آغاز به‌کار جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کرمانشاه

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان "تجسم هنر" همزمان با سایر استان‌ها با حضور جمعی از هنرمندان و مسؤولان استان در محل مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی شهر کرمانشاه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه عصر امروز در حاشیه افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران زبانِ هنر را زبان ناگزیر جامعه امروز برشمرد و اظهار داشت: قبل از اینکه هر شخصی، زبان مادری را یاد بگیرد باید بیان و فهم زبان هنر را یاد بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به وجود داشته‌های فراوان در در حوزه فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور، افزود: دارایی و ثروت بسیار زیادی در این حوزه در سطح کشور داریم و چیزی که به ما کمک می کند که بتوانیم این ثروت عظیم را استفاده و با آن اقدام به تولید ثروت معنوی و فرهنگی کرد، زبانِ هنر است.

وی با بیان تشبیه بین صنعت و هنر، ادامه داد: همانطور که امروزه موضوع خام‌فروشی در بحث معادن را امری قبیح و زیان‌بار می‌دانیم متأسفانه بعضی اوقات در حوزه فرهنگی نیز شاهد خام فروشی هستیم؛ یعنی فرهنگ ما فرآوری نمی‌شود، ارزش‌افزوده پیدا نمی‌کند، قابل استفاده و انتقال نیز نیست.

علی شعبانی با بیان اینکه فرآیند تبدیل داشته‌های فرهنگی به موضوعِ قابل استفاده در جامعه زبان هنر است؛ گفت: فضای هنر و زبان آن می‌تواند فضای جامعه را لطیف‌تر کند و تمام افراد جامعه را در کنار هم قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: هرآنچه که به زبان هنر تبدیل شد، ماندگار و جاویدان شد.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و اشاره به هنرمندان بزرگ و فقید استان همچون آیت‌الله نجومی و محمدجواد محبت، افزود: در استان کرمانشاه فضای بسیار خوبی وجود دارد که بتوانیم از داشته‌های فرهنگی به خوبی استفاده کنیم به شرط اینکه هنرمندان نیز بتوانند با کمک به زبان فرهنگ، داشته‌ها را تبدیل به محصول کنند.

خلاقیت هنرمندان کرمانشاهی در ایران سرآمد است

پوریا جلالی سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در مراسم افتتاحیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، گفت: یکی از اتفاقات مبارکی که در جشنواره امسال رقم خورد و آن را با جشنواره سال‌های گذشته متمایز می‌کند این است که در جشنواره فوق، توجه ویژه‌ای به بخش شهرستان‌ها شده و آثارهایی در سه شهرستان سنقر، سرپل‌ذهاب و جوانرود جمع آوری شده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: آثار فاخری که در این جشنواره وجود دارد یک سر و گردن از آثار سایر کلان شهرهای کشور بالاتر است.

پوریا جلالی افزود: کرمانشاه بدون هیچ‌گونه اغراقی معدن خلاقیت و هنرمندان نابی است که به تمام معنا بتوانیم واژه هنرمند تراز ایران اسلامی را روی آنها بگذاریم اما در تولید اثر متاسفانه کم کار هستیم. و از هنرمندان استان توقع می‌رود که فعالیت‌های خود را بیشتر کنند تا شاهد رخدادها و نمایشگاه‌های بزرگ‌تر و فاخرتری در طول سال باشیم و این امر تنها معطوف به جشنواره فجر نشود.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده بخش نمایشگاه‌های خیابانی شامل آثاری همچون نقاشی و کاریکاتورهایی که به دبیرخانه ارسال شده پس از مرحله داوری برای اولین بار در خیابان‌ها و معابر کرمانشاه رقم خواهد خورد.

بنابر گفته دبیر این جشنواره که با عنوان "تجسم هنر" همزمان با سراسر کشور در حال برگزاری است؛ در مجموع ۱۲۱ اثر از هنرمندان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

نمایشگاه هنرهای تجسمی کرمانشاه در دو بخش رقابتی و غیررقابتی در ۱۰ رشته هنری شامل: طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی، نگارگری، کارتون و کاریکاتور، مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، تا ۱۵ بهمن‌ماه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ در محل نگارخانه میرزا رضا کلهر در مجتمع فرهنگی شهید آوینی واقع در میدان غدیر شهر کرمانشاه پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1217591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =