ژنتیک، محیط استرس‌زا و رفتار نادرست خانواده از عوامل ابتلا به فوبیا است

فوبیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، که این عوامل به ژنتیک یا محیط مربوط است، مهم ترین عوامل محیطی استرس و اضطراب هستند، رفتار نادرست خانواده، تجربیات ناخوشایند کودکی و قرار گرفتن در کنار افرادی که دارای این اختلال هستند از دیگر تاثیرات محیط است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، با توجه به آمار منتشر شده، ۱۲.۱ درصد از جمعیت کل جهان مبتلا به فوبیاهای مختلف هستند، که این عارضه رایج ترین اختلال ناشی از اضطراب بین جوانان است و ۴۵.۶ درصد از جوامع امروزی مبتلا به فوبیای اجتماعی هستند، این معضل ما را بر آن داشت تا با الهه افشاری دانشجوی دکتری مشاوره و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی همدان مصاحبه‌ای در رابطه با انواع فوبیا داشته باشیم، در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

از «فوبیا» و راه‌های مقابله با آن چه می‌دانید؟ - ایسنا

ایسکانیوز: تعریفی از فوبیا ارائه دهید.

فوبیا، یا همان هراس در واقع یک ترس بسیار شدید و بیمار گونه ایی هست، که به صورت پایدار در رفتار قابل مشاهده است.

ایسکانیوز: چه تفاوتی میان ترس و فوبیا هست؟

ترس یک واکنش طبیعی، در پاسخ به اتفاقات خطرناک و ترسناک در دنیای خارج است. در واقع ترس پاسخی هیجانی و غریزی هست، که برای حفاظت در برابر تهدیدات ضروری است. از طرفی فوبیا، ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت یا شرایط خاص هست، یا ترس و اضطراب فوری، که تناسبی با خطر واقعی آن موقعیت ندارد و برخلاف ترس به ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد می‌انجامد.

ایسکانیوز: آیا فرد متوجه فوبیای درونی خود می‌شود؟

بله، فردی که دچار این اختلال هست، متوجه ترس غیرمنطقی و نامعقول خود می‌شود، اما قدرت کنترل بر آن ندارد.

ایسکانیوز: چه عواملی در پیدایش فوبیا تاثیر می‌گذارد؟

فوبیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، که این عوامل به ژنتیک یا محیط مربوط است، مهم ترین عوامل محیطی استرس و اضطراب هستند، رفتار نادرست خانواده، تجربیات ناخوشایند کودکی و قرار گرفتن در کنار افرادی که دارای این اختلال هستند از دیگر تاثیرات محیط است.

ایسکانیوز: خانواده چه نقشی در شکل گیری فوبیا دارد؟

خانواده به عنوان یک عامل محیطی، تاثیر بسیاری در سلامت روان فرزندان دارد، نگرانی ها و دلهره های افراطی خانواده، تهدیدات مکرر، حبس فرزندان در خانه و ترساندن آن ها از قرار گرفتن در اجتماع، ترساندن در قالب شوخی، مقصر دانستن آن ها در اتفاقات ناگوار، همه بروز اختلالات روانی، همچون فوبیا ها، اضطراب و استرس را در بزرگسالی به دنبال دارند.

ایسکانیوز: آیا جنسیت نقشی در بروز فوبیا دارد؟

فوبیا، در زنان جزو اولین و در مردان دومین اختلال شایع روانشناختی است، فوبیاها بر اساس سن و یا جنسیت می‌توانند متفاوت باشند، در زنان بیشتر فوبیای حیوانات و جراحت وجود دارد، این موضوع می‌تواند به دلیل روحیه آسیب پذیرتر و ژنتیک و یا جلوگیری از مواجهه با علت ترس در خانم ها باشد.

ایسکانیوز: در رابطه با انواع فوبیا صحبت کنید.

فوبیا بیش از ۸۰ نوع مختلف دارد، که بعضی مانند ترس از اعداد خاص، اشیا و یا شکل ها، نادر هستند، اما بعضی همچون ترس از ارتفاع، ترن هوایی، رعد و برق و زلزله و... از فوبیا های رایج در بین افراد بالای ۱۵ سال هستند.
مقابله کردن با فوبیا های نادر آسان تر است،
چرا که افراد کمتر در موقعیت هایی که به آن فوبیا دارند قرار میگیرند، اما فردی که دچار یک فوبیای رایج، مثل ترس از ارتفاع می‌شود، در موقعیت های بسیاری مثل آسانسور، پله، درون خودرو و... مجبور به رویارویی با فوبیای خود است.

https://omidelevator.com/wp-content/uploads/2021/12/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%A7.jpg

ایسکانیوز: فوبیا چه علائمی برای تشخیص دارد؟

فوبیا، باعث می‌شود فرد دچار یک سری مشکلات جسمی مثل سرگیجه، سوزش معده، تعریق بیش از حد، تپش قلب نامتعادل، احساس تهوع و حتی احساس درد در ناحیه شانه ها و گردن، تنگی نفس و لرزش شود.
از دیگر علائم فوبیا، اختلالات روحی، استرس و اضطراب بیش حدی است که باعث مختل شدن زندگی بیمار می‌شود.

ایسکانیوز: راهی برای درمان این اختلال هست؟

بله، فوبیا قابل درمان است، برای درمان هم باید از شیوه دارو درمانی و روان درمانی به طور پیوسته استفاده کنیم، در طی درمان به شیوه دارو درمانی، داروهایی مثل SSRI ها برای بیمار تجویز می‌شود، که با افزایش غلظت سروتونین در مغز افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.
در روان درمانی از شیوه های حساسیت زدایی منظم، سرمشق گیری، تنش کاربردی و غرقه سازی استفاده می‌شود، که در این میان غرقه سازی به نحوی مورد توجه و تاکید بسیاری از کشور ها قرار گرفته است.

خبرنگار: مینا سلطانیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1215226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =