آوارگی اجباری دانشگاهیان فلسطین با حمایت نهادهای مهاجرتی غربی/ «کشتن دانش» به فهرست جرایم بین‌المللی اضافه شود

یک دانشگاه فلسطینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف اسرائیلی‌ها از حمله به غزه آواره کردن روشنفکران به خارج از فلسطین با کمک نهادهای مهاجرتی غربی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولت حماس هفته گذشته اعلام کرد که صهیونیست‌ها چند دانشگاه غزه از جمله دانشگاه الاقصی، دانشکده علوم کاربردی، دانشکده خالدیه، دانشکده المواسی و دانشکده صنعتی در خان یونس را بمباران کرد. همچنین اسرائیل پیش‌تر ساختمان اصلی دانشگاه الاسرا در جنوب غره را با مواد منفجره تخریب کرده بود.

بیشتر بخوانید:

بیانیه ۱۵ دانشگاه فلسطینی برای آتش‌بس فوری/ قطعی برق و اینترنت دانشگاه‌ها را فلج کرده است

ساختمان اصلی دانشگاه الاسرا در این حمله منفجر شده و همچنین یک موزه ملی که هزاران اثر باستان‌شناسی کمیاب در آن نگهداری می‌شده، تخریب شده است. دانشگاه الاسرا ۲۱ ژانویه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی ساختمان دانشگاه را بیش از ۷۰ روز اشغال کرده و آن را به پایگاه نظامی و سایت بازجویی و بازداشت تبدیل کردند. این دانشگاه پیش از تخریب به مکانی برای استقرار تک تیراندازان تبدیل شده بود.

باید جرم «آموزش‌کُشی یا کشتن دانش» به فهرست جرایم در قوانین بین‌المللی اضافه شود

بالاکریشنان راجاگوپال گزارشگر ویژه سازمان ملل با انتشار ویدئویی از انفجار دانشگاه، گفت: تخریب سیستماتیک مدارس و دانشگاه‌ها در غزه، به جوامع آسیب می‌زند. به همین دلیل، باید جنایت بین‌المللی جدیدی به نام «آموزش‌کُشی یا کشتن دانش» به فهرست جرایم در قوانین بین‌المللی اضافه شود.

ناظر حقوق بشر مدیترانه در اروپا معتقد است که اسرائیل به صورت نظام‌مند همه دانشگاه‌های نوار غزه را در طول دوره‌های مختلف تخریب کرده است. حمله ۱۰۰ روز گذشته هم شامل بمباران دانشگاه‌های اسلامی الازهر بود. این گروه حقوق بشری بر این باور است که از سرگیری زندگی دانشگاهی پس از تخریب دانشگاه‌ها و کشتن دانشگاهیان و دانشجویان دشوارتر می‌شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا مطالعات در محیطی کاملا ویران شده از سرگرفته شود.

دانشگاه‌های دیگر هم متحمل حملات مشابهی شدند. برخی از آن‌ها مانند دانشگاه الاسرا در جنوب غزه پس از استفاده به عنوان پادگان نظامی کاملا نابود شد. همچنین نیروهای اسرائیلی بیمارستان آموزشی دانشگاه الاسرا را منفجر کردند. این بیمارستان یکی از تنها ۲ بیمارستان در سرزمین‌های اشغال فلسطین است. در این انفجار ساختمان‌های آزمایشگاه‌های پزشکی و مهندسی، آزمایشگاه‌های پرستاری، استودیوهای آموزشی رسانه‌ها و سالن دادگاه کالج حقوق تخریب شدند.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیروهای اسرائیلی را به تجاوز وحشیانه متهم کرد. این مرکز مدعی شد که هدف قرار دادن موسسات آموزشی یک الگوی دیرینه و سیستماتیک است که از آغاز جنگ نسل‌کشی اسرائیل ادامه داشته است.

هدف اسرائیلی‌ها آواره کردن روشنفکران به خارج از فلسطین با کمک نهادهای مهاجرتی غربی است

در بیانیه دانشگاه آمده است که هدف اشغالگران اسرائیلی آواره کردن اجباری دانشگاهیان و روشنفکران به خارج از فلسطین با کمک نهادهای مهاجرتی غربی است.

احمد الحسینه معاون رئیس دانشگاه الاسرا اخیرا در مصاحبه‌ای با بیان این که حمایت از دانشجویان فقیر یکی از اهداف مهم این دانشگاه از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۴ بوده است، گفت: ۶۵ درصد دانشجویان این دانشگاه دختر بودند. حمله اسرائیل بیمارستان دانشگاهی غزه و موزه آن را تخریب کرد. حدود ۳ هزار اثر باستانی از سراسر غزه که برخی از آن‌ها به امپراتوری روم بازمی‌گردد، از بین رفتند.

وی با اشاره به این که تاکنون ۱۰۲ نفر از بستگانش را در جنگ از دست داده است، تصریح کرد: غزه دیگر قابل سکونت نیست. چرا که ۷۰ درصد ساختمان‌ها و خیابان‌ها ویران شده‌اند.

وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تخریب نقض آشکار همه قوانین، منشورها و هنجارهای بین‌المللی است که حفاظت از موسسات آموزشی و حفظ حرمت‌ آن‌ها را تضمین می‌کند.

حملات اسرائیل باعث مرگ دانشمندان فلسطینی شد. این افراد عبارتند از؛ پروفسور صوفیان طائه، رئیس دانشگاه اسلامی غزه، فیزیکدان برنده جایزه و کرسی نجوم، اخترفیزیک و علوم فضایی یونسکو در فلسطین که در کنار خانواده اش در یک حمله هوایی جان باخت. دکتر احمد حمدی ابو عبسه، رئیس بخش مهندسی نرم افزار در دانشگاه فلسطین که به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی کشته شد. پروفسور محمد عید شبیر، استاد ایمونولوژی و ویروس شناسی و رئیس سابق دانشگاه اسلامی غزه و پروفسور رفعت الاریر، شاعر و استاد ادبیات تطبیقی و نویسندگی خلاق در دانشگاه اسلامی غزه که به همراه اعضای خانواده خود کشته شدند.

آفریقای جنوبی ماه گذشته یک پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل در دادگاه جهانی تنظیم کرد و از دادگاه عالی سازمان ملل خواست تا جنگ غزه را متوقف کند.

اسرائیل برای برنده شدن در پرونده آفریقای جنوبی طبق قوانین بین‌المللی باید قضات را متقاعد کند که قصد روشنی برای حذف فلسطینیان به عنوان یک گروه ملی، نژادی یا قومی وجود دارد.

گفتنی است، ارتش رژیم صهیونیستی در ۱۰۰ روز نخست حمله نظامی به غزه، ۹۵ مدرسه و دانشگاه را به طور کامل و ۲۹۵ مدرسه و دانشگاه را به طور جزئی تخریب کرد. تاکنون در این حملات، چهار هزار و ۳۶۸ دانشجو کشته و حدود ۸ هزار نفر مجروح شدند. همچنین تلفات کلی حملات اسرائیل به نوار غزه به ۲۴ هزار و ۴۴۸ نفر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =