کیمونوپوش‌ها، نگران پیامدهای استعفای رئیس هاروارد در دانشگاه‌های ژاپن

استعفای کلودین گی رئیس سابق دانشگاه هاروارد پیامدهایی برای دانشگاه‌های جهان مانند ژاپن داشته است. زنان دانشگاهی در این کشور نگران افزایش تبعیض جنسیتی پس از استعفا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیامدهای استعفای رئیس دانشگاه هارواد به آموزش عالی ژاپن هم رسید. کائوری هایاشی معاون اجرایی دانشگاه توکیو معتقد است که انتخاب کلودین گی به عنوان رئیس دانشگاه هاروارد به زنان امید و اطمینان می‌داد که بتوانند برای تعادل جنسیتی در دانشگاه‌های ژاپن تلاش کنند. به همین دلیل، استعفای رئیس هاروارد عمیقا ناامیدکننده است.

بیشتر بخوانید:

برکناری «کلودین گی» بیانگر نفوذ سیاست در آموزش عالی است

دانشگاه توکیو با فقدان تنوع به ویژه تنوع جنسیتی مواجه است. به طوریکه فقط ۱۰ درصد از استادان زن هستند و زنان فقط۱۵ درصد افراد حاضر در دانشکده را تشکیل می‌دهند. همچنین فقط حدود ۲۰ درصد از دانشجویان کارشناسی دانشگاه توکیو را زنان تشکیل می‌دهند و این درصد در ۲ دهه گذشته تغییر چندانی نداشته است.

پیدا کردن کلاس‌هایی که فقط با یک زن یا بدون هیچ زنی در حال برگزاری است، به خصوص در رشته‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)، غیرعادی نیست.

برخی کارشناسان معتقدند که استعفای کلودین گی به عنوان یک زن از ریاست دانشگاه هاروارد به آمریکا محدود نمی‌شود و ضربه‌ای بالقوه به آینده آموزش عالی در کشورهای جهان به حساب می‌آید. برای مثال آموزش عالی ژاپن همیشه تحت تاثیر دانشگاه‌های آمریکا بوده‌اند. ژاپن سال‌هاست که ارزش‌ها و نیازهای مردان را در اولویت قرار داده و دیدگاه‌های دیگر را نادیده می‌گیرد.

دانشگاه توکیو در سال ۲۰۲۲ برای نخستین بار با صدور بیانیه تنوع، تعهد خود برای جدایی از سنت دیرینه مردمحور را اعلام کرد. این دانشگاه قصد دارد حضور زنان در دانشکده را به ۲۵ درصد برساند. در این راستا برای استخدام اعضای هیئت علمی زن، بودجه اختصاص داده است.

فقط ۳۶ درصد از دانشجویان ژاپنی، زن هستند

این روند در دیگر دانشگاه‌های ژاپن مانند موسسه فناوری توکیو، دانشگاه توهوکو، دانشگاه کیوشو و دانشگاه ناگویا هم جریان دارد. با این حال، زنان دانشگاهی در ژاپن معتقدند که این اقدامات کافی نیست. طبق آخرین آمار، فقط ۳۶ درصد از دانشجویان ژاپنی، زن هستند. این تبعیض در رشته‌های STEM که تعداد زنان کمتر از ۱۰ درصد است، بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل، برخی دانشگاه‌ها برای افزایش سهم زنان، برنامه‌هایی برای اجرای سهمیه زنان اعلام کرده‌اند.

هایاشی ابراز نگرانی می‌کند که استعفای کلودین گی ممکن است از سوی متعصبان ژاپنی مورد استفاده قرار گیرد و مانع تغییرات برای رفع تبعیض علیه زنان شوند. چرا که در جامعه ژاپن ثبات به عنوان ارزش تلقی می‌شود و همیشه نوعی بی‌میلی برای تغییر وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =