مرتضوی: افزایش سن بازنشستگی در راستای حمایت از حقوق کارگر است

سیدصولت مرتضوی وزیر کار با بیان اینکه قانون افزایش سن بازنشستگی در راستای دفاع از کارگر است گفت که این قانون اشتغال را محدود نخواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه نشست هیات دولت در واکنش به این سوال که آیا مصوبه افزایش سن بازنشستگی موجب بالارفتن آمار بیکاری و کاهش شغل برای جوانان نمی‌شود؟ گفت: « نه! بر این باور نیستم که این مصوبه اشتغال را محدود کند»

بیشتر بخوانید:

افزایش ۵۷ درصدی حقوق به ضرر کارگران شد؟

مصوبه افزایش سن بازنشستگی در حالی اخیرا به قانون تبدیل شد که بسیاری از مردم به خصوص جوانان از اینکه یافتن شغل مناسب برایشان سخت شود، ابزار نگرانی کردند. بر اساس آنچه در متن طرح افزایش سن بازنشستگی آمده این طرح، به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله تدوین شده و در آن مشخص شده که به چه میزان به خدمت کسانی که در حال کار هستند، افزوده شود.

توضیحات قالیباف درباره مصوبه

مصوبه افزایش سن بازنشستگی ۲۸ آبان‌ و در جلسه نوبت صبح مجلس توسط نمایندگان تصویب شد. در همان ایام بررسی طرح در مجلس انتقاداتی درباره این مصوبه مطرح شد که موجب شد رییس مجلس توضیحاتی را در باره آن ارائه کند.

محمد باقر قالیباف در این باره تصریح کرد که باید در نظر داشت که این قانون برای افرادی که در حال حاضر در حال خدمت هستند به مرور زمان اجرا می‌شود یعنی اگر به متوسط بنگریم، تقریباً متوسط آن حدود دو ماه تا دو ماه و نیم است، یعنی کسی که ورودی امسال است، با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شود البته اگر کسی که در حال حاضر شاغل است به صورت داوطلبانه بخواهد تا ۳۵ سال در کار بماند، مانعی برای او نیست.

مصوبه افزایش سن بازنشستگی بعد از تصویب در مجلس به شورای نگهبان رفت و در نهایت ۲۱ دی ماه بود که هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که براساس بررسی‌های صورت گرفته این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشده و مورد تایید قرار گرفته است.

وزیر کار در واکنش برخی انتقاد مبنی بر اینکه این قانون موجب کاهش بازار کار برای جوانان می‌شود ادامه می‌دهد که « الان بخشی از بازار کارمان در اختیار کارگران خارجی است پس بنابراین بازار کار وجود دارد» .

وی تاکید کرد که « این قانون به منظور دفاع از حقوق کار و کارگر است زیرا اگر که صندوق‌ها ضریب پشتیبانی خود را از دست بدهند قادر به تامین منابع برای پرداخت حقوق نسل‌های آینده نخواهند بود لذا این اصلاحات خیر است و امیدواریم مطلوب عموم جامعه باشد».

مرتضوی همچنین تصریح کرد که « امیدوار هستیم که با بسترسازی که دولت انجام می‌دهد ما بتوانیم نرخ بیکاری را همواره کاهش بدهیم و بستر را برای اشتغال جوانان و کسانی که تمایل دارند وارد بازار کار بشوند فراهم کنیم.»

قانون افزایش سن بازنشستگی چه زمانی اجرا می شود؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در ایام بررسی مصوبه در شورای نگهبان ادامه گفته بود که «در صورت تصویب، این مصوبه از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد لذا برای کسانی که سال بیست و هشتم و بیست و نهم خدمت خود هستند هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1217118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =