ضرب‌الاجل قالیباف به وزارت بهداشت و سازمان برنامه برای حل مشکل دارو / چرا مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو انجام نمی شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سوال از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دستور کار جلسه امروز خود دارند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

اجرای هر چه سریع‌تر همسان سازی حقوق بازنشستگان / کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار جلسه امروز صحن مجلس شورای اسلامی دارند:

- سوال رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

- گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد ارزیابی اثر بخشی سیاست گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در کشور

- گزارش نهایی کمیسیون انرژی در مورد بررسی عملکرد وزارت نیرو در خصوص توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی صنعت برق کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور

قالیباف: قیام خونین مردم قم منشاء پیروزی انقلاب اسلامی بود

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، گفت: فرا رسیدن سالروز ‌قیام خونین مردم قم در نوزدهم دی ماه سال ۵۶ را گرامی می‌دارم؛ این حادثه منشاء حوادث سلسله‌واری بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و ثابت کرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع اراده‌ ملت مومن و خداجوی ایران اسلامی شود. سلام و درود بر تمام شهدای انقلاب شکوهمند اسلامی و امام شهیدان.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه سالروز شهادت سردار پر افتخار شهید حاج احمد کاظمی و سایر شهدای سپاه پاسداران را گرامی می‌دارم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب شهید کاظمی به سمت فرماندهی نیروی زمینی سپاه، ایشان را سرداری شجاع و کارآمد می‌نامند؛ شجاعت در تصمیم‌گیری و کارآمدی در میدان به نفع مردم همان میراثی است که ما باید از امثال شهید کاظمی بیاموزیم.
قالیباف عنوان کرد: حقیقتا که حیف بود حاج احمد کاظمی شهید نشود و آنگونه زیستن، پاداشی جز شهادت نداشت. یاد او همواره در قلب ماست و نبودش را هر روز بیشتر از قبل احساس می‌کنیم.

وظیفه ما جذب نیروهای طرحی در دوران کرونا است/جهاد دائمی در وزارت بهداشت در حال شکل‌گیری است

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال  رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا و تعداد دیگری از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا علیرغم تلاش‌های پرستاران و کادر درمان در زمان پاندمی کرونا وعده‌های داده شده مبنی بر جذب پرستاران و تبدیل وضعیت کادر درمان، وزارت بهداشت اقدام به تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران کرده است، از تلاش‌ها و زحمات همه نمایندگان برای توجه به مسائل حوزه سلامت تشکر کرد و گفت: حوزه سلامت یکی از حوزه‌های مهم کشور است و کادر سلامت و کارکنان هم در پیشرفت حوزه سلامت نقش حائز اهمیتی دارند و در طول تاریخ ایثارگری کردند و تلاش و جهاد دائمی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال شکل‌گیری است.

وی با بیان اینکه در حادثه کرمان ۱۱۰ عمل جراحی انجام شد، افزود: تعداد نیروهای داوطلب برای کمک‌رسانی بسیار بالا بود و توانستند خدمات خوبی را به مردم ارائه کنند و وجود نیروهای متخصص و متعهد در وزارت بهداشت می‌تواند در زمان‌های حساس باعث انجام اقدامات موثر شود.

عین‌اللهی با یادآوری اینکه کادر درمان در دوران کرونا وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند، ادامه داد: وظیفه ما جذب نیروهایی است که در زمان کرونا به مردم خدمت‌رسانی کردند؛ اخیراً کارکنان حوزه سلامت در پویش ملی سلامت به صورت شبانه روزی به مردم خدمت‌رسانی کردند و در واقع ۳۸ میلیون نفر از مردم نیز در این پویش ملی شرکت کرده و رکورد بسیار خوبی در این رابطه ثبت کردند.

عین‌اللهی با یادآوری اینکه یکی از مشکلات اساسی ما تأمین نیروی انسانی است، گفت: در آزمون‌هایی که در وزارت بهداشت برگزار شد بسته به سابقه خدمت نیروهایی که در زمان کرونا فعالیت داشتند امتیاز داده شد و از دو درصد تا ۲۰ درصد نمرات  منظور شده و در آزمون اول حدود ۲۸ هزار و ۹۶۱ نفر استخدام شدند که ۲۲ هزار و ۹۷ نفر از این تعداد امتیاز آزمون کرونا را داشتند و از  ۹۸۸ هزار نفر که در آزمون جدید شرکت کرده بودند، ۵۰ هزار نفر از امتیاز کرونا استفاده کردند و این آزمون پس از طرح سوال نماینده گرگان بود و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد البته حدود ۲۵ هزار نفر هم اضافه خواهد شد، در واقع نزدیک به ۳۲ هزار نفر پرستار طی این چند سال اضافه شده و حدود ۲۲ هزار نفر هم بر اساس قانون ایثارگران جذب شدند البته نیاز ما به نیروی انسانی بیش از این تعداد است و از اداره استخدامی تأمین ۷۵ هزار نیرو را درخواست کردیم که از این تعداد از ۲۵ هزار نفر آزمون گرفته شد و ۱۴ هزار نفر از این تعداد نیز کارکنان حوزه پرستاری و اتاق عمل هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه در دولت سیزدهم ۱۶ هزار تخت و دو هزار خانه بهداشت افتتاح شده است، گفت: بر این اساس ما به تأمین نیروی انسانی بیشتری احتیاج داریم و برای تأمین نیروی انسانی بر اساس بخشنامه تمدید طرح نیروی انسانی به ویژه برای کسانی که در دوره کرونا فعالیت داشتند و فرآیندی بین وزارت بهداشت، سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه برای تأمین نیروی انسانی وجود دارد که در حال شکل‌گیری است.

وی تربیت نیروی انسانی را یکی از اقدامات موثر برای تأمین نیروی مدنظر دانست و ادامه داد: سالانه حدود ۱۰ هزار نیروی پرستاری در کل کشور در حال تربیت هستند و خوشبختانه در رشته‌های تخصصی و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نیروی رزیدنت و تخصصی داشتیم که این تعداد را به ۵ هزار و ۴۰۰ نیرو افزایش دادیم البته ۴ سال طول می‌کشد که این تعداد نیرو فارغ‌التحصیل شوند و این نیروها در تمامی مناطق کشور بکارگیری خواهند شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم یکی از اقدامات موثر در وزارت بهداشت دولت سیزدهم را طرح سلامت خانواده دانست و افزود: بر اساس این طرح مراقبان بهداشت بکارگیری می‌شوند و می‌توانند در حوزه‌های بهداشتی برای هر ایرانی پرونده سلامت ایجاد کنند؛ این طرح در ۵۷ شهرستان در حال اجرا است و به ۹۳ شهرستان تسری دادیم و در حال حاضر در ۱۸۰ شهرستان در حال انجام است. یکی از مشکلات جدی عدم توجه مردم به سلامت خودشان است و در طرح پویش سلامت که تاکنون ۳۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند متأسفانه حدود یک میلیون نفر دچار فشار خون و حدود ۵۰۰ هزار نفر دیابت و قند داشتند در حالی که خودشان از این موضوع بی‌خبر بودند و وجود مراقبان بهداشت می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

عین‌اللهی با اشاره به پرداختی‌های حوزه سلامت گفت: از نمایندگان تقاضا داریم در بودجه ۱۴۰۳ توجه جدی به کارکنان حوزه سلامت داشته باشند؛ ماه‌ها است فوق‌العاده خاص کارکنان سلامت را پیگیری می‌کنیم و نیاز است این مهم در بودجه مدنظر قرار گیرد و با توجه به اینکه رشد سخت‌افزاری در بسیاری از شهرستان‌ها را مدنظر داریم بنابراین لازم است نیروی مورد نیاز و هزینه‌های این موضوع تأمین شود.

کمبود ۷۰ هزار نیروی پرستاری در سراسر کشور/ عدم پرداخت فوق العاده خاص و حق الزحمه پایین پرستاران

رمضانعلی سنگدوینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه چرا علیرغم تلاش های پرستاران و کادر درمان در زمان پاندمی کرونا وعده های داده شده مبنی بر جذب پرستاران و تبدیل وضعیت کادر درمان، وزارت بهداشت اقدام به تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران کرده است؟، گفت: در ابتدا از اقدامات وزیر بهداشت و کادر سلامت به  عنوان مدافعان سلامت در زمان همه گیری بیماری کرونا تشکر می کنم و متاسفانه بسیاری از پزشکان و پرستاران در این زمان به درجه شهادت نائل شدند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین اقدامات خوبی همچون تزریق واکسن به میزان ۱۵۵ میلیون نفر و ارزیابی فشار خون و قندخون ۴۰ میلیون نفر توسط وزارت بهداشت در حال انجام است اما با این وجود بعد از پایان همه گیری ویروس کرونا با وجود آنکه حضرت آقا تاکید بر حمایت از جامعه پرستاری داشتند اما این تاکید منجر به تغییر وضعیت نیروهای طرحی و روزمزد نشد و حتی این افراد از مدار وزارت بهداشت خارج شدند، در حالی که آن ها زندگی تشکیل داده و برای زندگی خود برنامه ریزی کرده بودند.

وی ادامه داد: همچنین اگرچه آقای عین اللهی بازدیدهای بسیاری از مراکز درمانی داشته و این مشکلات و موارد را مشاهده کرده است اما کمبود ۷۰ هزار نیروی پرستاری در سراسر کشور، پرداخت فوق العاده خاص و حق الزحمه پایین پرستاران مسئله ساز شده است و حتی به دلیل پایین بودن حقوق پرستاران کسی وارد این عرصه نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان استخدامی کشور، مطرح کرد: اگرچه رئیس سازمان استخدامی کشور در یک جلسه غیرعلنی قول حل مشکلات آموزش و پرورشی ها را داد و کادر درمان بعد از آموزش و پرورش پرجمعیت ترین وزارتخانه محسوب می شود اما سوال این است شما برای نیروهای کادری و روزمزد چه کرده اید؟ لذا با این اوصاف باید بدانیم برنامه آقای عین اللهی در رابطه با نیروهای طرح پرستاری و نیروهای روزمزد وزارت بهداشت و درمان چیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای وزیر باید این مشکلات را از طریق سازمان استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه دنبال کند، گفت: همچنین از آقای قالیباف می خواهم مسئله نیروی طرحی و روز مزد را در جلسات خود با آقای رئیسی مطرح و آن ها را تعیین تکلیف کنند چرا که زندگی این افراد بعد از کرونا مختل شد.

سنگدوینی اظهار کرد: اگرچه مجلس مصوباتی درباره نیروهای شرکتی داشت اما باید آقای وزیر این مصوبات را در هیات دولت دنبال کند و نیاز است در بحث پرداخت فوق العاده خاص کادر سلامت متفق القول شده تا در بودجه سال ۱۴۰۳ دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برای تبدیل وضعیت نیروهای طرحی و پرستاری و پرداخت فوق العاده خاص آن ها اقدام عاجل شود، اظهار کرد: بنده می توانم برای انجام این امور به دکتر عین اللهی فرصت زمانی دهم تا نیروهای طرحی و شرکتی را تعیین تکلیف کنند. همچنین موضوع فوق العاده خاص آن ها را با یک برنامه زمانبندی شده اجرایی کند البته در صورتی که قول پیگیری دهد از پاسخ های وی در رابطه با سوال خود قانع می شوم.

این نماینده مجلس در پایان همچنین از سید حمید جمال الدینی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل پیگیری موضوعات مختلف با جدیت و ایجاد رضایتمندی تشکر و قدردانی کرد.

اقناع مشروط سنگدوینی از پاسخ وزیر بهداشت/ فرصت دو ماهه وزیر بهداشت برای جذب پرستاران و تبدیل وضعیت کادر درمان

در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا و ۶۶ نفر از نمایندگان از وزیر بهداشت و درمان در خصوص اینکه چرا علیرغم تلاش‌های پرستاران و کادر درمان در زمان پاندمی کرونا وعده‌های داده شده مبنی بر جذب پرستاران و تبدیل وضعیت کادر درمان، وزارت بهداشت اقدام به تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران کرده است، از پاسخ ارائه شده توسط عین‌اللهی به صورت مشروط قانع و به منظور عمل به تعهدات فرصت دو ماهه ای به وی داده شد.

سنگدوینی در این رابطه گفت که ما یک فرصت دو ماهه می دهیم تا هم در حوزه بودجه ۱۴۰۳ و هم از طریق سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مسائل مطرح شده محقق شود 

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش سوال نماینده گرگان و آق‌قلا از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در اجرای ماده ۲۰۷آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، سوال فوق در جلسه رسمی آذر ماه ۱۴۰۱ در کمیسیون با حضور اعضای کمیسیون، نماینده سوال کننده، پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ ارائه شده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورا گزارش سوال برای اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌شود.

محمدباقر قالیباف در توضیح صحبت‌های نماینده گرگان گفت: بخشی از این موضوع در حوزه وزارت بهداشت و درمان است و بخشی از آن در سازمان امور استخدامی کشور، امیدواریم حق پرستاران که زحمت کشیده‌اند، در دوره دو ماهه فرصت داده شده، به نتیجه برسد.

بخش خصوصی واردات بیش از ۶۰ درصد دارو را برعهده دارد

بهرام عین‌اللهی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی گفت: موضوع تأمین دارو و تجهیزات مسئله‌ای بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که نیاز به همکاری از ابتدا تا انتها دارد. در این تأمین دارو و تجهیزات ارگان‌هایی مثل بانک مرکزی، گمرک، سازمان استاندارد و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها باید همکاری لازم را به صورت پیوسته داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در ابتدا برای تأمین دارو باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، موضوع ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو در نظر گرفته شود و همچنین میزان تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز است، بخش خصوصی در بحث واردات دارو بیش از ۶۰ درصد آن را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر ارز پس از ثبت سفارش به موقع تأمین شود و به بانک مورد نظر خارجی واریز شود دارو وارد خواهد شد اما در برخی اوقات همه کارها انجام می‌شود ولی به دلیل تحریم‌ها بانک مورد نظر خارجی از انجام کار امتناع می‌کند که اخیراً یک بانک خارجی همین کار را برای واردات دارو انجام داده است.

عدم تامین به موقع ارز در سال گذشته موجب شد دارو گران تر به دست مردم برسد

سیدجلیل میرمحمدی میبدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، ضمن تشکر از دکتر قالیباف به دلیل تشکیل این جلسه و محکوم کردن حادثه کرمان، گفت: وزارت بهداشت در حوزه شیرخشک همت به خرج داد و اکنون این حوزه نسبتا شرایط آرامی را طی می کند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این حوزه سازمان غذا و دارو تدبیر خوبی انجام داد و اکنون شرایط تحویل شیرخشک به مردم مناسب شده است در سایر کارها نیز باید این روش را به کار ببریم، اگر در سایر کارها نیز برنامه ریزی و تدبیر وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات در حوزه دارو نیز رفع می شود.

وی با بیان اینکه بدهی دانشگاه ها به شرکت های دارویی و شرکت های تجهیزات پزشکی اسفناک است، اضافه کرد: مطالبه دانشگاه ها از بیمه ها به ویژه بیمه تامین اجتماعی عددهای ۷۰۰ میلیارد تومان است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ما خود تحریمی داریم، افزود: یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبه رو هستیم کمبود تجهیزات پزشکی مصرفی ما است این در حالی است که تعداد قابل توجهی پروتز لگن و زانو در گمرک وجود دارد و وقتی از سازمان غذا و دارو پیگیری می شود مسئولان این سازمان بیان می کنند این موضوع مربوط به وزارت صمت است. پس از پیگیری از وزارت صمت بانک مرکزی را مسئول می دانند و هرچه تلاش کردم نتوانستم تماسی با بانک مرکزی داشته باشم.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه ارز مورد نیاز را آماده کنید تا مشکل حل شود، گفت: متاسفانه سال گذشته با وجود اینکه ارز دارو و تجهیزات پزشکی کامل داده شد اما نه این موضوع به موقع انجام گرفت و نه کیفی بود و این موضوع موجب شد مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی به موقع وارد نشود و این محصولات گران تر به دست مردم برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به دکتر قالیباف، تصریح کرد: شما یک تدبیر با کمک مجلس انجام دادید و یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت پرداخت شد بنابراین اگر اهمال کاری نباشد و تدبیر مناسب صورت گیرد و سوءمدیریت صورت نگیرد می توانیم به مشکلات رسیدگی کنیم.

تولیت وزارت بهداشت از مجلس نمره نظارتی خوبی نمی‌گیرد/ دولت پیرامون صنعت دارو به تکالیف برنامه هفتم عمل کند

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص گزارش کمیسیون بهداشت در رابطه با زنجیره تولید و تأمین دارو گفت: فراز و فرود در بحث دارو و زنجیره تأمین و تولید آن فراوان است، این فراز و فرود اما و اما اگر به شکل جامع به آن پرداخته نشود در تشریح، پیشگیری و درمان مثل کیس و مورد بیماری به خطا می‌رویم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: داده در این حوزه به اندازه کافی داریم، انواعی از داده‌ها از نسخه الکترونیکی و تیتک و مواردی که در حوزه بیمه است، وجود دارد منتهی باید قابل پیشگیری و برنامه‌ریزی باشد. سراغ ما می‌آیند نقطه‌ای دنبال می‌کنیم اما قبل و بعد آن پیشگیری و برنامه‌ریزی لازم است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلفی به صورت بین دستگاهی در موضوعات خود وظایفی دارند مثل کشاورزی، مواد غذایی و صنعتی و خیلی از حوزه‌های دیگر و اما و اما. وزیر مربوطه وظیفه تولیت دارد و تولیت یک وظایف مشروحی دارد و فقط این نیست  که صورت مسئله را باز کنند که هر نقطه از آن به  بانک مرکزی، گمرک، تأمین و ... برمی‌گردد چرا که فهرست کردن کاری ندارد اما و اما تولیت چه نمره‌ای می‌گیرد به نظر می‌رسد در مجلس گزارش‌های اول، دوم و سوم کمیسیون و گزارش هر چند هفته یکبار دوستان در کمیسیون این است که تولیت نمره نظارتی خوبی نمی‌گیرد.

روح‌الامینی افزود: در این حوزه‌ها هرچه تصمیم شورای عالی بیمه و سلامت است، انجام می‌شود. بدون اطلاع‌رسانی به بیماران و حق شهروندی که وقتی فرد می‌رود نسخه‌اش را پرداخت می‌کند  نمی‌داند این محاسبات بر چه مبنایی است و فقط نگاه می‌کند نسبت به گذشته نزدیکی پرداخت از جیب بیمار بیشتر می‌شود و نمی‌داند ضریب پوشش کجاست و نمی‌داند تا ۳۰ روز بیشتر پرداخت نمی‌کنند و از این قبیل.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: از ما که می‌گذرد چرا که ۱۳۸ روز از فعالیت این مجلس باقی مانده است، آقای دولت، آقای معاون اول، آقای رئیس جمهور، تکالیف برنامه هفتم را در این حوزه جدی بگیرید، برنامه هفتم در این مجلس ظرف چند هفته آینده به نهایت می‌رسد و یکی از بندهای بسیار خوب آن نوسازی و بازسازی صنعت دارو است.

وی ادامه داد: ما ۴۴ سال است داروی کشور را تأمین می‌کنیم، این صنعت فرسوده شده و به آن توجه ویژه‌ای نشده است و در این حوزه کاهش سرمایه‌گذاری کاهشی داریم و در این ۵ سال به این فکر بیفتید که از ما گذشت، شما در برنامه هفتم به این صنعت توجه بیشتری داشته باشید تا بتوان حتی در این حوزه صادرات کرد نه تنها فقط نیازمان را تأمین کنید اما و اما چه زود دیر می‌شود.

دولت در پرداخت مابه التفاوت دارو تجدیدنظر کند/ این رقم باید به ۱۲۵ الی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می رسید

مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص  ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، گفت: دولت باید قانون را اجرایی کند در حال حاضر ۶۰ هزار میلیارد تومان برای مابه التفاوت دارو پرداخت کرده در صورتی که این رقم باید به ۱۲۵ الی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می رسید، برنامه و بودجه برای هدفمندی یارانه ها حدود ۶۰ میلیارد تومان پرداخت می کند که این مبلغ برای بیماران صعب الاعلاج و کسانی که گرفتار هستند باید اختصاص یابد. بیمارستان ها قدرت پرداخت هزینه به شرکت های دارویی را ندارند.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت ها و تولیدکنندگان ۶۰ میلیارد تومان از دولت و بیمارستان ها طلب دارند که باید قیمت گذاری شود و به صرفه نیست، اگر با این روش ها پیش رویم هرکدام از مشکلات خود را از جای دیگر بروز می دهند و هیچ کدام حل نمی شوند مگر اینکه ما بر اساس قانون عمل کنیم، حدود یک درصد از ارزش افزوده و خالص سازی هدفمندی یارانه ها باید صرف شود که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر اعتباراتی که به بیمارستان ها باید پرداخت شود از طرف دولت ارائه نشده، مشکلات در این حوزه تشدید پیدا کرده، بی تردید سال های آینده شاهد رشد صعودی مسائل در حوزه درمان خواهیم بود، انتظار داریم از دولت قانون برنامه اجرا شود و مابه التفاوت هدفمندی یارانه ها که پرداخت نمی شود به صورت جزئی مورد بررسی قرار بگیرد.

پزشکیان ادامه داد: در نوع مصرف و نظارت بر مصرف باید کنترل کنیم، سیستم بهداشت و درمان باید سطح بندی شود، با همه این تفاسیر جناب آقای دکتر قالیباف باید بپذیریم که قانون را به درستی اجرایی کنیم.

وزارت اقتصاد به دنبال ایجاد ناصرخسرو آنلاین است

زهرا شیخی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت عرصه اقتصاد آزاد و اقتصاد بازار نیست، اقتصاد سلامت الزامات خود را دارد، ما کم از مافیای دارو ضربه نخورده‌ایم که وزارت اقتصاد باید بحث‌های معیشتی مردم را درست کند و سفره مردم را اصلاح کند اما نان مردم را آجر کرده است و پای خود را در کفش حوزه سلامت کرده است و با مجوز دادن به پلتفرم‌ها امکان فعالیت را برای آنها ایجاد کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: وزارت اقتصاد عملا به دنبال ایجاد ناصرخسرو آنلاین است، اولاً از وزارت اقتصاد می‌خواهم به جای پا گذاشتن در سفره سلامت به سفره مردم رسیدگی کند و وضعیت معیشتی را اصلاح کند. با این قیمت‌های نابسامانی  که در بازار مشاهده می‌کنیم، مردم بسیار نگران هستند و می‌خواهد با مطرح کردن سکوهای اینترنتی علاوه بر قاچاق در حوزه‌های اقتصادی، قاچاقچیان سلامت را نیز به مافیای دارو اضافه می‌کند.

وی بیان کرد: عرصه دارو الزامات خود را دارد، اولاً نباید با تبلیغات اینچنین انتظارات القائی ایجاد کنیم از طرفی هنوز سامانه مطمئنی برای  این موضوع وجود ندارد و نمی‌دانم چگونه می‌خواهند از حوزه اطلاعات سلامت مردم حفاظت کنند، گرانفروشی و کمبود دارو بس نیست که عرصه دیگری برای کاسبان سلامت درست کرده‌اید، تنها دغدغه‌ای که وزارت اقتصاد بیان می‌کند دفاع چشم بسته از پلتفرم‌ها برای تسهیل دسترسی مردم به دارو است و ما نیز قبول داریم که باید دارو در دسترس مردم باشد اما به چه قیمتی و به چه مناسباتی، آیا زیرساخت آن دیده شده است. متأسفانه علیرغم اینکه باید به فکر معیشت مردم و اصلاح زندگی مردم باشند به مباحث دیگر می‌پردازند و موضوعات اصلی خود را رها  کرده‌اند.

شیخی اظهار کرد: پلتفرم فقط می‌تواند در نقش یک پیک عمل کند و اگر فرض کنیم تمام زیرساخت‌های آن فراهم شود و ضوابط را اجرا کند، اگر خدای ناکرده وضعیت موجود اعم از کمبود دارو و گرانی دارو را که شاهد آن هستیم از طریق این سکوها بخواهند یک داروی اشتباهی را به مریضی برسانند و اتفاقی برای آن بیمار بیفتد و منجر به فوت شود آیا این سکو پاسخگو است یا خیر.

این نماینده  مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی و بیمه‌ها بدهی‌های زیادی باید به دانشگاه‌ها پرداخت کنند و این موضوع منجر شده است که دانشگاه‌ها عملا نتوانند ارائه خدمات مناسب داشته باشند و خدای ناکرده بخواهند از مردم دریافتی داشته باشند که این در شأن مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست و باید مراقبت‌های لازم در این رابطه انجام شود.

کمبود و افزایش بی رویه قیمت دارو به چالشی جدی برای شهروندان تبدیل شده است

علی اصغر باقرزاده در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، گفت: کمبود و افزایش بی رویه قیمت دارو و هزینه های درمان سبب زحمت و سردرگمی شهروندان شده است و این مسئله یکی از چالش های جدی ما در این روزها به شمار می آید اما اگر قانون به درستی اجرایی می شد نباید شاهد این مشکلات بودیم.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سازمان برنامه و بودجه با عدم تخصیص بودجه مورد نظر و عمل نکردن به قانون این مشکلات را دامن زده است، همچنین افرادی که مدافع حذف ارز ترجیحی بودند امروز باید پاسخگوی این مشکلات باشند چرا که ما این چالش را پیش بینی کرده بودیم اما اکنون با وجود اینکه ۱۲۰ همت در حوزه دارویی نیاز داشتیم و صرفا ۶۰ همت مدنظر قرار گرفت اما همین ۶۰ همت نیز تخصیص داده نمی شود.

وی با بیان اینکه در این حوزه تنها دولت مقصر نیست و مجلس نیز باید پاسخگو باشد چرا که احتمال ایجاد این مشکل وجود داشت، گفت: ضعف در تامین نیازهای ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو بسیار است اما با این وجود واردات برنج صورت می گیرد، آیا واقعا این واردات با توجه به مشکلات کشاورزان و وضعیت دارو قابل توجیه است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن گلایه از رئیس جمهور و معاول اول وی، اظهار کرد: متاسفانه در این شرایط ارز به محصولات غیرضرور تخصیص داده شده اما به کشاورزی و دارو توجهی نمی شود، همچنین ضعف در برنامه ریزی در طول زنجیره و عدم بهره گیری از آمار و اطلاعات دراز مدت در حوزه دارو بسیار است.

عدالت در توزیع تجهیزات پزشکی در مناطق محروم وجود ندارد/ شیرخشک تبدیل به سیمرغ و کیمیا شده است

معین الدین سعیدی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری‌ ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برایی ساماندهی مشکلات زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور گفت: علیرغم تلاش‌های بسیار زیاد وزارت بهداشت باید به تلخی اعتراف کرد که وضعیت حوزه سلامت مطلوب نیست و کمبود پزشک، دارو و تجهیزات پزشکی بیداد می‌کند البته وزارت بهداشت مقصر این مشکلات نیست بلکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز دارو را به موقع تخصیص نمی‌دهد و اگر ماهانه ۳۰۰ میلیون یورو تخصیص می‌یافت در حال حاضر داروخانه‌ها شرایط فعلی را نداشتند.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس ادامه داد: متأسفانه در حوزه تخصیص ارز برای تجهیزات پزشکی تبعیض وجود دارد و به جای اینکه ارز به تولیدکننده اختصاص یابد به واردکننده تخصیص می‌یابد البته هلدینگ‌هایی هم در زیرمجموعه وزارتخانه‌ها هستند، به عنوان مثال صاایران به طور مشخص فضا را برای بخش خصوصی تعیین کرده است.

وی با انتقاد از اینکه عدالت در توزیع تجهیزات پزشکی در مناطق محروم وجود ندارد، افزود: شرایط بیماران خاص روز به روز بدتر می‌شود. کارکنان نظام سلامت هم حال و روز خوبی ندارند و متأسفانه کارانه آنها به مدت ۱۴ ماه پرداخت نشده و در عمل در کنار این قشر نیستیم و همراهی و حمایت ما از آنها کلیشه‌ای است در حالی که رهبر معظم انقلاب بر حمایت از این قشر تأکید کردند البته نمی‌توان منکر زیرمیزی‌ها شد زیرا این موضوع به ویژه در مناطق محروم کشور بیداد می‌کند.

سعیدی یادآور شد: کمیسیون بهداشت مجلس موضوع سلامت الکترونیک را پیگیری کرده، چرا دولت زیرساخت‌های آن را تأمین نمی‌کند، باید در این رابطه تدبیر جدی کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه شیرخشک تبدیل به سیمرغ و کیمیا شده است، تصریح کرد: نیاز است به این مشکلات حوزه سلامت توجه جدی داشته باشیم.

در حوزه دارو علاوه بر تخصیص بودجه موضوع تبعیض و تضاد منافع نیز مطرح است

روح اله ایزدخواه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، گفت: در این حوزه موضوع فقط دارو و تجهیزات بهداشت و درمان نیست بلکه مسئله صنعت و تولید داخل نیز مطرح است آنچه کمیسیون بهداشت تاکنون روایت کرده ناظر بر عدم پرداخت بودجه دولت است، اما ما در کمیسیون صنایع و معادن نیز ورود کردیم و به موضوعاتی مانند مسئله تبعیض، تضاد منافع و مافیای واردات و ... برخوردیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در تخصیص ارز بین وارد کننده و تولید کننده این حوزه تبعیض وجود دارد به طور مثال شرکتی که وارد کننده پروتز زانو است امسال ۲۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده در حالی که تولید کننده همین محصول ارزی دریافت نکرده است، این تبعیض را چه کسی پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در این حوزه وجود دارد قیمت گذاری است، تصریح کرد: به تولید کننده ارز نمی‌دهیم و برای محصولات تولیدی آن ها قیمت گذاری دستوری در نظر می‌گیریم اما وارد کننده به راحتی تولید کننده را از بازار حذف می‌کند.

وی با اشاره به موضوع تعارض منافع در این حوزه، بیان کرد: برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استان‌ها خود دارای شرکت هستند یا وارد کننده بوده و داروخانه دارند این تعارض منافع است اما متاسفانه بررسی نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به رقابت شکننده‌ای که برخی صنایع از جمله هلدینگ صاایران با تولید کننده دارد، گفت: در نمایشگاه دانش بنیان مهرماه امسال حضرت آقا این شرکت‌ها را توبیخ کردند که چرا با بخش خصوصی رقابت می‌کنید؟ صاایران علیه یک تولید کننده ونتیلاتور که به ۵۰ کشور دنیا صادرات دارد و در دوره کرونا ونتیلاتور کشور را تامین کرده پرونده ۷۰۰ صفحه‌ای ایجاد کرده اما شورای دانش بنیان به نفع این شرکت رأی داده و مطرح کرده که صاایران باید از این بازار خارج شود.

ایزدخواه افزود: اگر آمار گمرک را بررسی کنید متوجه می‌شوید که این شرکت دولتی تا چه میزان تجهیزات چینی وارد کرده که به اسم تولید داخل مونتاژ می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۰ شرکت تولید پروتز در کشور در حال تعطیلی هستند، ادامه داد: باید علاوه بر بودجه دولتی مسئله صنعت نیز در این حوزه مدنظر قرار گیرد.

دستور استخدام ۲۵ هزار پرستار را صادر کرده‌ایم/تا به امروز ۷۵ درصد اعتبارات حوزه بهداشت و درمان از طرف دولت پرداخت شده است

داوود منظور در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، گفت: موضوع دارو و تجهیزات پزشکی از جمله موضوعات مهم زندگی مردم است، چند نکته در این حوزه باید مدنظر قرار گیرد نخست اینکه باید بین مردم امید را ترویج دهیم این وظیفه دولت و مجلس است که بتواند در میان مردم امیدآفرینی کند، شرایط را سخت نشان ندهیم و در توصیف شرایط مبالغه نکنیم بلکه رویکرد سازندگی داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به نمایندگان منتقد عرض می‌کنم که در بخش دارو انتقادهایی زیادی داشتند یک مقدار نیز زحمات وزارت بهداشت و درمان را ببینند و تلاش‌های آنها را زیر سوال نبرند، نیمه پر لیوان را به همراه نیمه خالی لیوان ببینید، در حال حاضر شرایط دارو به وضعیتی رسیده که قابل مقایسه با دو سال گذشته نیست. در این  دوره حدود ۷ هزار تخت بیمارستان تأمین اعتبار شده و حدود ۵ هزار تخت بیمارستانی افتتاح و ۹ هزار دیگر تأمین اعتبار شده است؛ حدود هزار خانه بهداشت به بهره‌برداری رسید، مجموعا حدود ۲۵ هزار مجوز استخدام پرستار صادر کرده‌ایم، حدود ۱۸۰۰ هیأت علمی امسال استخدام داشتیم و برای سال آینده این رقم به ۱۲۰۰ عدد پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از جهت تخصیص اعتبارات امسال ۲۹۵ همت در نظر گرفته شده تا به امروز ۹۵ درصد آن تحقق پیدا کرده، در حوزه دارو ۳۳ همت در نظر گرفته شده ، تمام این اعداد و ارقام نشان می‌دهد نسبت به آنچه مصوب شده تا به امروز ۷۵ درصد اعتبارات تخصیص داده شده به حوزه بهداشت و درمان از طرف دولت پرداخت شده است.

منظور تأکید کرد: بنابراین دغدغه دولت  در حوزه بهداشت و درمان کمتر از مجلس نیست، تلاش می‌کنیم موارد باقی مانده با جدیت پیگیری و حل شود. در حال حاضر مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۲۸ هزار تومان را پرداخت کرده‌ایم، مواردی هم باقی مانده که باید به صورت جزئی بررسی و پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق تبصره ۱۴ همگی موارد عنوان شده توسط دولت پرداخت شده، امیدواریم کمیسیون بهداشت نسبت به این موارد عنایت ویژه‌ای داشته باشد. عنوان شده ماده ۴۶ الحاقی که درخصوص بیماران صعب‌العلاج است، اجرایی نمی‌شود در صورتی که حدود ۷ همت آن پرداخت شده و تلاش می‌شود باقی آن را نیز پرداخت کنیم. تأکید شده دولت در بخش دارو ۶۵ همت پرداخت کرده، این اطلاعاتی که ارائه می‌شود باید از منابع موثقی عنوان شود، ضعف‌های جدی وجود دارد ما آنها را می‌پذیریم ولی باید بپذیریم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات موثری نیز داشته‌ایم. مسئله تخصیص ارز یکی از موضوعاتی بود که دولت پیگیری کرد و در حال حاضر بسیاری از آن محقق شده است.

چرا تخصیص ارز به جای حوزه دارو به واردات کالاهای لوکس تعلق می گیرد؟

محمدحسن آصفری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصول ۲۹ و ۴۳، گفت: تامین امکانات حوزه بهداشت و درمان از وظایف دولت است اما سوال این است که چرا باید در حوزه ارز که البته کارهای بزرگی هم در این زمینه انجام شده که جای تقدیر هم دارد چرا که قابل مقایسه با گذشته نیست اما بعضا اتفاقاتی می افتد از جمله اینکه ارز برای واردات کالاهای لوکس تخصیص داده می شود اما در حوزه دارو شرایط به گونه ای است که بیماران خاص با مشکل مواجه می شوند تا جایی که برای خرید یک آمپول گاه بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان پرداخت می کنند که این باعث گلایه مردم شده است.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه تامین داروهای بیماران قلبی و فشارخون اتفاقات خوبی افتاده است اما باید به گونه ای اقدام شود که رضایتمندی مردم افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در خصوص فروش داروهای اینترنتی باید نظارت بیشتری صورت گیرد چرا که اعتمادی نیست که از این طریق هزاران داروی جعلی فروخته نشود یا بازار سیاه ایجاد نشود از سوی دیگر روند فعالیت شرکت های پخش دارو نیز نیاز به یک نظارت جدی دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت پخش دارو داریم اما متاسفانه در توزیع دارو بین استان ها و شهرستان ها ناعدالتی دارند تا جایی که برخی داروهای حیاتی به مراکز استان ها می رود و استان های دور دست با مشکل کمبود برخی داروها مواجه هستند.

وی تاکید کرد: دارو در کشور وجود دارد اما عدالت در توزیع وجود ندارد که می طلبد وزارت بهداشت و درمان توجه ویژه ای به این مهم داشته باشد.

ضرورت تشکیل ستاد مرکزی به ریاست رئیس جمهور برای حل مشکلات حوزه دارو

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در تشریح تقسیم بندی که در رابطه با میزان قصور دستگاه ها در کمبود دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد، گفت: ابتدا در رابطه با سازمان غذا و دارو باید به تاخیر دیرهنگام و بعضا اشتباه در بازنگری نسبت به قیمت داروهای تولید داخل متناسب با نرخ تورم اشاره کنیم که بعضا منجر به چالش های عدیده در تولید دارو و نهایتا واردات داروهای فوریتی شده است. کما اینکه شما شاهد بودید آنتی بیوتیک هایی که وارد شد به علت اینکه به موقع انجام نشد مناسب نبود.

وی تصریح کرد: تاخیر در ارسال به موقع دیس ارز به بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه همچون تاخیر در ارسال لیست ثبت سفارش مواد اولیه و شیرخشک رگولار در ۴ ماهه اول سال جاری وجود داشت.

شهریاری افزود: طراحی اشتباه و عجولانه طرح دارویار و عدم تکمیل جریان مبادی آزادسازی نرخ ارز به گونه ای که درآمدهای حاصل از آن به جای انتقال مستقیم به بیماران به حسابت دولت واریز شد و تسویه حساب با داروخانه ها از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه و ذیل هدفمندی یارانه ها صورت گرفت که فشار مالی مضاعفی برای تولید ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: ناکارآمدی سامانه تیتک سازمان غذا و دارو در جلوگیری از خروج و نشر دارو از زنجیره رسمی دارو که منجر به این شد  که در داروخانه ها دارو وجود نداشت ولی چندین برابر گران تر در بازار آزاد قابل تهیه بود، همچنین بی توجهی سازمان غذا و دارو به هشدارهای دستگاه های نظارتی و سازمان پدافند غیرعامل در زمینه ایرادات و آسیب های جدی سامانه تیتک از جمله این موارد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: استفاده از افراد کم و بعضا بدون تجربه و سابقه کار اجرایی در رده های حساس مدیریتی سازمان غذا و دارو و حضور و دخالت افراد بدون رابطه استخدامی و بعضا دارای تعارض منافع در تصمیمات سازمان غذا و دارو و سوءمدیریت در برنامه ریزی برای تامین، توزیع و عرضه دارو در کشور و عدم توجه به موقع به هشدارها و گزارش های اصلاحی پیشگیرانه دستگاه های نظارتی از دیگر اشکالات این حوزه است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دوستان به این موضوع اشاره کردند که تعداد داروهایی که کم بوده امسال کاهش پیدا کرده است، این درست است اما متاسفانه داروهایی که کم بوده حیاتی هستند کما اینکه بیماران قلبی برای تهیه وارفارین و بیماران پیوند کلیه و مبتلا به گولوکوم در تهیه داروهایشان با مشکل مواجه شدند پس تعداد کم مهم نیست چرا که متاسفانه شامل داروهای حیاتی می شود.

وی در انتقاد به برخی مصوبات غیرکارشناسانه مجلس، افزود: مصوباتی همچون عوارض گمرکی که با تاخیر رسید و باعث شد ۴ ماه تجهیزات در گمرک معطل بماند یا مالیات بر ارزش افزوده که صفر بود و متاسفانه به یک تبدیل شد تا جایی که ریاست محترم مجلس از طریق سران سه قوه این مشکل را حل کرد از جمله این مصوبات بود.

شهریاری گفت: مشکل بعدی به سازمان برنامه و بودجه برمی گردد که با عدم تخصیص منابع جاری متناسب با نیاز واقعی حوزه دارو در قانون بودجه ایجاد کرد، همچنین عدم تخصیص به موقع اعتبارات مصوب در قانون بودجه در ماه های اول سال که به افزایش بدهی بیمه ها به مراکز درمانی و به تبع آن افزایش بی سابقه حجم مطالبات شرکت های پخش و تامین کننده دارو منجر شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: تاخیر دیرهنگام در پرداخت مطالبات داروخانه ها توسط سازمان های بیمه گر منجر به بروز مشکلات اقتصادی زیادی از جمله چک برگشتی و عدم همکاری شرکت های پخش کننده با داروخانه ها شد و این موضوع زمینه ساز تخلفاتی از جمله عدم اعمال برخی نسخ و محاسبه و پرداخت از جیب بیماران شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: متاسفانه با طرح دارویار مشکلات بسیاری اتفاق افتاد و علیرغم اینکه مجلس مصوب کرد نسبت به شهریور ۱۴۰۰ پرداختی از جیب مردم برای تهیه دارو و تجهیزات مصرفی افزایش پیدا نکند ولی به دلیل اینکه منابع مالی طرح دارویار کم بود اقلام زیادی را شامل نمی شد بنابراین پرداختی از جیب مردم به شدت افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: قطعی و اخلال در سامانه های بیمه هرچند تاثیری در کمبود دارو ندارد اما موجب معطلی و سردرگمی چند ساعتی بیماران شده تا جایی که ناچار می شدند از بازار آزاد خریداری کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اشکالاتی که به عملکرد بانک مرکزی برمی گردد تاخیر در تامین و حواله کرد ارزهای مربوط به ثبت سفارش برمی گردد، متاسفانه امسال ارز قابل توجهی تخصیص داده شده اما به موقع نبود و ارز مطلوبی نبود به همین دلیل نتوانستند بسیاری از داروهای حیاتی که از کشورهای اروپایی وارد می شد به موقع وارد کنند که این به عملکرد سازمان غذا و دارو برمی گردد که باید از چند ماه قبل پیش بینی های لازم را انجام می داد چرا که ما وضعیت سیستم بروکراسی اداری و مشکلات این روند را می دانیم.

شهریاری با اشاره به میزان قصور دانشگاه علوم پزشکی، افزود: هزینه کرد درآمدهای دارویی در سایر بخش ها از جمله حقوق و دستمزد به معاونت ها به علت عدم تامین منابع مالی به موقع مشکلاتی را ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با میزان قصور گمرک بیان کرد: گمرک در تخصیص به موقع کالاها مشکلات خاصی دارد که در این زمینه مصوبات مجلس می تواند کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: سازمان استاندارد اگر به موقع همکاری کند مشکل ایجاد نمی شود ضمن اینکه متاسفانه علیرغم اینکه متولی حوزه سلامت، وزیر و وزارت بهداشت و درمان است اما جاهای مختلف در این خصوص تصمیم گیری می کنند.

وی یادآور شد: ما از وزیر بهداشت انتظار داریم یک ستاد مرکزی به ریاست رئیس جمهور یا معاون اول تشکیل دهد چرا که تشکیل ستاد تدابیر ویژه به دستور وزیر بهداشت کافی نیست بنابراین در این زمینه با رئیس جمهور نیز مکاتبه کردیم چرا که مشکلات این بخش باید در سطح عالی انجام شود.

شهریاری افزود: خواهش دیگری که از وزیر بهداشت داریم این است که برای دفاع از حقوق مردم در این وزارتخانه بجنگد چرا که متاسفانه دولتمردان و رئیس جمهور از نجابت شما سوءاستفاده می کنند، ما وقتی از عدم تحقق مطالبات این حوزه گلایه می کنیم رئیس جمهور می گوید وزیر شما خیلی محجوب است و این در حالی است که نجابت در حوزه سلامت و رفع مشکلات مردم جایی ندارد. شما می خواهید حرمت دولت را نگه دارید که ما هم همین را می خواهیم اما به چه قیمتی، به قیمت اینکه بیماری به دلیل دیر رسیدن دارو قابل برگشت نباشد یا دچار عوارض جدید شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امیدواریم با کمک رئیس مجلس شورای اسلامی و همکاران در فصل بودجه بعد از این کار به جایی نرسد که همچون امروز ناچار باشیم ۴ بار در طول ۲ سال این جلسه نظارتی را برگزار کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان، ضمن تشکر از پشمچی زاده برای پیگیری مشکلات نظارتی این حوزه از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل پیگیری های حل مشکلات حوزه دارو از طریق مجلس و جلسات سران قوا تشکر کرد.

مشکل تامین دارو برای بیماران خاص برطرف شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: باید مشکل کمبود دارو را با تشکیل معاونت جدیدی در ریاست جمهوری برای حل اختلاف میان مدیران برطرف کرد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اختلافاتی بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت در موضوع دارو وجود دارد بنابراین ریاست جمهوری می تواند معاون حل اختلاف تعیین کند تا با برطرف کردن اختلاف بین آن ها مشکلات را نیز حل کرد.

وی بیان کرد: مشکلاتی برای تامین دارو بیماران خاص وجود دارد، برخی از داروها برای این عزیزان و بیماران خاص همچون بیماران پیوندی و یا پانسمان از کشور خاصی برای بیماران پروانه ای باید تامین شود بنابراین رئیس مجلس شورای اسلامی می تواند جلسات مشترکی با نهادهای مختلف همچون وزارت امور خارجه و هلال احمر تشکیل دهد تا مشکل این بیماران برطرف شود زیرا اگر داروی این بیماران به موقع تامین نشود با مشکل عدیده مواجه خواهند شد.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: در موضوع درمان، منکر معروف شده است و در برخی از بیمارستان ها که به نهادهای خوبی هم وابسته هستند تا دلار از بیمار نگیرند، بیمار را عمل و یا درمان نمی کنند لذا وزارت بهداشت باید در این رابطه چاره ای بیاندیشد و اگر تعرفه ها دارای اشکال هستند آن را اصلاح کند و اینکه تا دلار و یا سکه ای از بیمار نگیرند آن را درمان نمی کنند یک معضل اساسی برای کشور به شمار می رود.

چرا مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو انجام نمی شود؟

عبدالناصر درخشان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن محکومیت حادثه ترویستی در کرمان و راسک که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان شده است، گفت: وزیر رفاه فکری به حال معلولان کنید و مشکلات آن ها را برطرف کنید که امیدشان ما مسئولان هستیم.

ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس جمهور با حضورتان در راسک امید مردم را زیاد کردید و بازارچه مرزی را افتتاح نمودید و بازارچه خرده فروشی مرزی را که با حضور نخست وزیر پاکستان افتتاح شد و یک اتفاق بسیار خوبی بود اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه از این افتتاح به خاطر ساز وکارهای دست و پاگیر اداری هنوز شروع به کار نکرده است، لطفا تدبیر کنید.

وی خطاب به وزیر نیرو، گفت: با گذشت چندین سال از پروژه آبرسانی شرق به غرب شهرستان بم پور اما متاسفانه مردم شهرستان از آب شرب مناسب برخوردار نیستند لطفا اقدام عاجل بفرمایید. طرح جهاد آبرسانی یکی از خدمات شاخص این دولت بوده است که به دلیل عدم تزریق منابع مالی مخصوصا در استان سیستان و بلوچستان متوقف شده است لطفا تدبیر نمایید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر بهداشت، گفت: ناوگان آمبولانس حوزه دانشگاه ایرانشهر از اورژانس تا بیمارستان به شدت فرسوده شده است، منطقه محروم سیستان و بلوچستان که متفاوت از هر جای کشور است لطفا متفاوت ببینید و برای رفع کمبود پزشک در مراکز جامع سلامت حوزه دانشگاه ایرانشهر فکری عاجل کنید و پروژه های عمرانی دانشگاه ایرانشهر مثل سوانح سوختگی و ... را دریابید و ارتقا بیمارستان راسک به کندی پیش می رود که در این رابطه نیز باید چاره ای اندیشید.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی افزود: کمترین شاخص دسترسی به راه های روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان است، لطفا پروژه های در حال انجام را تسریع بخشید و تامین اعتبار کنید، بزرگراه شهید ولی فتح مرادی بم پور از روشنایی محروم است که نسبت به انجام آن اقدام کنید.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس خطاب به وزیر ورزش، گفت: قول های شما در استان سیستان و بلوچستان در حداقل ترین امکانات ممکن هم عملی نشده است و جوانان سیستان و بلوچستان را دریابید.

درخشان خطاب به وزیر ارتباطات بیان کرد: با توجه به اتمام پروژه فیبر نوری بخش بنت، اکثر روستاهای این بخش عظیم فاقد اینترنت هستند لذا فکری در این رابطه بیاندیشید.

وی خطاب به رئیس جمهور و وزیر صمت گفت: مردم سوال می کنند چرا مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو انجام نمی شود؟

قالیباف: اگر تا دو ماه دیگر وضعیت دارو ساماندهی نشود مجلس از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد/علیرغم برگزاری چهار جلسه نظارتی، مشکلات دارویی پا برجاست/ دارو ۱۰۷درصد افزایش قیمت داشته است و در ۱۵۰ قلم دچار محدودیت و در۶۰ قلم دچار کمبود جدی هستیم

محمدباقر قالیباف در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه 19 دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، خطاب به وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در جلسه امروز موضوعات به دقت بررسی شد؛ اکنون دارو نسبت به سال قبل 107 درصد افزایش قیمت داریم و این یک واقعیت تلخ است که وجود دارد، در واقع این افزایش حتی از تورم کشور نیز بیشتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دارو موضوع مهم و اساسی ما است، ادامه داد: اکنون ما در جامعه در حدود 150 قلم دارو محدودیت داریم و 65 قلم دارو کمبودهای جدی داریم. بدون تعارف بیان می‌کنم در هر مراسم عمومی که شرکت کردیم و شهروندی را دیدیم بیان می‌کنند که تا 2 یا 3 ماه قبل اینگونه نبوده اما اکنون داروی مورد نیاز برای بیمار قلبی که باید استفاده شود که دچار مشکلات بعدی نشود، پیدا نمی‌شود، این واقعیت‌هایی است که وجود دارد. هرچند نمایندگان مجلس و دولت توضیحاتی مطرح می‌کنند اما مشکل مردم در کف جامعه حل نشده است.

وی با اشاره به موضوع دیگری در این حوزه بیان کرد: یکی از کارهای افتخارآمیز ما برقراری سیستم الکترونیک نسخ است که هوشمند شده و صرفه‌جویی در دارو صورت گیرد اما اکنون در این کار ظلم به مصرف‌کننده دارو می‌شود به طور مثال پزشک لازم است دارو را برای یک دوره سه ماهه به بیمار بدهد اما ما یک دارو را یک ماه بیشتر نمی‌دهیم بنابراین بیمار ناچار است در ماه‌های بعدی به پزشک برای دریافت دارو مراجعه کند. ممکن است مسئولی یا شورایی نیز تصمیمی بگیرد و در سیستم اعمال کند. این موضوعات موجب شده که در حوزه دارو دچار مشکل هستیم.

قالیباف تصریح کرد: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد و آقای منظور باید به آن توجه بیشتری کند این است که به هر حال هر پولی برای جایی تخصیص داده شده است، احساس ما و گزارش‌های رسیده این است که پول‌هایی که تخصیص داده می‌شود هم در تخصیص و هم در نوع مصرف، پول در جای خود هزینه نمی‌شود. به هرحال اعتبارات مربوط به 10 درصد هدفمندی، یک درصد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و درآمد هزینه‌های بیمارستان مشخص است که برای چه محلی باید هزینه شود. به نظر ما هم تخصیص و هم هزینه اشکال دارد و نتیجه این موضوع این شده که این وضعیت را داریم؛ بیمه‌ها به نوعی دچار مشکل هستند، بدهی دانشگاه‌ها به نوعی به مشکل تبدیل شده، از سوی دیگر برخی کارها که باید به فوریت انجام شود، انجام نمی‌شود. ما این موضوع را یک ناهماهنگی در کار می‌بینیم.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه جلسه امروز چهارمین نشست ما درباره ماده 107 در حوزه دارو است، افزود: ما چنین موردی در طول این 4 سال نداشتیم و عملاً این جلسه چهارم نیز برگزار شده اما ما نتوانستیم به عنوان مجلس بحث دارو و مسائل درمان مردم را علاج کنیم.

وی خطاب به وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ما بابت زحمت‌هایی که دولت می‌کشد دستبوس همه شما هستیم اما فلسفه وجودی ما و دولت حل مشکل مردم است. ما و دولت نتوانستیم تاکنون این را حل کنیم، ما دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم و باید شاهد باشیم که این موضوع به سمت اصلاح رفته و جامعه آثار آن را ملاحظه کنند در غیر این صورت ما به عنوان مجلس از ابزار نظارتی استفاده می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه دیوان محاسبات باید گزارش دقیقی از نحوه هزینه‌های اعتبارات و تخصیص‌ها و محل‌های هزینه‌ شده‌ها به مجلس ارائه دهد، عنوان کرد: درمان تنها جایی است که ارز 4200 تومانی می‌دهیم، اینها باید جایی از مشکلات مردم را حل و فصل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من مجدد تقدیر و تشکر می‌کنم، ان‌شاءالله دیوان محاسبات (تفریغ بودجه) ظرف دو ماه حتماً به ما این گزارش را تحویل دهد تا ما بتوانیم قبل از پایان سال گزارشی از روند حوزه سلامت داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =