تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ در آستانه ماه محرم و شروع عزاداری ها، درباره فرهنگ های عاشورایی و نوع عزاداری های امام حسین سئوالی که به ذهن متبادر می شود این است که آیا صرف عزاداری کردن برای واقعه عاشورا کفایت می کند و یا اینکه منبرهای مذهبی می توانند واقعیت قیام کربلا را به عزاداران آموزش بدهند؟ آیا عزاداری تنها برای رسیدن به مکتب عاشورا کافی است؟ این ها سئوالاتی است که در ایام ماه محرم از عالمان دینی و فعالین مذهبی می پرسیم...

با حجت الاسلام علی اشرف فتحی طلبه حوزه علمیه قم و مدرس دانشگاه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه شهید بهشتی درباره عزارداری های ماه محرم گفتگو کردیم. فتحی درباره عزاداری و استفاده اخلاق عاشورایی در زندگی افراد جامعه گفت: درمورد عزاداری ائمه تنها نباید فقط  از ظلم و ستم هایی که به ائمه شده است صحبت کرد، بلکه مردم را باید از اخلاق و کردار ائمه آگاه کرد. به هرحال عزاداری یک روش است برای ترویج اخلاق ائمه است و نمی توان اولویت را بر آگاهی از اخلاق یا عزاداری گذاشت.

این طلبه و روزنامه نگار درباره رفتار های جدید و فرهنگ های جدیدی که هر ساله در عزاداری های عاشورایی دیده می شود معتقد است: به هرحال در طول تاریخ بشر، رفتارها و آداب و رسوم هایی به فرهنگ هر قوم و ملیتی اضافه می شود که نمی توان مانع آنها شد و باید در نظر داشته باشیم که از نظر فقها طبق نظر افراد مذهبی این عادات و رفتارها تا حدی که مانع اهداف اصلی شریعت نباشد و منافاتی با مسائل شرعی نداشته باشد و به مذهب و دین آسیب نرساند مشکلی ندارد.

علی اشرف فتحی درمورد تاثیر آموزه های حسینی و عاشورایی بر مسائل روز تصریح کرد : به دلیل اینکه ما معتقد هستیم عاشورا یکی ازمهمترین وقایع تاریخ بشر است و چون راوی های این واقعه با ظرافت زیادی این تاریخ تکان دهنده را ثبت کرده اند می توان به آن استناد کرد و از آموزه های آن در هر زمانی کمک بگیریم و استفاده کنیم. باید توجه داشت که بسیاری از ابعاد انسانی در این قضیه وجود دارد که می توان از آنها در فرهنگ سازی و آداب رفتاری اسلامی، در جامعه استفاده کرد.

او در مورد تاثیر رسانه ملی بر فرهنگ های عاشورایی اشاره کرد: به دلیل اینکه رسانه ملی ما انحصاری است و در حال حاضر تنها صدا و سیما است که می تواند این فرهنگ سازی را درمورد رسانه ای شدن فرهنگ عاشورایی انجام دهد، تاثیرگذاری خاص خودش را دارد و خیلی نمی تواند موثر باشد. به هر حال اگر دقت داشته باشیم، مسائل مربوط به عزاداری را معمولا از هیئت ها و مجالس عزاداری می توان دنبال کرد و آموزه های عاشورایی نیز در همان محفل های عزاداری مطرح می شود و صدا و سیما نتوانسته است خیلی در این زمینه تاثیرگذار باشد. بخاطر عملکردی که صدا و سیما داشته است نمی توان گفت که اصلا تاثیرگذار نبوده است، اما به هرحال مردم از روحانیون و هیئت ها و مساجد، بیشترین اطلاع رسانی را دریافت می کنند و صدا و سیما زمانی می تواند در این زمینه موثر باشد که بتواند همراه با فرهنگ موجود در جامعه حرکت کند و در غیر این صورت نمی تواند تاثیر خوبی داشته باشد.
کد خبر: 121594

وب گردی

وب گردی