صدور ۲۲ هزار مجوز کسب‌وکار در استان یزد

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد از صدور بیش از ۲۲ هزار مجوز بر خط در استان یزد از اردیبهشت سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: به صورت متوسط ماهیانه یک هزار مجوز برخط در استان یزد صادر شده است.

به گزارش دفتر استانی ایسکانیوز، محمد دهقان منشادی ظهر امروز به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نظارت مالی و خزانه‌داری هوشمند یکی از مهم‌ترین اقدامات در دولت سیزدهم بوده است، تصریح کرد: بر همین اساس نیز حساب واحد خزانه به‌صورت متمرکز در استان مستقر شده که به‌واسطه آن پرداخت‌ها به‌صورت مستقیم به ذی‌نفعان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رصد هوشمند بودجه عمومی در استان خوشبختانه پیاده‌سازی شده و با اقدامات انجام شده در این راستا، بالغ بر ۱۲ همت درآمدهای عمومی استان در سال ۱۴۰۱ وصول شد که در این زمینه ۱۶ دستگاه دولتی دخیل بوده‌اند و امسال نیز باید بالغ بر ۱۷ همت درآمد محقق شود که عملکرد ۱۰ ماه گذشته بیانگر دردسترس‌بودن آن تا پایان سال است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان در ادامه با بیان این که در دو سال اخیر شاهد جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات خزانه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: دو هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی استان و دو هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان نیز اعتبارات هزینه‌ای پرداخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه دومین موضوع مهم در زمینه اقتصاد و دارایی، ساماندهی درگاه تسهیل صدور مجوزها و رفع عوامل مخل کسب‌وکار بود، تصریح کرد: هزینه دریافت مجوز از طریق این سامانه، پیگیری‌ها کوتاه‌تر و امور مربوطه از طریق این سامانه تسهیل شده است.

دهقان با اشاره به بانک اطلاعات کسب‌وکارهای استان، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مجوزها از طریق درگاه و به‌صورت برخط و در زمانی کمتر از سه روز صادر می‌شود.

به گفته وی، تاکنون ۲۲ هزار مجوز به‌صورت برخط و بدون کاغذ در استان از طریق این درگاه صادر شده است که میانگین ماهانه یک هزار مجوز را شامل می‌شود و درعین‌حال ۲۲ مورد نیز به‌عنوان عوامل مخل کسب‌وکار در استان شناسایی شد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان از پرداخت تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت تبصره ۱۶ و ۱۸ در راستای حمایت از تولید و اشتغال در استان خبر داد و گفت: سال گذشته نسبت به جذب مصوبه، ۱۵۰ درصد فراتر عمل شد و توانستیم بخشی از درآمد ملی را برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه جذب کنیم.

وی از پیگیری تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان خبر داد و گفت: بر همین اساس فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در قالب این اطلس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

دهقان در مورد برنامه مولدسازی دولت در سطح استان نیز اظهار کرد: در یک سال اخیر جلسات متعدد و پیگیری‌های متعددی انجام شده و در آخرین اقدام نیز چهار بسته مولدسازی به تصویب رسیده است.

به گفته این مسئول، در مجموع ۵۳ ملک مازاد استان در راستای مولدسازی شناسایی شده و امیدواریم از این طریق بتوانیم طرح‌های نیمه‌تمام استان را که بعضاً نزدیک به ۳۰ سال زمان برای تکمیل آنها لازم بود را هر چه زودتر به بهره‌برداری برسانیم.

رضا نجف‌زاده مدیرکل امور مالیاتی استان نیز در ادامه این نشست وضعیت وصول مالیات‌ها در یزد را خوب ولی نه‌چندان مطلوب دانست و اظهار کرد: حدود ۹۲ درصد وصول مالیات امسال تاکنون محقق شده که امیدواریم در دو ماه باقیمانده ۱۰۰ درصد محقق شود.

وی باتوجه‌به میزان سهم مالیاتی استان نیز تصریح کرد: ۵۸ درصد درآمدهای مالیاتی استان سهم بخش حقوقی غیر شرکتی، هشت درصد سهم بخش عمومی و غیردولتی، ۶ درصد سهم مشاغل و ۳۲ درصد سهم ارزش‌افزوده است.

نجف‌زاده از توزیع ۶۵ درصد عوارض وصول شده بین دهیاری‌ها نیز خبر داد و گفت: در ۱۰ماهه سالجاری بالغ بر ۲ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان عوارض وصول شده که تا پایان سال بر این وصولی افزوده خواهد شد.

وی از توزیع بخشی از عوارض جهت سکونتگاه‌های غیررسمی طی چند روز آینده خبر داد و این رقم را حدود ۱۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرکل مالیاتی استان همچنین از شناسایی ۷۳۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان طی سالجاری خبر داد.

محمدحسین سلمانی مدیرکل گمرک استان یزد در این نشست گفت: واردات استان در ۱۰ماهه امسال ۱۱۲ هزار تن به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار بوده و میزان صادرات در این مدت نیز دو میلیون و ۶۲۱ هزار تن به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار بوده است.

وی میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به لحاظ ارزش ارزی ۶ درصد و به لحاظ ارزش ریالی دارای رشد ۵۲ درصدی ذکر کرد و گفت: درآمد گمرک استان در ده‌ماهه امسال ۹ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

مدیرکل گمرک استان یزد اقلام صادراتی استان را حدود ۹۰ قلم که عمدتاً کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، شیشه ساختمانی و مظروف، ترکیبات کربن و مولیبدن است، ذکر و اضافه کرد: کشورهای هدف صادراتی استان یزد عمدتاً کشورهای همسایه و بعضاً کشورهای آسیای دور و اروپایی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ارزش صادرات استان متناسب با تناژ آن نیست به‌طوری‌که حجم بالایی از کالا و تولیدات استان باارزش بعضاً پایین مانند کاشی و سرامیک صادر می‌کنیم؛ لذا نیازمند لزوم تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی و سبد صادراتی استان هستیم که البته برعهده گمرک نیز نیست؛ ولی مشاوره‌های لازم را به صادرکنندگان ارائه می‌دهیم.

سلمانی عنوان کرد: خوشبختانه واردات استان کاملاً در اختیار تولید، اشتغال و صادرات بیشتر است و گمرک دراین‌رابطه مشوق‌های متعددی را برای واردکنندگان مانند استرداد حقوق مواد اولیه بخش تولید ارائه می‌دهد.

مدیرکل گمرک استان در پایان بیان کرد: علی‌رغم محدودیت ارزشی کالاهای صادراتی استان، تفاوت میزان صادرات و واردات استان محسوس و همواره تراز صادراتی استان مثبت است.

علی‌محمد زمانی مدیرکل اموال تملیکی استان هم در این نشست به رشد قابل‌توجه تعیین تکلیف کالاها در استان اعم از فروش، انهدام و اعاده و استرداد کالاها اشاره و عنوان کرد: تعیین تکلیف اموال تملیکی استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۳ میلیارد ریال، پارسال معادل ۱۲۳۱ میلیارد ریال و تا پایان دی‌ماه امسال نیز ۴ هزار و۵۸۷ میلیارد ریال بوده است.

وی از ساماندهی انبارها و تعیین تکلیف کالاها در انبارهای اموال تملیکی استان خبر داد و گفت: علاوه بر تجهیز انبارهای موجود به قفسه‌های صنعتی با تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال، ‌ با دستور دادستانی، تقریباً تمام کالاهای رسوبی در انبارها تعیین تکلیف شد.

محمد زمانی با اشاره به بلاتکلیفی طرح ساخت انبار اموال تملیکی در زمینی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع از سال ۱۳۹۳، گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری‌‎های صورت‌گرفته ضمن افزایش وسعت زمین مذکور به ۲۰ هزار مترمربع، ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این انبار تخصیص‌یافته و امیدواریم طی شش ماه آینده آماده بهره‌برداری شود.

وی مهم‌ترین دغدغه تعیین تکلیف برخی اقلام را موانع قانونی خواند و با اشاره به این موانع در مورد خودروها و موتورهای با ظرفیت بالا، گفت: خوشبختانه این موضوع پس از اخذ مجوزها در دست اقدام است به‌طوری‌که اخیراً نیز شاهد تعیین تکلیف پورشه‌های موجود در انبار اموال تملیکی استان بودیم.

این مسئول از امحای فنی ۳ هزار و ۴۰۰ ماینر مستهلک در انبارهای اموال تملیکی استان بر اساس تدابیر اتخاذ شده در آینده نزدیک خبر داد و در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: با ایجاد حراج خورده فروشی، می‌شود.

ذبیح‌الله پورجان آباد، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد نیز در این نشست میزان منابع بانکی استان را ۱۰۳ همت و میزان مصرف را ۱۰۵ همت اعلام کرد و گفت: مطالبات بانکی استان نیز امسال ۱۸ درصد افزایش داشته و به ۳.۵ همت رسیده است.

وی از پرداخت ۳۸ هزار مورد تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین امسال تاکنون ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج پرداخت شده که استان ازاین‌حیث در سال گذشته رتبه اول و از ابتدای امسال تاکنون رتبه دوم را از میان استان‌های کشور دارد.

پورجان آباد به تسهیلات پرداختی حوزه مسکن اشاره و تصریح کرد: هم اکنون تسهیلات مسکن روستایی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان، تسهیلات خود مالکی تا سقف ۳۵۰ تومان، تسهیلات مربوط به زمین‌های ۹۹ساله به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان، ‌ ودیعه مسکن به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و ودیعه مسکن روستایی به میزان ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‎شود.

وی با اشاره به مصوبه پرداخت ۳۶ همت تسهیلات طرح‌های تولیدی و صنعتی در قالب مصوبات دور اول سفر ریاست‌جمهوری، گفت: با پیگیری بانک‌ها تاکنون ۲۵ درصد پرداخت‌ها صورت‌گرفته و باتوجه‌به تأکید استاندار محترم امیدواریم تا پایان سال ۹۰ درصد آن محقق شود.

انتهای خبر./

کد خبر: 1219035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =