افزایش شهریه دانشگاه‌های چین برای جبران کمبود بودجه/ ۳ هزار دانشگاه در معرض خطر هستند

۳ هزار دانشگاه‌ و موسسه تحقیقاتی در چین با کمبود بودجه مواجه هستند. در این راستا، بسیاری از دانشگاه‌ها اقدام به افزایش شهریه خود کرده‌اند.

گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علم و فناوری یکی از اولویت‌های کلیدی برای رهبری چین است، با این حال بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌های این کشور به دلیل رکود اقتصادی در معرض خطر است.

بیشتر بخوانید:

بحران مسکن دانشجویان بین‌المللی در کانادا

هزینه‌های علم و فناوری چین در سال ۲۰۲۲ به دلیل رکود اقتصادی چین آسیب‌دیده‌اند؛ چرا که دولت‌های محلی این کشور مسئول حدود دو سوم کل هزینه‌های علم و فناوری هستند.

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ به حدود ۵ درصد برسد. در حالی که در سال‌های قبل بین ۷ تا ۱۰ درصد بوده است.

هزینه‌های تحقیقات دانشگاهی در چین معمولا از سوی دولت‌های محلی تامین می‌شود. برای مثال حدود ۶۸ درصد از هزینه‌های تحقیقاتی در سال ۲۰۲۲ از سوی دولت تامین شده است.

از طرف دیگر، دولت‌های محلی به شدت بدهکار شده‌اند. در گزارشی که اخیرا منتشر شده، آمده است که سایر منابع تامین مالی هزینه‌های علم و فناوری چین، مانند تامین مالی تجاری هم به دلیل کند شدن رشد اقتصادی با محدودیت مواجه شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۳ هزار دانشگاه چینی مستقیما در معرض خطر هستند. چرا که ۸۵ درصد از هزینه‌های تحقیقاتی اساسی چین از طریق بودجه دولتی تامین می‌شود. حدود ۴۳۸ میلیارد یوان (۶۵.۱ میلیارد دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۲ برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه صرف شده است که نشان‌دهنده حدد ۷۰ درصد از کل بودجه علم و فناوری چین و ۳۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ است.

کارشناسان چینی معتقدند که بودجه تحقیقات کاهش نیافته، فقط نرخ رشد بودجه کند شده است. بودجه تحقیقاتی چین در دهه گذشته بسیار سریع رشد کرد. به همین دلیل، بسیاری از برنامه‌های نوآوری به سرعت عملیاتی شدند؛ اما لزومی ندارد که در آینده هم با همان سرعت رشد کنند.

درآمد دولت‌های محلی از تولید ناخالص داخلی در حال کاهش است. به طوری که از حدود ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۹ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این کاهش، دانشگاه‌های محلی را تحت فشار قرار داده است.

کمبود بودجه تحقیقاتی به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی

یکی دیگر از دلایل کمبود بودجه دولت چین، کاهش درآمدهای مالیاتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به دلیل پاندمی کرونا بود. پیش از آن درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰ درصد از بودجه عمومی دولت‌های محلی را تامین می‌کرد.

استان‌های ثروتمند محدودیت مالی کمتری دارند و حدود نیمی از بودجه علم و فناوری چین توسط این استان‌ها که ثبات مالی بیشتری دارند، تامین می‌شود. البته متوسط درآمدهای بودجه عمومی این استان‌ها در سال ۲۰۲۲، حدود ۴ درصد کاهش یافته است. در این راستا، بسیاری از دانشگاه‌های چین سال گذشته شهریه خود را افزایش دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =