تحریم انتخابات؛ تجربه تلخ اصلاحات/ انتشار لیست‌های انتخاباتی عامل ایجاد اختلاف است

مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به تحریم انتخابات در سال‌های گذشته توسط اصلاح‌طلبان گفت: تحریم انتخابات تجربه درس‌آموز؛ اما تلخی برای اصلاحات بوده است.

علی‌اصغر تمن مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه اظهار کرد: انتخابات یکی از موضوعات مهم در چله دوم انقلاب اسلامی است. علاوه بر آن، انتخابات از مولفه‌های برقراری دموکراسی و جمهوریت در یک کشور است. مردم سالاری دینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی بود که فراتر از موضوعات دموکراسی و جمهوریت مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

وزارت علوم از همه گروه‌ها در انتخابات مجلس حمایت می‌کند

وی در تعریف مردم سالاری دینی بیان کرد: به این معنا که اقشار مختلف مردم با نظر و رای خود بر موضوعات مختلف نظام حکمرانی جامعه تاثیر می‌گذارند. همچنین مردم سالاری دینی فراتر از دموکراسی است. اگر دموکراسی را در برخی کشورها مانند آمریکا بررسی کنیم؛ این کشور از دو مجلس سنا(مجلس خواص) و مجلس پارلمان(مجلس عام) تشکیل شده و اصل مردم سالاری رعایت نشده است.

تمن اضافه کرد: گفتمان انقلاب اسلامی مجلس خواص و عوام و بدون قدرت نمی خواهد و مردم سالاری دینی را اصل فعالیت خود قرار داده است. یعنی مردم نسبت به تمامی امور دخالت و نظارت دارند و با رای دادن مسیر خود را تعیین و تکلیف کنند.

مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد درباه عملکرد جناح و احزاب سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کرد: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی چند حزب وابسته به جریانات چپ، راست و جمهوری اسلامی در ایران فعالیت داشتند. این احزاب به جای اینکه لیست اشخاص ارائه دهند؛ جزوه‌های برنامه‌ محور ارائه می‌دادند. به عنوان مثال برنامه حزب جمهوری نسبت به مقوله بهداشت عمومی چه سرفصل‌هایی دارد. همچنین به جای فضای قدرت طلبی برای تصاحب صندلی، برنامه و گفتمان انتخاباتی داشتند. در نهایت براساس این گفتمان؛ افرادی را معرفی می‌کردند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان، فضای احزاب‌ها و جریانات سیاسی دچار افول تشکیلاتی، فکری و گفتمانی شد. احزاب سیاسی به جای اندیشه‌ورزی برای حل مشکلات، درگیر لیست بندی و انتخاب اشخاص شدند. در حال حاضر انتشار لیست‌های انتخاباتی دغدغه احزاب بوده که باعث ایجاد اختلافاتی هم می‌شود. مثلا نام کدام فرد در لیست باشند یا نام کدام فرد سر لیست قرار بگیرد.

تمن یادآور شد: چیدمان افراد در لیست‌ها انتخاباتی بر اساس قدرت یکی از آفت‌های تشکیلاتی احزاب سیاسی است. در حالیکه احزاب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری چهار سال فرصت دارند و باید به صورت تخصصی فعالیت کنند. مثلا برنامه یک حزب سیاسی خاص برای حوزه‌های بهداشت، فرهنگ و اقتصاد چیست. در نهایت مردم بر اساس این برنامه‌ها، نه منافع فردی یا گروهی سیاسیون رای دهند.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه موجی به نام «رای ندادن هم نوعی را دادن است» در فضای مجازی راه افتاده است، گفت: به عقیده بنده، افرادی که این موضوعات را مطرح می‌کنند، ضد ایرانی هستند.

وی بیان کرد: رای دادن، حق مردم است و برخی جریانان سیاسی با تبلیغات نادرست، این حق را از مردم می‌گیرند. سیر فکری و سیر جریانات سیاسی این آقایان؛ مشابه با بی بی سی و اینترنشنال است.

تمن درباره ورود جریان اصلاح طلب به انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گفتمان اندیشه‌های احزاب سیاسی مختلف باید در انتخابات مطرح شود. اصلاحات برنامه‌هایی دارد و به عقیده بنده باید به انتخابات ورود پیدا کند. انتخابات برای تمام احزاب سیاسی اهمیت دارد. البته تشکل‌های سیاسی اصلاح طلب راهبرد گفتمان کلانی درباره وظایف نمایندگان مجلس ندارند.

مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ادامه داد: در حال حاضر در فضاهای انتخاباتی بیشتر صحبت از اشخاص بوده و کمتر به گفتمان‌های حل مشکلات مردم پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته عنوان کرد: شاید تحریم انتخابات تجربه درس‌آموز؛ اما تلخی برای اصلاحات بود؛ چرا که فضای تحول یک جامعه به انتخابات بر می‌گردد. یعنی با تحریم کردن انتخابات، حق مدنی مردم گرفته می شود. بنابراین اصلاحات به این جمع بندی رسیده است که فضای تحول انقلاب اسلامی در گرو حضور پررنگ مردم در انتخابات است.

تمن درباره میزان مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به عقیده بنده، مردم در انتخابات اسفندماه مشارکت خواهند کرد. مردم به پختگی کامل رسیده‌اند و می‌دانند که فضای تغییر و گفتمان جامعه به ویژه در حوزه سیاست گذاری و اجرای قوانین به مجلس بر می‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =