نشست خبری فیلم دروغ‌های زیبا / ممیت‌الرشید : ایران کشور دوم من است

نشست خبری دروغ‌های زیبا با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری دروغ‌های زیبا با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در برج میلاد آغاز شد.

در این نشست مرتضی آتش زمزم نویسنده و کارگردان، جایا احسن بازیگر، شمون فاروق بازیگر، ریکیتا ناندینی شو می بازیگر، فواد حجازی آهنگساز، فرامرز مختاری صدابردار، کاووس آقایی تدوینگر، ممیت الرشید نویسنده حضور داشتند.

در ابتدای این نشست ویدیوئی برای یادبود ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده فقید سینما پخش شد.

محمدرضا مقدسیان مجری نشست ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: یکی از وجوه مثبت جشنواره امسال این است که هر روز از یکی از درگذشتگان سینما تقدیر می‌شود. به همین دلیل از مجتبی امینی دبیر جشنواره دعوت می‌کنم تا روی سن بیایند.

در ادامه مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره روی سن حاضر شد و گفت: خدا را شاکریم که وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم و قطار دوره چهل و دوم حرکت خود را آغاز کرده است و امیدوارم در این بهار سینما شاهد آثار زیبا و تأثیرگذار باشیم و از زحمات همکارانمان در حوزه سینما لذت ببریم که در شرایط خوب و سخت فیلم‌ ساختند. حدودا ۱۰ روزی اینجا دور هم هستیم؛ خانواده محترم رسانه و مهمانان بین‌الملل و صاحبان آثار و... و انشالله در این ۱۰ روز با نشاط و مهربانی فصل چهل و دوم را به یادگار ثبت کنیم.

وی در ادامه گفت: شاید از دست‌اندرکاران جشنواره و بچه‌های ستاد توقعی باشد و اگر نکاتی بود با مهربانی دست در دست هم دهیم تا نواقص رفع شود. بابت تاخیر ابتدای کار هم عذرخواهی می‌کنم زیرا روز اول جشنواره است و برنامه‌ریزی‌ها سخت بود. بچه‌ها چند روزی است که تلاش کردند تا ما در کنار شما باشیم.

امینی ادامه داد: از جهت ادب هر روز را به یکی از بزرگان سینما تقدیم کردیم و آن روز متعلق به آن عزیز است. امروز هم جای آقای تقی‌پور خالی است که سال‌ها برای سینما زحمت کشیدند.

در ادامه مقدسیان از خانواده زنده‌یاد تقی‌پور دعوت کرد تا روی سن بیایند و دبیر جشنواره از خانواده این تهیه‌کننده فقید تقدیر کرد.

پسر تقی‌پور نیز در صحبت کوتاهی از عوامل جشنواره برای برگزاری این یادبود تشکر کرد.

مرتضی آتش‌زمزم هم روی سن آمد و ضمن اهدای یک شال بنگالی به خانواده تقی‌پور گفت: افتخار این را داشتم که شاگرد آقای تقی‌پور بودم و همواره من را راهنمایی می‌کردند. خوشحالم که این امکان را داشتم تا از خانواده ایشان تقدیر کنم.

یک شال بنگالی از طرف پروژه ما است که تقدیم به خانواده ایشان می‌کنم.

در ادامه نشست رسانه‌ای فیلم دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آتش‌زمزم درباره دلیل ساخت چنین فیلمی در کشور بنگلادش عنوان کرد: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده بود و ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد ولی اندازه کردستان ما وسعت دارد و رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است.

آتش زمزم ادامه داد: اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای این ها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. ایشان ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.

ممیت الرشید گفت: اولا من واقعا خوشحالم که در حضور شما هستم. همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا ۶ سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم. واقعیت امر این است که هیچوقت از ایران بدی ندیدم و خوشحالم که یک برادر به نام مرتضی آتش‌زمزم پیدا کردم. شما هم به بنگلادش تشریف بیاورید و امیدوارم کارهای مشترک بیشتری داشته باشیم.

او درباره داستان فیلم گفت: ما تقریبا بیشتر از یک سال و نیم درباره این فیلم صحبت می‌کردیم. ۲ ماه پیش ریکشا از طرف یونسکو ثبت شد و این‌ برای ما بسیار جالب است و خداراشکر که یک دوست ایرانی اولین بار درباره یک ریکشامن فیلم ساخت. جالب است این را بدانید که صدها نفر در ریکشامن کنار هم می‌خوابند و روزانه ۴_۵ دلار درآمد دارند.

ممیت‌الرشید در ادامه درباره فعالیت‌های هنری جایا احسن و جایگاه هنری این بازیگر در بنگلادش توضیح داد.

جایا احسن بازیگر دروغ‌های زیبا عنوان کرد: من واقعا خوشحالم که به ایران دعوت شده‌ام. خوشحالم در کشوری هستم که فیلم را دوست دارد و سینماگران بسیار خوبی دارد. خودم دوست داشتم که به ایران بیایم و با مردم و سینماگران ایران آشنا شوم. تجربه من این است که در سراسر جهان هر وقت درباره سینما حرف می‌زنیم باید درباره سینمای ایران هم صحبت کنیم.

وی ادامه داد: ما گروه قوی و خوبی داشتیم و دوستان ایرانی هم کنار ما بودند. در بنگلادش فیلمبرداری خیلی سخت است و گروه ما کار خیلی سختی داشتند اما خداراشکر کار به خوبی انجام شد و فیلم ما هم برای افتتاحیه فیلم فجر انتخاب شد که برای ما باعث افتخار است.

در ادامه این نشست عباس علی اسکتی از روزنامه هنرمند پرسید که جایا احسن کدام یک از بازیگران ایرانی را می‌شناسد و به نظر او جذاب‌ترین بازیگر ایرانی چه کسی است؟

جایا احسن پاسخ داد: من عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و مجید مجیدی را از میان کارگردانان ایرانی می‌شناسم و کارهایشان را دوست دارم. کارگردانان معاصر ایران را نیز می‌شناسم و کار بازیگران ایرانی را می‌بینم و گاهی دوست دارم که مانند آن‌ها بازی کنم.

شیدا شهیدی به عنوان پرسش دیگر مطرح کرد که از کجا به این شخصیت کودک ناشنوا رسیدید و تا چه اندازه درباره آن مطالعه داشتید و چرا این فیلم در ایران ساخته نشد؟

مرتضی آتش‌زمزم پاسخ داد: واقعیت امر این است که در ایران فیلم ساختن برای آدم مستقل سخت شده است. زیرا انقدر فیلم ساختن سخت و گران است که فقط گروه خاصی می توانند در ایران فیلم بسازند. من اهل تجربه هستم و درباره ناشنوایان هم با چند مورد آشنا و قصه آن‌ها را شنیده بودم.

کد خبر: 1218359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =