اجرای هر چه سریع‌تر همسان سازی حقوق بازنشستگان /  کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور به منظور ایجاد ضمانت‌های اجرایی و جلوگیری از هرگونه فعالیت فاقد مجوز، همچنین شفاف‌سازی درآمدهای اتحادیه‌ها از جمله درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی، موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس به ریاست عبدالرضا مصری  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد که موارد کاری آن به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید:

مجلس با اختصاص ۱۷۰ همت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موافقت کرد

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح ماده ۱ قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دو فوریتی استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء ۱ بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به لایحه تجارت (ایرادات شورای نگهبان)

برخی جوانان تا ۲ سال در صف اخذ وام ازدواج می مانند

جواد نیک بین در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه ای با بیان اینکه افتخار شیعه شهادت بوده و به تعبیر حضرت امام (ره) که گفت بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود، شهادت عده ای از زنان و فرزندان در کرمان را تسلیت گفت و یادآور شد: قطعا پاسخ محکمی از طرف دولت، ملت و مجلس خواهند گرفت.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: شرکت گاز در تابستان امسال به خاطر قطعی گاز پتروشیمی ها حدود ۴۰۰ هزار تن سهمیه کود اوره را به بخش کشاورزی به دلیل اختلاف با سازمان برنامه پرداخت نکرد و در حال حاضر نیز خوراک پتروشیمی ها قطع می شود که گرانی فزاینده ای در کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: رکود اقتصادی و تامین نکردن موارد ضروری بخش کشاورزی باعث خواهد شد در حوزه کشاورزی اتفاقات بدی رخ دهد. پیش از این تذکر داده بودم با این فرمانی که دولت پیش می رود باید گوشت را ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بخریم که همین اتفاق نیز افتاد لذا فرمان اقتصادی دولت باید تغییر کند و تذکر بنده این است که مجلس باید در اجرای قانون محکم بایستد.

نیک بین در خصوص پرداخت وام ازدواج نیز گفت: ما در مجلس مصوب کردیم با یک ضامن وام ازدواج پرداخت شود اما خیلی از زوج های جوان حدود ۲ سال در نوبت می مانند.

وی تذکر بعدی خود را خطاب به سازمان راهداری عنوان و تصریح کرد: هفته گذشته در جاده خلیل آباد به بردسکن زوج جوانی که ۷ ماه از ازدواجشان هم نگذشته بودند براساس تصادف کشته شدند، با اینکه این جاده مصوبه و بودجه دارد اما هیچ کاری انجام نشده است و راهداری مقصر اصلی کشته شدن جوانان و نوجوانان در این مسیر است.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور با کلیات این طرح با ۱۴۳ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابراین گزارش علی ادیانی نماینده دولت در رابطه با طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور گفت: نگاه موافق دولت نسبت به این طرح مشروط به دو مسئله است، اول اینکه این طرح نکات مثبت زیادی دارد و در عین حال دستگاه‌های اجرایی به برخی از مواد آن ایراداتی وارد می‌دانند اما اشکال نخست مغایرت متن مصوبه کمیسیون با برخی از اصول قانون اساسی است چرا که مقام معظم رهبری در بند (۱) سیاست‌های ابلاغی تأکید بر تنظیم و تدوین طرح مطابق قانون اساسی دارند. دوم آن که این طرح با خود قانون نظام صنفی مغایرت دارد. همچنین برخی مواد قابلیت اجرایی نداشته و دستگاه‌ها را دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: با این اوصاف یک راه‌حل وجود دارد و آن اینکه بررسی طرح به صورت دو شوری انجام شود، چرا که ممکن است اشکالات آن در صحن رفع نشود بنابراین ما چنین پیشنهادی داریم، در نهایت با کلیات طرح مشروط به انجام اصلاحات موافق هستیم.

بنابراین گزارش محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اشکالات مطرح شده از سوی دوستان در زمان بررسی مواد قابل حل است، گفت: نخستین اقدام این است که ما اجازه ندهیم فعالیت‌هایی که مجوز لازم را از مراکز قانونی ندارند در حوزه نظام صنفی کشور تشکیل شوند هرچند ضمانت‌های اجرایی آن در این متن به طور کامل دیده شده است تا از هرگونه فعالیت صنفی فاقد مجوز لازم جلوگیری شود. نکته دوم شفاف‌سازی درآمدهای اتحادیه‌ها از جمله درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی است که این مهم برای نخستین بار در قانون مورد توجه قرار گرفته است که بر اساس آن تمام اتحادیه‌ها در کشور مکلفند صورت‌های مالی و ترازنامه‌های خود را در سامانه‌های تخصصی بارگذاری کنند و اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی بر عملکرد آنها در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: همچنین برای اولین بار یک فرم ثابت از جایگاه قانونی به آنها ابلاغ می‌شود تا تمام اطلاعات مربوط به عملکردشان درج شود، بنابراین باید پرسید آیا شفاف‌سازی اطلاعات کار اشتباهی است؟ کلیات این طرح ناظر بر چنین مسائلی است و اگر دوستان با جزئیات آن مخالفتی دارند در زمان بررسی جزئیات مطرح کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با موارد مرتبط با حد نصاب واحدهای صنفی برای انجام، راهکار اتحادیه‌های تجمیعی را برای مناطقی که فاقد اتحادیه هستند مطرح کردیم، آیا این کار در اقتصاد ایران ایجاد مافیا می‌کند؟ همچنین در مورد موضوع انتخابات گفته‌ایم؛ کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت کشور، وزارت صمت، پلیس اماکن، تعزیرات و بسیج اصناف پای کار آمده و از وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی استعلام کنند. نظارت بر این مجموعه نیز کاملاً مورد توجه قرار گرفته به طوری که حتی به اندازه سر سوزنی تخطی صورت نگیرد.

پورابراهیمی بیان کرد: این پیشنهاد کمیسیون اقتصادی به بهبود وضعیت انتخابات در اتحادیه اصناف کشور کمک خواهد کرد و به یقین مافیا ایجاد نمی‌کند بنابراین بهتر است با چنین ادبیات با مردم صحبت نشود. اصناف سال‌ها در نظام اقتصادی کشور آزمون خود را پس داده‌اند و نظارت بر سامانه توسط دستگاه‌های نظارتی همچون نیروی انتظامی و اماکن انجام خواهد شد و در نهایت درخواست دارم با رأی قاطع به این طرح رأی دهید.

عنابستانی: خواست اصناف باید در اصلاحیه قانون مدنظر قرار گیرد

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور عنوان کرد: دلیل اول مخالفت من رعایت نشدن اولویت‌ها در بررسی دستور کار صحن مجلس بوده که طرح سیاست‌های قانونگذاری با وجود اینکه مطالبه مقام معظم رهبری بوده و از اولویت‌های قانونگذاری به شمار می‌آید در دستور کار قرار نمی‌گیرد ولی طرح‌هایی که می‌توان بررسی آنها را به تعویق انداخت در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس افزود: همچنین طرح مقابله با تعارض منافع نیز با وجود اینکه بر اساس ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی طرحی اولویت‌دار تلقی شده نیز در دستور کار قرار نگرفته که هیأت رئیسه نسبت به آن باید اقدام کند.

وی تصریح کرد: درخصوص طرح اصلاح قانون نظام صنفی نیز ما باید در تمام حوزه‌ها خواست نظام صنفی کشور را در نظر بگیریم و همچنین اصناف باید به نحوی قانونمند شوند که افراد متخلف اجازه ورود به صنف را نداشته باشند لذا پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا به ویژه اتفاقاتی که اخیراً رخ داد را شاهد نباشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: از سوی دیگر شاهدیم که بخش زیادی از تخلفاتی که صورت می‌گیرد از صنوف بدون مجوز صورت  می‌گیرد و اصنافی  که مجوز دارند غالباً در چارچوب کار می‌کنند لذا باید با صنوف بدون مجوز نیز برخورد شود که در پیشنهادات فعلی چیزی در آن دیده نمی‌شود.

خضریان: نباید شرایط را برای حضور مافیا در اصناف و اتحادیه‌ها فراهم کرد

علی خضریان به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح مذکور بیان کرد: امروز طرحی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد که پیش از این مجلس انقلابی نسبت به اصلاح آن اقدام کرده بود. متأسفانه امروز خطر بازگشت همان آسیب‌هایی که رفع شده بود وجود دارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس تأکید کرد: به دلیلی آسیب‌های نظام تقنینی اصناف در دهه‌های گذشته ضرر و زیان بسیاری به این مجامع وارد شد تا جایی که مراکز کارشناسی پژوهشی و همچنین متخصصان این حوزه چاره را در اصلاح مقررات این حوزه دیدند به طوری که پیشی از این محدودیتی برای حضور هیأت مدیره اصناف قانون ندیده بود و همین امر موجب حضور مافیای گسترده‌ای در مدیریت اصناف شده بود.

وی ادامه داد: مجلس در سال ۱۳۹۲ این قانون را اصلاح کرد و محدودیت حضور دو دوره متوالی و ۴ دوره متناوب اتخاذ شد که از حضور افراد به صورت متوالی در اصناف جلوگیری می‌کرد. این مسئله بیشتر باعث می‌شد تمرکز هیأت مدیره به جای حل مشکل اتحادیه و صنف مشخصا بر جمع‌آوری رأی باشد و همچنین ایجاد بستر برای ورود نیروی جوان و دانشگاهی نیز گرفته می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: اصلاحیه فعلی نه تنها مسیر رانت را باز می‌کند بلکه با شرط کسب رأی دو سوم آراء برای حضور مجدد در هیأت مدیره عملاٌ افراد را ترغیب می‌کند که از ابتدای حضور در هیأت مدیره‌های اصناف و اتحادیه‌ها به جای حل مشکلات صنف خود، هزینه‌های میلیاردی برای کسب رأی انجام دهند و افراد حاضر در صنوف در مسیر غلط گام برمی‌دارند لذا نباید مسیر غلطی را برای تداوم حضور اصناف باز کرد.

خضریان اضافه کرد: ای کاش فرصت مبسوطی بود که تا گزارش نهادهای امنیتی، پژوهشی و انتظامی درخصوص حضور مافیا در اصناف در نشستی غیرعلنی ارائه می‌شد تا نمایندگان پیش از رأی‌گیری در این باره اطلاعات کاملی داشته باشند و همگان متوجه شوند که چه مخاطراتی حضور مافیا در اصناف خواهد داشت.

نظری خانقاه: ایجاد بانک اصناف موجب تشدید تورم می‌شود

سیدغنی نظری خانقاه نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور ضمن تسلیت حادثه تروریستی کرمان درباره نگرانی‌های به وجود آمده مردم حوزه انتخابیه درخصوص خود گفت: از مردم خلخال و کوثر که نگرانی‌هایی داشتند، تشکر می‌کنم و بدانند که من نوکر تمام قد آنها هستم و از حق خودم نیز دفاع خواهم کرد. افتخار می‌کنم در طول این مدت پاکدستی را حفظ کردم.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با اشاره به زحمات و تلاش‌های کشیده شده در اصلاحیه جدید برای ساماندهی اصناف افزود: در دو مورد مخالفت خودم را نسبت به این اصلاح جدید اعلام می‌کنم که نخست مربوط به ایجاد بانک اصناف است.

وی تصریح کرد: وضعیتی که امروز در کشور در حوزه نقدینگی داریم حاصل عملکرد بانک‌ها بوده و ایجاد یک بانک جدید می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در برهه‌ای که قانون نظام بانکداری به تصویب شده نباید با تقاضا و درخواست هر نهادی مجوز برای ایجاد بانک صادر شود. از زمان حضور بانک‌ها در حوزه اقتصاد شاهد افزایش تورم بوده‌ایم و ایجاد هر بانک تورم خود را در سفره مردم نشان می‌دهد.

نظری خانقاه با یادآوری اینکه قانون خدمات اصناف اخیراً در مجلس اصلاح شده است، اضافه کرد: قانونی که دو دوره قبل در مجلس اصلاح شد نقاط ضعف را برطرف کرد و موجب شد تا افرادی در صنوف سمت بگیرند که متدین و دانشگاهی و مورد اعتماد هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ما باید اجازه دهیم همه اصناف بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فضا برای حضور آنها فراهم باشد. در کنار این نقاط ضعف موارد بسیار خوبی نیز در اصلاحیه جدید آمده است که با آنها موافق هستیم.

پیشنهاد تشکیل بانک اصناف در اصلاح قانون نظام صنفی کشور 

محمدحسن آصفری در موافقت کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور، گفت: حدود ۲.۵ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که تقریبا به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی مشغول به ارائه خدمات هستند، چه اولویتی بالاتر از اینکه به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی خدمات ارائه می دهند.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح عنوان شده کمیته ای مشخص شود در صورتی که در مواد آن تعیین کرده ایم که کمیته مشخص شده، اگر قرار است مجوزی صادر شود از طریق اصناف با توجه به نیاز جامعه باشد.

وی افزود: تمام دغدغه همکار گرامی آقای عنابستانی در این طرح عنوان شده حتی تاکید شده که اگر شخصی دو دوره کاندیدا شود چگونه می تواند در صنف حضور پیدا کند و تجربه ای که به دست آورده در اختیار سایر صنوف قرار دهد. بانک اصناف از دیگر موضوعاتی است که در این طرح آورده شده است که در چارچوب قانون اصناف می توانند برای گردش مالی خود بانکی را تشکیل دهند.

آصفری تاکید کرد: امروز بسیاری از اطلاعات را اصناف در اختیار مجلس قرار داده تا بتوانیم بر اساس آن طرحی را تشکیل داده و حداقل مسیرهایی که می تواند به اشتغال زایی ختم شود را هموار کرده اند، پیگیر صنوف، مشکلات صنوف و ... از دغدغه هایی است که در این قانون دیده شده است.

۱۸ درصد اقتصاد کشور را اصناف برعهده دارند

سیدالبرز حسینی در موافقت کلیات طرح مذکور، یادآور شد: آقای خضریان به عنوان مخالف بیانیه خوبی را در خصوص دغدغه اصناف ارائه دادند، ما در راستای حوزه های صنفی نمی توانیم به کسی که هیات مدیره است عنوان مافیا را اطلاق کنیم، ما با یک بحث فنی رو به رو هستیم، در مورد نظام صنفی صحبت می کنیم که حدود ۱۷ الی ۱۸ درصد اقتصاد کشور را درگیر می کند. افرادی که در صنف فعالیت می کنند مورد اعتماد اکثریت عموم هستند. حدود ۲.۵ میلیون واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند که هر واحد صنفی به ازای هر ۲۵ نفر خدمات ارائه می دهد که نُرم جهانی آن هر واحد صنفی به ۳۰۰ نفر خدمات ارائه می دهد این به این معنا است که متاسفانه ما نتوانستیم در خصوص واحد صنفی به خوبی  عمل کنیم و با تعدد اصناف روبه رو هستیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم تاکید کرد: عمده ایراد همکاران در خصوص این طرح مدت زمان و بازده زمانی فعالیت یک صنف است، در کمیسیون با کار کارشناسی و مشورت اصناف این مسئله به سرانجام رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در صنوف هم اصناف می توانند چند دوره حضور داشته باشند، یادآور شد: نمایندگان با یک پنجم نُرم رأی می آوردند در صورتی که صنوف حدودا با دو سوم آرا می توانند حضور داشته باشند. مشکلاتی که در بازار وجود دارد نیازمند حضور افراد با تجربه و کارآمد است، تقریبا تمام موارد عنوان شده از طرف همکاران در این طرح رفع شده است، کار را باید به افرادی بسپاریم که کارکشته هستند.

برای حضور اصناف نباید محدودیت دوره ای قائل شویم

صدیف بدری دیگر موافق کلیات طرح مذکور با تسلیت به مناسبت شهادت هموطنانمان در حادثه تروریستی کرمان، یادآور شد: در کلیات این طرح اکثریت همکاران موارد یکسانی را عنوان کردند، ایرادات اصلی به قانون سال ۹۲ بازمی گردد که محور عمده آن عدم مدیریت در دوره های متعدد است. در قانون مجلس شخصی می تواند حدود ۱۰ دوره نماینده شود و حتی وزرا، استانداران و ... در دوره های مختلف می توانند در جایگاه شغلی خود قرار بگیرند، چرا حساسیت برای حضور اصناف در دوره های مختلف وجود دارد، چه حسابی است که آن را به دو دوره محدود می کنیم، چرا نظام صنفی کشور دارای محدودیت است، اصناف در تمام اتفاقات و حوادث از جمله روزهای دفاع مقدس و شرایط اپیدمی کرونا همراه مردم بودند.

وی ادامه داد: برای خودمان محدودیت قائل نمی شویم اما برای اصناف امروز محدودیت قائل هستیم، به انتخاب مردم و اصناف باید احترام بگذاریم، به کسانی که انتخاب می شوند نباید تهمت بزنیم، آن ها باید براساس ظرفیت ها ادامه فعالیت دهند.

اداره آب درمانی گاومیش گلی باید در اختیار آب منطقه ای باشد

بدری نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در تذکری به میراث فرهنگی، گفت: سرعین را دریابید، سرعین نگین گردشگری اردبیل و کشور است، آب درمانی گاومیش گلی باید به صورت سنتی و شرایط خاص به دستور مردم در اختیار آب منطقه نگهداری شود نه اینکه شرکت توسعه گردشگری که سابقه ای در این راستا ندارد عهده دار آن باشد.

تاخیر در پرداخت حقوق دهیاران قابل قبول نیست

پرویز اوسطی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری ضمن تسلیت حادثه تروریستی کرمان خطاب به وزیر ارتباطات و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با توجه به پیگیری های مکرر ۶ هزار نفر از کارگزاران خدوم شرکت مخابرات روستایی در خصوص تطبیق آن ها با متمم طرح طبقه بندی مشاغل ایران، ضرورت بهره مندی آنان از تسهیلات رفاهی مطابق آئین نامه شرکت مخابرات و حل مشکلات سوابق بیمه ای آن ها و همچنین رفع ایرادات قراردادی تاکنون اقدامی انجام نشده که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر کشور، گفت: عدم پرداخت حقوق دهیاران در سطح کشور با ده ها وظیفه سنگین در این شرایط سخت اقتصادی قابل قبول نیست و موجب گله مندی آنان شده است.

وی خطاب به وزیر بهداشت گفت: عدم شروع عملیات اجرایی بیمارستان ۱۶۸ تختخوابی جایگزین بیمارستان فرسوده شهرستان قروه که دارای اعتبار مشخص در بودجه کشور است غیرقابل قبول و نشان از ناتوانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در عمل به وظایف محوله و حداقل انتظار در حوزه بهداشت و درمان است.

اوسطی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: احداث درمانگاه های جدید جزو مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی کشور بوده که علیرغم تامین زمین موردنیاز و پیش بینی اعتبارات لازم اقدامی انجام نشده که انتظار می رود عملیات اجرایی زودتر آغاز شود.

آموزش و پرورش حقوق معلمان حق‌التدریس را در اسرع وقت پرداخت کند

احمدحسین فلاحی در نشست صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر صمت در خصوص خودروسازان گفت: خودروسازان به تعهد خود عمل کنند چرا که به موقع خودروهای ثبت‌نامی را تحویل نمی‌دهند و همچنین مردم شاکی هستند که خودروها را تعویض می‌کنند که هر دوی آنها مصداق حق‌الناس است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش باید بر پرداخت حق‌التدریس معلمان حق‌التدریس تسریع کند و هر نوع تعلل در پرداخت آنها به معنای تضییع  حقوق آنها است.

وی در تذکر به وزیر کشور افزود: به مدیران خود تذکر دهید که اعتبارات سفر ریاست جمهوری درخصوص اعتبار کنارگذر غرب همدان همچنین تکمیل ایستگاه راه آهن همدان سریع‌تر پرداخت شود.

فلاحی با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیان کرد: بازنشستگان از پایین بودن حقوقشان گلایه‌مند هستند، لازم است که کمیسیون تلفیق بودجه نیز به این مسئله توجه کافی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به عدم اجرای درست قانون جوانی جمعیت گفت: در تحویل زمین و خودرو در بسیاری از استان‌ها همچون همدان چنین کاری صورت نمی‌گیرد و این قانون به صورت ناقص اجرا می‌شود که لازم است مجلس نظارت داشته باشد که این قانون به درستی اجرا شود.

وام‌ های خرد به مردم از طرف بانک‌ها به دلیل بخشنامه اخیر بانک مرکزی پرداخت نمی‌شود

علی علیزاده در نشست صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: وام‌های خرد مردم و حتی وام‌هایی که باید از قبل حساب مردم پرداخت شود، پرداخت نمی‌شود و علت آن بخشنامه‌های بانک مرکزی است.

نماینده مردم مراغه وعجب شیر در مجلس با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس کل بانک مرکزی که این موضوع را رد کرد، ادامه داد: اما علت این موضوع از طرف بانک‌ها، بخشنامه محاسبه ترازنامه اعلام می‌شود که وام‌های خود را استثنا نکرده است.

وی افزود: برقراری فوق‌العاده خاص نظام سلامت در شرایط کنونی یک ضرورت است، این عزیزان در روزهای سخت به داد مردم می‌رسند.

علیزاده همچنین بر برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان وزارت کشور تأکید کرد که در روزهای سخت انتخابات کشور به آنها نیاز دارد و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

آموزش و پرورش نیروهای خرید خدمات را در اسرع وقت تعیین تکلیف کند

محمدصالح جوکار در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: ۴ ماه از شروع سال تحصیلی گذشته است اما به نیروهای خرید خدمات حقوقی پرداخت نشده است، چگونه انتظار دارید که سیستم آموزشی کشور بدون رضایت معلم ارتقا پیدا کند.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا مسئولان آموزش و پرورش برای خود می پسندند، چندین بار قول دادید که حقوق آن ها را پرداخت کنید اما اتفاقی صورت نگرفته است لذا لازم است که این عزیزان تعیین تکلیف شوند.

وی در تذکری خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ضرورت دارد به فوریت نسبت به اجرای ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری مربوط به بیمه تکمیل بازنشستگان اقدام نمایید. متاسفانه در شرایط فعلی صندوق بازنشستگی پاسخگو نیست و مشکل بیمه این عزیزان باقی است.

رئیس جمهور به تقابل میان توسعه و سیاست پایان دهد

محمدعلی محسنی بندپی  در نشست علنی صبح امروز(دوشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: ملت شریف ایران، ملت امام حسین (ع)، آنچه دشمن زبون در اقدام اخیر تروریستی خود در گلزار شهدای کرمان نشانه گرفته است و منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد کثیری از هموطنان عزیزمان شد، جان مردان، زنان و کودکان بی‌گناه ایران و کرمان نبوده است، بلکه دشمن زبون، بیعت مردم با شهیدان، آرمان شهیدان، همبستگی، وحدت و مقاومت مردم را نشانه گرفته است. زهی خیال باطل که نه تنها با این گونه اقدامات بزدلانه خللی در ایستادگی و مقاومت ملت شریف ایران ایجاد نخواهد شد، بلکه پیوند مردم با شهیدان مستحکم تر از گذشته شده و یقیناً انتقام سخت در انتظار این ددمنشان است.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: ضمن تقدیر و تشکر از زحمات حضرتعالی و هیات دولت در عرصه ملی و بین المللی، در نطق ها و تذکرات متعدد متذکر شده ام که ایران اسلامی برای توسعه به همه آحاد جامعه با گرایش ها و سلیقه ها و تخصص های مختلف نیاز دارد.

وی با بیان اینکه دود تقابل توسعه و سیاست و دو قطبی سازی کشور که متاسفانه در دولت سیزدهم غلیظ شده به چشم مردم و آینده کشور می رود عنوان کرد: ماحصل آن تحقق تنها ۱۰ درصد از شعار سال مقام معظم رهبری و ۲۰ تا ۳۰ درصد برنامه پنج ساله توسعه کشور بوده و متاسفانه این آفتی است که دامن گیر همه دولت های ما شده است.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به رئیس جمهور به احترام خون شهیدان به تقابل توسعه و سیاست خاتمه دهید و سپس اظهار کرد: این که هر دولت به خود اجازه می‌دهد نه تنها در نهادهای سیاسی بلکه در دستگاههای تخصصی، تغییرات وسیع مدیریتی ایجاد کرده و با تجربه‌ترین، نخبه‌ترین و زبده ترین نیروها را به راحتی خانه نشین نماید و افراد فاقد تخصص و یا تخصص کاملاً نامرتبت جایگزین کند، خیانتی آشکار بوده که توسعه، تولید، اقتصاد و اشتغال را تحت شعاع قرار داده و آسیب‌های اجتماعی را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تقابل توسعه و سیاست تا مغز استخوان نظام اجرایی کشور رسوخ کرده است خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: حضرتعالی به عنوان رئیس قوه مجریه می‌توانید به این تقابل برای همیشه خاتمه دهید و مسیر توسعه کشور را همراه نمایید.

این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با اشاره به مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه خود در تذکری خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مرزن آباد-دزبن به عنوان مهمترین محور مواصلاتی غرب استان که سالانه میلیون‌ها مسافر در آن تردد می‌کند و باید تا پایان خرداد ۱۴۰۱ تمام می شد، علی رغم وجود اعتبارات کافی، ۳۰ درصد بیشتر پیشرفت فیزیکی ندارد و در این میان هیچ کس جز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مقصر نیست. همچنین پروژه چهار بانده شدن مرزن‌آباد - کلاردشت نیز سرنوشتی بهتر از پروژه قبلی نداشته و پیشرفت کُند و لاکپشتی آن غیر قابل تامل شده است.

وی تاکید کرد: آقای وزیر؛ شایسته است ضمن افزایش اعتبارات این دو پروژه و نظارت بیشتر بر آنها دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به اتمام آنها اقدام شود تا مردم بومی به راحتی به امورات زندگی خود برسند.

محسنی بند پی در ادامه در تذکری خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: برای همیشه به دغدغه ها و نگرانی های اضطراب ها بازنشستگان عزیز و شریف کشور خاتمه دهید و نسبت به اجرایی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر مبنی آنچه که در قانون برنامه هفتم مصوب شده به صورت ۴۰، ۳۰، ۳۰ و نیز نسبت به افزایش حقوق آنها اقدام نماید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس سازمان برنامه و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور عنوان کرد: نسبت به ساماندهی کارکنان دولت اعم از شرکتی ها و قراردادی ها و استخدام آنها اقدام کرده و به این همه بی عدالتی در نظام پرداخت کارکنان خاتمه دهند و در این راستا استخدام نیروی خدمات، پیش دبستانی ها، قراردادی‌ها، نهضتی‌ها که در اموزش و پرورش به واسطه اینکه در نظام تعلیم و تربیت خدمت می‌کند باید در اولویت قرار بگیرد.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به به وزرای جهاد کشاورزی، نیرو و کشور افزود: تا چه زمانی باید مردم استان مازندران به ویژه غرب استان تاوان عدم توجه به وضعیت آبخیزداری، لایروبی و دیوارهای حفاظتی رودخانه ها را با سیل‌های خانمان بر انداز بپردازند. چرا باید نعمت فراوان باران در شمال ایران به یک کابوس برای مردم این منطقه تبدیل شده و سالانه خسارت های زیادی را متحمل شوند.

این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در تذکر خطاب به وزیر نفت اضافه کرد: ضمن اینکه از شرکت ملی گاز استان و منطقه تشکر می‌کنم اما قیمت نجومی قبض های گاز در منطقه کلادشت و کجور خارج از توان پرداخت مردم بوده و باید هرچه سریع تر نسبت به اصلاح تعرفه این مناطق منطبق با مناطق سردسیری اقدام شود. همچنین از رئیس قوه قضاییه درخواست دارم با توجه به شیوع آسیب های اجتماعی و آثار ن مناسب زندان‌ها، دستور مجازات جایگزین را به دادستان ها و رئسای دادگستری ها بدهند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان سریع تر اجرایی شود/افزایش حقوق ۱۸ درصدی با تورم ۴۰ درصدی همخوانی ندارد

رحمت اله نوروزی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان در تذکری شفاهی به رئیس جمهور، گفت: جناب آقای رئیس جمهور برای حمایت از تولید که دغدغه حضرت امام (ره) بود و به آن تاکید کرد و برای امنیت غذایی نیز دارای اهمیت است امروزه شرکت خدماتی و حمایتی ۱۷ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، این باید پرداخت شود. نیازمند است آقای منظور به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشند، کشاورزان در همه جوامع نیازمند حمایت هستند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیس جمهور به آقای منظور یادآور شوید با توجه به تحریم های ظالمانه ای که در کشور اعمال شده کارکنان وزارتخانه های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه ها که بازنشسته شده اند یک سال است حقوق دریافت نکرده اند همچنین کارمندان شاغل امروز نیازمند حمایت هستند؛ در نظر داشته باشیم همسان سازی حقوق بازنشستگان هنوز اجرایی نشده است. تورم ۴۶ درصدی با افزایش حقوق ۱۸ الی ۲۰ درصدی همخوانی و کارایی ندارد.

وی در تذکری به وزیر ورزش یادآور شد: آقای هاشمی شما قول دادید انتظار داریم پروژه های ورزشی و حمایت از ورزشکاران را در دستورکار قرار دهید. در خصوص توزیع درآمدها از محل مالیات و بودجه این موارد مورد توجه قرار بگیرد و بر اساس شاخص های استانی، استان های گلستان و علی آباد که نیازمند حمایت بیشتر هستند مورد توجه ویژه قرار گیرند.

نوروزی در تذکری به وزیر بهداشت تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور به حوزه انتخابیه قول افزایش تخت های بیمارستانی را دادید، امیدواریم این مسئله در دستورکار قرار بگیرد؛ در سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان گلستان بزرگ ترین پروژه های استانی همچون فاز دوم نیروگاه سیکل علی آباد کتول مصوب شد، از وزرای نیرو و اقتصاد هم در آن مراسم حضور داشتند، آقای غضنفری با توجه به قولی که داده اید هنوز محقق نشده است، در آن مراسم مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشته اند انتظار می رود این مهم در دستورکار قرار گیرد و دیگر شاهد قطعی مکرر برق نباشیم.

مردم از سرعت و کیفیت و قیمت اینترنت ناراضی هستند/ تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان حق‌الناس است

 روح اله متفکرآزاد در نشست صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر ارتباطات گفت: مردم از سرعت و کیفیت و اخیراً قیمت اینترنت بسیار ناراضی هستند، البته نباید سرعت و کیفیت آن را در اتاق شما چک کرد بلکه باید این مهم را از مردم جویا شد، آیا هزینه فیلترشکن کافی نبود که هزینه مازاد دیگری نیز بر مردم تحمیل کردید؟.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس خطاب به وزیر نیرو افزود: اگرچه مردم از ابتدای سال هزینه برق مصرفی خود را پرداخت کرده‌اند اما قبوض آنها از دی ماه از مبدأ فروردین و از مبدأ آبان برای صنایع تغییر داده شد و در دی ماه قبوض جدید با بدهی سنگین صادر کردند، آیا این کار انصاف و اخلاقی است.

وی در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد ادامه داد: در بحث نان و نانوایی قرار بود سامانه نانینو مشکل نان را حل کند اما خودش به یک مشکل جدی برای مردم تبدیل شد و میان مردم و نانوایان اختلاف انداخت، همچنین ضرر نانوایان را به دنبال داشت، ضمن آن که ۷ دستگاه که موظف به همکاری با نانینو بودند از این همراهی سر باز زدند، لذا لازم است که تدبیر شود. قرار بود ۹ درصد ارزش افزوده انتهای زنجیره پرداخت شود اما اکنون بخشی از این ارزش افزوده در حلقه‌های مختلف زنجیره اخذ می‌شود.

متفکرآزاد با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: یک سال و نیم تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان حق‌الناس است چرا که این پول پس از دو سال دیگر ارزشی ندارد. ضمن آن که وضعیت حقوق‌بگیران بهتر نیست اما به دلیل آن که مأخوذ به حیا هستند، سازگاری می‌کنند. این در حالی است که کارکنان ثبت‌احوال، وزارت کشور، کادر درمان و ... وضعیت خوبی ندارند هرچند آقای رئیس جمهور گفته بود نظام جامع باید از ابتدا نوشته شود لذا ما منتظر این اصلاحات هستیم ضمن آن که از آقای رئیس جمهور می‌خواهم برای تسهیلات تکمیلی تدبیر کند.

مردم از سرعت و کیفیت و قیمت اینترنت ناراضی هستند/ تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان حق‌الناس است

روح اله متفکرآزاد در نشست صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر ارتباطات گفت: مردم از سرعت و کیفیت و اخیراً قیمت اینترنت بسیار ناراضی هستند، البته نباید سرعت و کیفیت آن را در اتاق شما چک کرد بلکه باید این مهم را از مردم جویا شد، آیا هزینه فیلترشکن کافی نبود که هزینه مازاد دیگری نیز بر مردم تحمیل کردید؟.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس خطاب به وزیر نیرو افزود: اگرچه مردم از ابتدای سال هزینه برق مصرفی خود را پرداخت کرده‌اند اما قبوض آنها از دی ماه از مبدأ فروردین و از مبدأ آبان برای صنایع تغییر داده شد و در دی ماه قبوض جدید با بدهی سنگین صادر کردند، آیا این کار انصاف و اخلاقی است.

وی در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد ادامه داد: در بحث نان و نانوایی قرار بود سامانه نانینو مشکل نان را حل کند اما خودش به یک مشکل جدی برای مردم تبدیل شد و میان مردم و نانوایان اختلاف انداخت، همچنین ضرر نانوایان را به دنبال داشت، ضمن آن که ۷ دستگاه که موظف به همکاری با نانینو بودند از این همراهی سر باز زدند، لذا لازم است که تدبیر شود. قرار بود ۹ درصد ارزش افزوده انتهای زنجیره پرداخت شود اما اکنون بخشی از این ارزش افزوده در حلقه‌های مختلف زنجیره اخذ می‌شود.

متفکرآزاد با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: یک سال و نیم تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان حق‌الناس است چرا که این پول پس از دو سال دیگر ارزشی ندارد. ضمن آن که وضعیت حقوق‌بگیران بهتر نیست اما به دلیل آن که مأخوذ به حیا هستند، سازگاری می‌کنند. این در حالی است که کارکنان ثبت‌احوال، وزارت کشور، کادر درمان و ... وضعیت خوبی ندارند هرچند آقای رئیس جمهور گفته بود نظام جامع باید از ابتدا نوشته شود لذا ما منتظر این اصلاحات هستیم ضمن آن که از آقای رئیس جمهور می‌خواهم برای تسهیلات تکمیلی تدبیر کند.

کد خبر: 1214646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =