشته با وجود مخالفت معاون اول رئیس جمهور

سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ دی) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، ضمن گرامیداشت روز مادر و ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، میلاد حضرت مسیح و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت سید رضی موسوی، عنوان کرد:  تعجب می‌کنم از دولت که به بخش‌های توجه دارد ولی به بخش‌های دیگر هیچ توجهی ندارند، مخصوصاً وزارتخانه‌هایی که در بحث ارزاق مردم و کشاورزی مسئولیت دارند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در مجلس افزود: کشاورزان ما زحمتکش‌ترین افراد در کشور هستند ولی امروز به لحاظ آب در مناطق محروم دچار گرفتاری شدیم با این حال تأمین ارزاق مردم را با رنج و زحمت بسیار انجام می‌دهند که زندگی نیازهای مردم را تامین کنند.

 وی ادامه داد: در استان‌های شمالی و برخی دیگر از استان‌ها بحث برنج یکی از مباحث مهم بوده من متاسفم با وجود تذکر معاون اول رئیس جمهور که قرار بود واردات برنج انجام نشود، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار  طی ۵ ماه گذشته برنج وارد کشور شده است.  آقای وزیر جهاد کشاورزی با کشاورزان ما چه می‌کنید!

دلخوش افزود: در حوزه چای نیز ۵ ماه پیش تذکر دادیم و در خصوص موضوع گوجه و محصولات دامی نیز تذکراتی دادیم ولی دولت هیچ توجهی ندارد. وزارت جهاد کشاورزی  و دولت هیچ برنامه‌ای برای این بخش ندارند.

 وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی رها شده است، گفت:  آقای رئیس جمهور در ایام عید به مشهد رفتید که مشهد ۶ میلیون جمعیت دارد  و دو میلیون مسافر داشت ما در گیلان ۲ میلیون جمعیت داریم و ۶ میلیون مسافر، ولی حتی یک بار سوال نشد مردم در ارتباط با نان و ارزاق خود چه می‌کنند.

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: بسیاری از محصولات کشاورزان در انبارها مانده و در حال فاسد شدن است  و دولت هیچ برنامه‌ای برای آن ندارد.

 وی با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: در مورد ارز امروز شنیدیم که در کشور ۶ الی ۷ مدل ارز وجود دارد،  وجود ۲ مدل ارز در کشور فساد آور است چطور ۶ الی ۷ مدل ارز در کشور وجود دارد.

دلخوش ادامه داد: در بحث مدیریت لایحه خدمات کشوری و حقوق کارکنان دولت  نیز باید توجهات لازم صورت گیرد و مشکلات کارکنان دولت برطرف شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: در زمینه تهاتر نفت نیز باید بخش‌های مختلف کشور از جمله مجموعه تشخیص مصلحت نظام و مجلس کمک کنند تا این اقدام با سهولت بیشتری انجام شود.

کد خبر: 1213757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =