بررسی علل ابتلا به افسردگی

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: افسردگی علت واحد ندارد و حاصل تعامل عوامل ژنتیکی، زیستی، اجتماعی و روانشناختی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیده الناز موسوی اظهار کرد: خط اول درمان در افسردگی‌های خفیف، درمان‌های روانی، اجتماعی و در افسردگی‌های متوسط و شدید، ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با دومین اختلال رایج بین افراد بعد از افسردگی

وی با بیان اینکه سروتونین، هورمونی است که کاهش سطح آن در بدن باعث اختلال‌های روانی مانند افسردگی می‌شود، ادامه داد: دو دسته درمان دارویی برای افسردگی وجود دارد که شامل داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین و داروهای بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین است.

این عضو هیأت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه جلسه اول مشاوره افراد دارای اختلال افسردگی به ایجاد ارتباط با بیمار و آموزش او اختصاص می‌یابد، بیان کرد: در جلسه دوم فعال‌سازی بیمار و آشنایی او با ارتباط بین خلق افسرده و عدم فعالیت انجام می‌شود و ضمن شناسایی فعالیت‌ها و وضع کردن اهداف واقع‌بینانه برای بیمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام فعالیت‌ها انجام می‌شود.

وی در ادامه به تعریف اختلال اضطراب فراگیر پرداخت و گفت: این اختلال به منزله احساس مستمر اضطراب و نگرانی در اغلب زمان‌ها و موقعیت‌ها درباره موضوعات مختلفی مانند سلامت جسمی، مسائل مالی، خانوادگی و شغلی است.

موسوی عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و استرس‌های زندگی را از عوامل ایجادکننده‌ اختلال اضطراب فراگیر ارزیابی کرد و افزود: خلق مضطرب، نگرانی بیش از اندازه، خلق تحریک‌پذیر، بی‌قراری، خستگی مفرط، تمرکز مختل، تنش عضلانی و بی‌خوابی از علائم این اختلال است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: اختلالات همراه اختلال اضطراب فراگیر شامل فوبیای اجتماعی و فوبیای خاص، افسردگی، سندرم روده‌ تحریک‌پذیر و اختلال شخصیت (اجتنابی و وابسته) است.

این عضو هیأت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه اختلال اضطراب فراگیر با روان‌درمانی و دارودرمانی قابل درمان است، اظهار کرد: جلسه اول مشاوره با این بیماران به ارزیابی و آموزش روانشناختی و جلسه دوم به آموزش آرام‌سازی شامل آموزش تمرین‌های تنفسی و آموزش آرمیدگی عضلانی اختصاص می‌یابد.

وی اختلال پانیک را نوع دیگری از اختلال‌های روانی دانست و گفت: در این اختلال، حمله‌ای پانیک به‌صورت خود به‌ خود و غیرمنتظره رخ می‌دهد و باعث ترس و وحشت زیاد در فرد می‌شود.

موسوی درباره علائم جسمی و شناختی اختلال پانیک، اظهار کرد: علائم جسمی این اختلال شامل تپش قلب، عرق کردن، لرزیدن، نفس‌ نفس زدن، احساس خفه شدن، درد یا ناراحتی سینه، تهوع یا ناراحتی در شکم، احساس سرد یا داغ شدن، احساس کرختی، گیجی و منگی، گزگز کردن، مورمور شدن و گرگرفتگی و علائم شناختی شامل ترس از مردن یا دیوانه شدن، ترس از سکته قلبی، ترس از دست دادن کنترل و احساس جدا شدن از واقعیت یا از خود است.

مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: اهداف اولین جلسه مشاوره با افراد دارای اختلال پانیک شامل برقراری ارتباط درمانی، گرفتن شرح حال از بیمار و آموزش روان‌شناختی و اهداف دومین جلسه شامل آشنایی با نقش عوامل فیزیولوژیک در تشدید پانیک، یادگیری آرام‌سازی و یادگیری بازآموزی تنفس است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1219061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =