مجلس معادل ریالی مسدودی‌های ارزی حساب ذخیره ارزی را تعیین تکلیف کرد / مجوز به شهرداری‌ها برای انتشار ۳۰ همت اوراق مالی- اسلامی

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه اول بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (چ) تبصره (۳) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه نوبت عصر امروز یکشنبه اول بهمن مجلس شورای اسلامی به ریاست مصری نایب رئیس مجلس تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

بررسی جزییات بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ را در دستور کار خود دادند.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح امروز، تبصره‌های یک و ۲ این لایحه در بخش درآمدی را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جلسات صحن مجلس جهت رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده در ۳ نوبت کاری صبح، عصر و شب تشکیل می‌شود.

گوشت گرم در برخی نقاط کشور کیلویی ۷۰۰ هزار تومان است/ در توزیع گوشت تبعیض وجود دارد و در واردات آن رانت

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به بند ۹ اصل ۳ که در خصوص تبعیض ناروا است، عنوان کرد: این اخطار عمدتا به وزارت جهاد کشاورزی برمی گردد. در حال حاضر ۱۵ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی هر دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اختصاص می دهیم، همین رقم به واردکنندگان گوشت گرم نیز اختصاص پیدا می کند که باید هر کیلو گوشت قرمز را حدود ۲۵۰ هزار تومان به کشور بیاورند ولی حدود ۴۰۰ هزار تومان وارد می شود که در این خصوص رانت وجود دارد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر در توزیع گوشت قرمز نیز تبعیض وجود دارد، در تهران گوشت گرم وارداتی توزیع می شود اما در استان هایی مانند اصفهان و کرمانشاه توزیع نمی شود.

وی افزود: از طرفی گوشت منجمدی که وارد می شود نیز عمدتا به فروشگاه های زنجیره ای داده می شود و نقاط دوردست که در آنجا فروشگاه زنجیره ای وجود ندارد نمی توانند از این امکان استفاده کنند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: گوشت گرم در نقاطی مانند حوزه انتخابیه بنده کیلویی حدود ۷۰۰ هزار تومان است و ما در این زمینه بارها به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داده ایم.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

احمد نادری در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، اول بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر پرویز اوسطی نماینده قروه به همراه ۱۵ نفر از نمایندگان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: لزوم تسریع در شروع و اتمام طرح‌های مرتبط با آن وزارتخانه در شهرستان‌های قروه و دهگلان قبل از شروع فصل سرما. همچنین تذکر به همراه ۱۶ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم تسریع در تخصیص اعتبارات سهم آبخیزداری استان کردستان مصوب سفر رئیس جمهور.

- تذکر جعفر قادری نماینده شیراز به همراه ۲۸ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور، وزرای راه و شهرسازی و کشور: لزوم تسریع در تأمین لوکوموتیو و واگن مسافری و باری برای متروهای شهرها و راه آهن.

- تذکر مهدی عسگری نماینده کرج به همراه ۳۶ نفر از نمایندگان به وزیر تعاون: لزوم تسریع در ایجاد و راه اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان با توجه به پایان یافتن مهلت قانونی.

- تذکر کمال حسین پور نماینده پیرانشهر به وزیر آموزش و پرورش: ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بی عدالتی آموزشی به خصوص در شهرستان‌های محروم و مرزی کشور. همچنین تذکر به رئیس جمهور: ضرورت دقت در دهک‌بندی خانوارها و رسیدگی فوری به اعتراض مردم در این حوزه.

- تذکر عباس مقتدایی نماینده اصفهان به همراه ۳۵ نفر از نمایندگان به وزیر امور اقتصادی و دارایی: ضرورت تعیین تکلیف واجدین شرایط دریافت سهام عدالت و سایر مشمولین.

- تذکر غلامعلی کوهساری نماینده آزادشهر به همراه ۱۳ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم تسریع در تخصیص اعتبارات    طرح‌های عمرانی شهرستان‌های آزادشهر و رامیان از سفر اول رئیس جمهور.

- تذکر سید محمد مولوی نماینده آبادان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ضرورت استقرار دفاتر و نمایندگی پست در شهر اروندکنار. همچنین تذکر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ضرورت اقدام فوری برای رفع نواقص آنتن‌دهی در روستاهای   شهرستان آبادان.

- تذکر محمد کعب عمیر نماینده شوش به وزیر آموزش و پرورش: ضرورت برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای پیش دبستانی و نهضتی جهت جبران کمبود معلم در شهرستان‌های شوش و کرخه.

- تذکر کیومرث سرمدی واله نماینده اسدآباد به همراه ۱۶ نفر از نمایندگان به وزیر کشور: ضرورت پاسخگویی در خصوص طرح‌های عمرانی و اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان اسدآباد در سفر اول رئیس جمهور به استان همدان.

- تذکر محمد کعب عمیر نماینده شوش به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: لزوم تقویت زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرستان‌های شوش و کرخه.

- تذکر حسین گودرزی نماینده دورود به همراه ۳۱ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش: ضرورت بررسی مجدد پرونده افراد تعلیق شده تحت عنوان کد ۱۹ در روند جذب پذیرفته شدگان آزمون جذب معلم سال جاری.

- تذکر جعفر قادری نماینده شیراز به همراه ۲۶ نفر از نمایندگان وزیر جهاد کشاورزی: لزوم همکاری با مالکان زمین‌ها واقع در حریم شهرها برای استفاده از کاربری‌های تعیین شده توسط شورای عالی معماری و شهرسازی.

- تذکر مهدی عسگری نماینده کرج به همراه ۳۶ نفر از نمایندگان به وزیر کشور: ضرورت تسریع در ساماندهی اتباع خارجی به ویژه با توجه به بروز حساسیت در افکار عمومی.

- تذکر حبیب الله دهمرده نماینده زابل به وزیر جهاد کشاورزی: لزوم اقدام در خصوص بکارگیری ناظرین جهاد کشاورزی. همچنین تذکر به وزیر بهداشت و درمان: لزوم تسریع در تأمین نیروی متخصص برای استان سیستان و بلوچستان.

- تذکر احمد راستینه هفشجانی نماینده شهرکرد به همراه ۲۲ نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی: ضرورت تخصیص زمین مسکن ویلایی در قالب مسکن ملی در استان چهارمحال و بختیاری.

- تذکر عباس مقتدایی نماینده اصفهان به همراه ۳۳ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم افزایش سهمیه تعداد افراد توانخواه در نوبت برای دریافت حق پرستاری از مراکز بهزیستی.

- تذکر سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: ضرورت تأمین بودجه و افزایش حقوق نیروهای مسلح شاغل و بازنشسته.

- تذکر جعفر قادری نماینده شیراز به همراه ۲۸ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و وزیر کشور: لزوم تسریع و ابلاغ آیین‌نامه  وصول عوارض موضوع ماده  ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.

- تذکر پرویز اوسطی نماینده قروه به رئیس جمهور: لزوم تسریع در برگشت حقوق‌های دولتی معادن سهم دو شهرستان قروه و دهگلان قبل از اتمام فصل فعالیت‌های عمرانی. همچنین تذکر به همراه ۱۵ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم باز طراحی، اصلاح مسیر و ساماندهی جاده حادثه‌خیز خروجی میدان شهید مدنی شهر قروه به سمت سنندج.

- تذکر مهدی عسگری نماینده کرج به همراه ۳۲ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت: لزوم ارائه گزارش در خصوص الزام ثبت‌ اساسنامه و سهامداران موسسات پزشکی در اداره ثبت شرکت‌ها.

- تذکر جواد نیک‌بین نماینده کاشمر به همراه ۲۷ نفر از نمایندگان به وزرای تعاون، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی: لزوم تسریع و تسهیل اعطای مجوز کسب و کار روستاییان.

- تذکر جواد نیک‌بین نماینده کاشمر به همراه ۲۶ نفر از نمایندگان به وزیر صنعت: لزوم جلوگیری از واسطه‌گری در واردات ماشین‌آلات حفاری معادن.

- تذکر کمال حسین‌پور نماینده پیرانشهر به رئیس جمهور: ضرورت ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان در نیمه دوم سال با توجه به تورم اقتصادی کشور.

- تذکر احمد راستینه نماینده به همراه ۲۳ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت: لزوم رسیدگی فوری به فوت ۶ نوزاد در بیمارستان شهرکرد در مهرماه سال جاری.

- تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به همراه ۴۳ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: ضرورت تسریع در تصویب آیین‌نامه  اجرایی قانون نقل و انتقال سوابق بیمه با کسور بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص.

تذکر ولی الله فرزانه به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اوضاع نابسامان آرد در کشور به خصوص در شهرستان های نور و محمودآباد.

تذکر پرویز اوسطی و ۱۷ نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی؛ در خصوص ضرورت بهره برداری از راه آهن قروه و دهگلان همزمان با افتتاح مسیر ریلی همدان به سنندج.

تذکر محمدصالح جوکار و تعداد ۳۷ نفر از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ضرورت ثبات در قیمت نهاده های کشاورزی و لزوم بازنگری در افزایش ۴۰ درصدی قیمت کود شیمیایی.

تذکر غلامعلی کوهساری و تعداد ۳۲ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت حل مشکل کمبود معلم در سطح کشور

تذکر جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی و ۱۲ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور؛ لزوم رعایت شایسته سالاری در انتخاب مدیران.

تذکر سید سلمان ذاکر به وزیر ورزش و جوانان؛ تکمیل خانه جوان ارومیه و همچنین تذکر به وزیر کشور در خصوص نظارت بر شهرداری ارومیه در ارائه خدمات فاضلاب، همچنین به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ضرورت ساخت کانون مداحان در مراکز استان ها از جمله ارومیه.

تذکر سید محمد پاک مهر به وزیر آموزش وپرورش؛ ضرورت در تسریع پاداش پایان خدمت بازنشستگان. همچنین در مورد ضرورت تداوم خدمت نیروهای خرید خدمات.

تذکر کمال حسین پور به رئیس جمهور؛ ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل قیمت کالاهای اساسی به ویژه گوشت قرمز.

تذکر رسول فرخی میکال به وزیر اقتصاد؛ لزوم افتتاح شعب بانک کشاورزی در منطقه پیرکوه شهرستان سیاهکل، همچنین به وزیر جهاد کشاورزی؛ ضرورت اقدام عملیاتی برای خرید برنج و چای در استان گیلان.

تذکر محمد مهدی زاهدی به وزیر جهاد کشاورزی؛ لزوم بازنگری در افزایش قیمت ۲۵ درصدی کود.

تذکر مهدی عسگری به وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ ضرورت نظارت جدی و ارائه گزارش در خصوص نحوه عرضه سه خودروساز بزرگ کشور.

تذکر محمدرضا صباغیان بافقی به وزیر آموزش و پرورش؛ ضرورت برقراری عدالت آموزشی، همچنین در مورد لزوم افزایش بودجه مدارس دولتی و فراهم کردن تجهیزات و امکانات بدون نیاز دریافت کمک از اولیای دانش آموزان.

تذکر جواد نیک بین و تعداد ۲۵ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش؛ لزوم اتخاذ تصمیمات سلیقه ای و ممانعت از بازنشستگی غیرقانونی فرهنگیان.

تذکر سید محمد پاک مهر به وزیر کشاورزی در مورد ضرورت تامین سوخت کافی برای ادوات کشاورزی.

تذکر پرویز اوسطی و ۳۵ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور؛ به منظور رسیدگی به افزایش قیمت انواع کود شیمیایی با توجه به شروع سال زراعی جاری.

تذکر غلامعلی کوهساری و جمعی از نمایندگان به رئیس جمهور؛ لزوم ارائه گزارش از میزان اعتبارات در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان.

تذکر جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی و تعداد ۲۰ نفر از نمایندگان به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ لزوم رعایت قانون در واگذاری شرکت های شستا.

تذکر جعفر قادری و تعداد ۲۶ نفر از نمایندگان به وزیر اقتصاد و دارایی؛ به منظور ضرورت کمک به افزایش سپرده تسهیلات برای استان های پایین تر از متوسط کشوری.

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی و تعداد ۱۹ نفر از نمایندگان به وزیر صمت؛ لزوم جلوگیری از فروش شرکت چینی با توجه به ممنوعیت معامله شدن توسط مراجع ذیصلاح.

مجلس معادل ریالی مسدودی‌های ارزی حساب ذخیره ارزی را تعیین تکلیف کرد

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه اول بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (چ) تبصره (۳) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

دربند (چ) تبصره (۳) ماده واحده آمده است؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است معادل ریالی مسدودی‌های ارزی استفاده نشده حساب ذخیره ارزی را حداکثر ظرف دو ماه پس از لازم الاجراء شدن قانون، با نرخ تسعیر بازار مبادله ارز و طلا تا سقف دویست هزار میلیارد (۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به‌حساب ردیف درآمدی مربوط در جداول پیوست قانون بودجه واریز نماید.

گفتنی است این ماده واحده به دوم سوم آراء نیاز داشت که با موافقت نمایندگان تصویب شد.

سهم ریالی بانک ها و وزارتخانه ها برای تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای تعیین شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، با بند الحاقی ۲ تبصره ۳ این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی ۲ تبصره ۳ این لایحه آمده است: ‌در راستای تسهیل استفاده از ظرفیت ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۱) مصوب  ۱۵/  ۸/ ۱۳۸۴ جهت تسریع در تکمیل طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند معادل پانصد هزار میلیارد(۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال سهم هر یک از بانکها و وزارتخانه‌ها را به عنوان اصل تسهیلات تعیین و تضمین بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات را صادر نموده و به بانکهای عامل و وزارتخانه‌های ذی‌نفع ابلاغ نمایند.

۱- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به منظور بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مورد درخواست به نفع دستگاه‌های اجرائی ذی‌نفع و بانکهای عامل تأمین‌کننده تسهیلات اقدام نماید.

۳- سقف هر طرح(پروژه) ده هزار میلیارد (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰.۰۰۰) ریال اصل تسهیلات است.

 ۴- دستگاههای اجرائی طرحهای عمرانی مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سنواتی که فاقد درآمدهای مستقل از منابع عمومی می‌باشند و کلیه منابع مالی مورد نیاز اجرای طرحهای یادشده را از محل تخصیص‌های سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌نمایند، در صورت تأمین مالی طرحهای عمرانی مذکور از طریق أخذ تسهیلات از شبکه بانکی ذیل قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۱)، منوط به أخذ تضمین‌ نامه بازپرداخت اصل و سود تسهیلات از سازمان برنامه وبودجه کشور، مسئولیتی در قبال پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی ندارند و بانک مرکزی مکلف است در سامانه‌های بانکی مربوط، ترتیبات لازم برای عدم درج نام شرکتهای مذکور به عنوان بدهکاران بانکی را پیش‌بینی نماید.

مجلس سازو کار تسویه بدهی دولت به نهادهای غیردولتی را تعیین کرد

در بند الحاقی (۱) تبصره (۳) ماده واحده آمده است؛ به دولت اجازه داده می‌شود در صورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی که در چهارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجادشده و همچنین مطالبات نهادهای عمومی غیردولتی، صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، پیمانکاران محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، سازمان بسیج سازندگی، پیمانکاران خصوصی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها و نیز شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی از دولت که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است را با بدهی اشخاص یادشده به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجادشده از طریق تسویه بدهی‌های بانکها و مؤسسات غیربانکی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به‌صورت جمعی، خرجی از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه به شرح زیر تسویه کند:

۱- حداقل تهاتر بدهی از طریق اسناد (اوراق) تسویه خزانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی پنجاه درصد (۵۰%) مبلغ مانده فوق‌الذکر است و باقیمانده آن در سال ۱۴۰۲ جهت تهاتر بدهی‌های نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها و شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، نیرو و جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی (صرفاً بابت یارانه قیمتهای تکلیفی)، شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و شرکت ملی نفت ایران با اولویت مطالبات حسابرسی‌شده و قطعی سازمان تأمین اجتماعی به مصرف می‌رسد.

۲- دولت مجاز است در پایان آذر ماه سال ۱۴۰۲ مانده مصرف‌نشده سهم مجوز مذکور نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های مذکور را با بدهی‌های بخش‌های دیگر تسویه کند.

۳- به دولت اجازه داده می‌شود مطالبات شرکت‌های واگذارشده بر اساس قانون اجرای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی که دولت در آنها سهام دارد را با بدهی آنها به دولت بابت مالیات، سود سهام، قدرالسهم به‌صورت جمعی خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر کند.

مجوز مجلس به شهرداری‌ها برای انتشار ۳۰ همت اوراق مالی- اسلامی

در بخش درآمدی جز یک بند ب لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود:

تا سقف سیصد هزار میلیارد (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کنند.

تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه درصد (۵۰%) دولت و پنجاه درصد (۵۰%) شهرداری‌ها صورت می گیرد.

همچنین در جزء دو بند ب تبصره الف آمده است:

تا سقف یکصد و بیست هزار میلیارد (۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال اوراق مشارکت با تضمین خود با اولویت به‌کارگیری محصولات دانش‌بنیان منتشر نمایند. در مواردی که هزینه‌کرد شهرداری‌ها از محل مجوز این جزء با تأیید وزارت نفت منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود، تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق سی درصد (30%) از طریق سازوکار گواهی‌های صرفه‌جویی و از منابع حساب بهینه‌سازی موضوع ماده(۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و هفتاد درصد (۷۰%) توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

کد خبر: 1216658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =