تهران-ایسکانیوز: نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود و پس از مشارکت 77 درصدی مردم و انتخاب اعضای خبرگان، اولین رئیس این مجلس از سوی نمایندگان منتخب مردم انتخاب شد و موارد مهمی هم طی هشت سال مورد تایید و تصویب اعضا قرار گرفت.

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای واجد شرایط است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد، مدت هر دوره این مجلس که اعضای آن به وسیله انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌شوند، هشت سال است و مجلس خبرگان رهبری با توجه به انتخاب رهبر و نظارت بر کار مقام رهبری از مهمترین و حساس ترین ارکان جمهوری اسلامی است.

اولین انتخابات مجلس خبرگان رهبری

نخستین مجلس خبرگان رهبری (پس از مجلس خبرگان قانون اساسی) در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود و انتخابات این مجلس در تاریخ نوزدهم آذر ۱۳۶۱ با حضور 18 میلیونی مردم برگزار شد و در این دوره ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند.

در استان تهران به عنوان مهم ترین و پر نماینده ترین در میان 24 استان کشور سیزده نفر شامل: حضرات آیات عظام و حجج اسلام سیدعلی خامنه‌ای، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، علی اکبر مشکینی، محمد امامی کاشانی، محمد محمدی گیلانی، یوسف صانعی، محمدباقر باقری کنی، محمدباقر اسدی خوانساری، غلامرضا رضوانی، احمد آذری قمی، سیدهادی خسروشاهی و حسین راستی حائز اکثریت آراء شدند و انتخاب نفر چهاردهم حوزه انتخابیه استان تهران از میان دو کاندیدا به نام‌های صادق خلخالی و سیدمجید مهاجری ایروانی به دور دوم کشیده شد که و در بیست و چهارم مرداد سال 62 با پیام حضرت امام خمینی (ره) افتتاح شد.

اعلام آمادگی اعضا برای ریاست خبرگان

در ادامه مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان، داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست و نایب رئیسی مجلس خبرگان آمادگی خود را اعلام کردند و برهمین اساس حضرات آیات مشکینی، خزعلی و آذری قمی برای انتخابات ریاست مجلس و حضرات آیات هاشمی رفسنجانی، صانعی و ربانی املشی برای نایب رئیس مجلس اعلام آمادگی کردند.

با برگزاری انتخابات هیات رئیسه، آیت الله علی مشکینی با 45 رای از 64 رای به مدت هشت سال به عنوان اولین رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند و آیت الله هاشمی رفسنجانی با 38 رای به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان برگزیده شد.

برگزاری اجلاس خبرگان رهبری

این دوره از مجلس خبرگان سه اجلاس فوق‌العاده برگزار کرد و اجلاس اول 19 آبان 1364 بود که در آن آیت‌الله منتظری به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب و دومین اجلاس در خرداد 1368 برای تعیین دومین رهبر جمهوری اسلامی ‌پس از رحلت امام بود و سومین اجلاس هم در مرداد 1368 بعد از تصویب بازنگری قانون اساسی توسط مردم برگزار شد.

تعداد جلسات رسمی این مجلس، هر سال یک جلسه و در مجموع هشت جلسه بود و چنانچه سه جلسه به ریاست آیت الله مشکینی به صورت فوق‌العاده نیز بر آن افزوده شود، این مجلس یازده جلسه در ظرف هشت سال دوره فعالیت خود برگزار کرد.

اقدامات مهم مجلس خبرگان رهبری در دور اول

1-لاک و مهر کردن وصیت نامه سیاسی - الهی امام (ره ) به عنوان امانت به مجلس خبرگان

2- تصویب اصلاح و تکمیل آیین نامه داخلی مجلس خبرگان

3- انتخاب منتظری به قائم مقامی رهبری در تیرماه 1362

4- حمایت خبرگان از پاسخ امام خمینی (ره) به استفساریه وزیر کشور وقت در بهمن 1366 مبنی بر عدم صلاحیت و مشروعیت گروهک غیر قانونی نهضت آزادی برای تصدی هر نوع مسئولیتی در کشور

5- انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب

6- حمایت خبرگان از مواضع و تدابیر امام خمینی و مقام معظم رهبری در مواجهه با تحولات منطقه ای و بین المللی نظیر حمایت از قیام و انتفاضه ملت مظلوم فلسطین، مواضع استکبار ستیز و ضد آمریکایی رهبری


 
کد خبر: 121471

وب گردی

وب گردی