خیزِ دانشگاه آزاد خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

تولید رنگ‌های نانو، کیت‌های تخصصی خودرو، الکتروکیت‌ها و دستگاه پرینتر سه بعدی در کنار ورود دانشگاه آزاد خمینی‌شهر به کلوپ انحصاری تولیدکنندگان نخ و سوزن‌های سایز میکرو صنعت پزشکی، تنها بخشی از دستاوردهای دانشگاهیان این واحد برای نمایش قدرت علمی «دانشگاه نسل ۴» است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، آیین رونمایی و افتتاح «دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر» با حضور جمعی از شخصیت‎‌های ملی، استانی و دانشگاهی در محل مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه، فرصتی بود تا جدیدترین دستاوردهای علمی متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی برای پاسخ به نیازهای روزِ صنعت و بازار، معرفی شود. علی حیدری رئیس دانشگاه آزاد خمینی‌شهر در رابطه از معرفی ۱۰ محصول استراتژیکِ دانش‌بنیان با ارزش اقتصادی قابل توجه گفت و دستاوردهای این دانشگاه را به «دانشگاه اثرگذار اجتماعی» تشریح کرد. وی خواستار حمایت دستگاه‌های متولی از تلاش جمعی استادان و دانشجویان شاغل در صنایع دانش‌بنیان شد و گام بعدی شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه را تولید انبوه و ورود به بازار صادرات صنایع پزشکی و مهندسی اعلام کرد. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

بیش از ۱۰ محصول استراتژیک دانش‌بنیان

به عنوان سؤال نخست، در مراسم رونمایی و افتتاح «دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر» چه محصولات و خدماتی ذیل مرکز رشد واحدهای فناورِ این دانشگاه به نمایش درآمد؟

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر در حال حاضر ۴۰ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان را در خود جای داده است. شرکت‌های که در نمایشگاه «دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر» مورد افتتاح قرار گرفتند تقریباً همگی از زیرمجموعه‌های مرکز رشد هستند. در این نمایشگاه، از ۶ دستاورد جدید دانش‌بنیان رونمایی شد و طرح‌های تحقیقاتی که به تولید محصول منجر شده نیز به نمایش درآمد. در این نمایشگاه، هم‌چنین شاهد افتتاح دو مرکز علمی تحت عنوان آزمایشگاه نسل ۴ و دفتر TMC نیز بودیم.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

خمینی‌شهر از شناخته‌شده‌ترین مراکز تولید سنگ ساختمانی در ایران می‌باشد؛ گویا یکی از دستاوردهای دانش‌بنیان به نمایش درآمده نیز مربوط به همین حوزه است.

یکی از این شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، «شرکت پایدار شیمی پاکوه» سازنده انواع رزین و رنگ‌های نفوذپذیر به عمق سنگ بود. این شرکت در صنعت سنگ فعالیت می‌کند و امروز حداقل از ۳ محصول دانش‌بنیانِ خود رونمایی کرد. محصول اصلی این شرکت، تزریق رنگ نانو به سنگ خام است که باعث می‌شود با تغییر رنگ به عمق سنگ، رنگ آن به دلخواه مشتریان تغییر کند.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

قیمت سنگ بعد از انجام این فرآیند، ۱۰ برابر می‌شود و ارزش اقتصادی فوق‌العاده‌ای دارد. از سویی هر زمان که مشتری بخواهد، می‌تواند رنگ این سنگ را تغییر دهد و تا زمانی که سنگ از بین نرفته باشد، رنگ آن نیز پابرجا خواهد ماند! این محصول خوش‌بختانه توانسته تمامی استانداردهای لازم را نیز کسب کند.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

مشارکت دانش‌بنیان پویشی‌ها و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد

در دیگر رشته‌های فنی و مهندسی چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ خصوصاً در زمینه رشته‌های مکانیک، عمران و برق، دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با بهره‌مندی از چهره‌های حاضر در لیست «دو درصد دانشمندان پُر استناد جهان» همواره یکی از دانشگاه‌های شاخص کشور بوده است.

«شرکت پایدار نسل برتر علم و فناوری» از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت خودرو است که با هدف طراحی و ساخت سیستم قفل ضد سرقت هوشمند اتومبیل و بازطراحی و بروزرسانی مرکز تلفن‌های CME، امروز توانست ۳ کالای تولیدی خود را معرفی کند.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

هم‌چنین «شرکت پارتاک سام ایرانیان» با هدف تولید منابع تغذیه سوییچینگ، استابلایزر ولتاژ و محافظ‌های برق، از فعالانِ دانش‌بنیان در صنعت الکترونیک است. «شرکت پارتاک سام ایرانیان» تمامی نیرو‎های خود را از میان دانشجویان شاغل در طرح پویش برگزیده و مدیرعامل این شرکت نیز، خود از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر بوده است!

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

شرکت دیگری که محصولات خود را ارائه داد، «شرکت ویرا بعد پارسیان» سازنده انواع دستگاه‌های تولید فیلامنت و پرینتر سه‌بعدی و دستگاه PNP می‌باشد. این شرکت در صنعت ساخت ماشین‌آلات خاص فعال بوده در این رویداد ۳ ماشین مخصوص خود را ارائه کرد. دستگاه پرینت سه بعدی با تکنولوژی روز دنیا، از تولیدات خاص این شرکت به دست متخصصان ایرانی است.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

ورود به باشگاه انحصاری تولید نخ و سوزن‌های پزشکی

افزون بر محصولات جدید، یکی از تولیدات دانش‌بنیان دانشگاه آزاد خمینی‌شهر، تولید نخ و سوزن‌های مخصوص پزشکی است که ظاهراً موفقیت خوبی در بازار داشته است. در این باره توضیح می‌فرمایید؟

شرکت «نخ جراحان طب سینا» از حدود ۳ سال قبل، تحقیقات خود را در زمینه مونتاژ و جای‌گذاری نخ در سوزن‌های جراحی با مقیاس‌های «میکرو» شروع کرد که به این فناوری اصطلاحاً «سوئج» گفته می‌شود. خوش‌بختانه بعد از سال‌ها تلاش و پژوهش، این شرکت دانش‌بنیان اکنون موفق شده تا نخ و سوزن جراحی در ابعاد بسیار کوچک برای جراحی‌های چشم، قلب، پلاستیک و دیگر جراحی‌های پیشرفته دیگر را تولید و به بازار عرض کند. شرکت «نخ جراحان طب سینا» یکی از معدود شرکت‌های دنیاست که به این دانش فنی دست یافته و استقبال خوبی هم از محصولات آن در بازار و نمایشگاه‌های داخلی به عمل آمده است. این شرکت در مرکز رشد شماره ۳ دانشگاه آزاد خمینی‌شهر مستقر است و تولیدات آن با تجهیزات کاملاً مکانیزه و اتوماتیک انجام می‌شود. افق بعدی این شرکت، حضور در بازار صادرات است.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

آموزش هوشمندسازی و اینترنت اشیاء

در کنار این دستاوردها، چه هدفی را از تأسیس اولین آزمایشگاه نسل ۴ در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر دنبال می‌کردید؟

یکی دیگر از کارهای بزرگی که در این رویداد اتفاق افتاد، رونمایی از آزمایشگاه نسل چهارم بود که دانشگاه آزاد خمینی‌شهر به مدت یک سال پیگیر تأسیس آن بود. این آزمایشگاه، بستر پژوهش‌های ‎کاربردی و فضایی برای تربیت متخصصان در حوزه صنعت دیجیتال، اینترنت اشیاء و هوشمندسازی را فراهم می‌کند. در نمایشگاه مذکور، ۳ محصول در این آزمایشگاه نسل چهار در معرض بازدید قرار گرفت که همگی به همت دانشجویان رشته‌های مهندسی ‎پزشکی، برق و مکانیک این دانشگاه تولید شده‌اند.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

صدور گواهی مهارتی بین‌المللی در مرکز TMC

در رابطه با هدف و رویکرد مرکز TMC نیز لطفاً توضیح بفرمایید.

«مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی» (TMC) نیز با همکاری مشترک میان دانشگاه آزاد خمینی‌شهر و سازمان آموزش فنی و حرفه‌‎ای افتتاح شد و هدف آن تربیت مهارتی دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف با رویکرد اشتغال‌زایی و متناسب با نیازهای بازار کار است. زین پس، دوره‌های کوتاه مدت و تخصصی این دانشگاه با همکاری سازمان فنی و حرفه‌‎ای برگزار شده و مدارک معتبر بین‌المللی به دانشجویان ارائه خواهد شد.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیان

هر یک از این شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان، چه نقشی در اقتصاد کشور دارند و تا چه اندازه قادرند با با محصولات داخلی و وارداتی رقابت کنند؟

تمامی محصولاتی که بیان شد، با کمک دانشجویان، استادان و محققان دانشگاه تولید شده و فراتر از مرحله تحقیقاتی، به مرحله تجاری رسیده است. تمامی این محصولات از قیمت رقابتی و صرفه اقتصادی قابل توجهی برخوردارند. به همین منظور، دانشگاه آزاد خمینی‌شهر به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید انبوه است که در این زمینه با توجه به قول مساعد فرماندار محترم برای اعطای وام طبق تبصره ۱۸ به این شرکت‌ها، امیدواریم دانشگاه بتواند نقش خود را برای کمک به اقتصاد ملی به خوبی ایفا کند. در زمینه صادرات نیز، نیازمند حمایت‌های دولت برای برداشتن گام‌های بعدی هستیم.

هم‌گرایی صنعت و دانشگاه با طرح پویش

حضور بیش از ۳۵۰ دانشجوی شاغل در طرح پویش در قالب شرکت‌های دانش‌بنیانِ فعال در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با چه هدفی دنبال می‌شود؟

هدف ما نزدیک کردن آموزش‌های نظری دانشگاهی به نیاز بازار و بخش صنعت بوده است. ما به دنبال این هستیم که دانشجوی ما در حین تحصیل در محیط تخصصی رشته خود، مهارت لازم را پیدا کند. برنامه داریم تا در هر ترم «نمایشگاه طرح پویش» برگزار شود؛ در هر نمایشگاه شرکت‌هایی که به سرمایه مستعدِ جوان نیاز دارند حضور پیدا می‌کنند و از میان دانشجویان متقاضی، بین دانشگاه و صنعت هم‌گرایی رخ می‌دهد.

خیزِ دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر برای تولید انبوه و صادرات محصولات دانش‌بنیان

طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دانشگاه اگر بخواهد پرورش‌دهنده قوه عاقله کشور باشد، الزاماتی دارد؛ یکی از الزامات آن این است که مفهوم «دانشگاهِ حل مسأله» محقق شود. نزدیکی دانشگاه و صنعت، از این نظر بسیار اهمیت دارد. دانشگاه آزاد، رسالت اجتماعی برای خود قائل بوده و نسبت به چالش‌ها و مسائل کشور احساس تکلیف می‌کند.

حمایت از اساتید و دانشجویان در راه است

به عنوان پرسش آخر، با توجه به کوشش‌های نخبگان در دانشگاه، چه انتظاری از دولت و مجلس برای دستیابی به اهداف خود دارید؟

تلاش، کوشش و فعالیت استادان و دانشجویان این دانشگاه نیازمند حمایت است. حمایت از جامعه علمی در دانشگاه آزاد در قالب صندوق پژوهش و فناوری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با تدبیر و رویکرد جدید دکتر طهرانچی، تا حدی در حال انجام است. اما برای شکوفایی کامل این ظرفیت‌ها نیازمند حمایت بسیار گسترده‌تری در سطح ملی هستیم. ما بر اساس ارزیابی‌های دقیق علمی و اقتصادی، اطمینان داریم که محصولات دانش‌بنیان نه تنها قادر به بازگشت اصل حمایت‌های مادی هستند، بلکه سود کلانی را نیز عاید اقتصاد ایران می‌کنند. امیدوارم با حمایت دولت و مجلس این تلاش‌ها در نهایت منجر به رشد علم فناوری کشور ایران شود.

خبرنگار: علی سمیرمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1219333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =