نوار غزه در آستانه یک بحران انسانی جدید قرار گرفت / اسرائیل و حمله قریب الوقوع به شهر جنوبی رفح

در حالی که مذاکرات برای برقراری یک آتش بس موقتی جدید در جریان بود و از شدت حملات این رژیم در مناطق مختلف نوار غزه کاسته شده بود، برخلاف انتظارات در روزهای اخیر ارتش رژیم صهیونیستی حملات خود به شهر جنوبی رفح را شدت بخشیده است.

گروه بین الملل ایسکانیوز _ منصور براتی، کارشناس مسائل بین‌الملل: صبح روز ۱۲ فوریه، ارتش اسرائیل از عملیات موفقیت آمیز خود برای آزادسازی دو تن از ۱۳۶ اسیر باقی مانده در نوار غزه خبر داد. این برای نخستین بار بود که رژیم صهیونیستی موفق شده از طریق عملیات نظامی در زمینه آزادسازی اسیران خود دستاوردی هرچند اندک به دست آورد. این رویداد تقریباً کلیه ملاحظات را برهم زده و احتمال آتش بس را در کوتاه مدت را منتفی ساخته و دست کم به بعد از عملیات رفح موکول کرده است.

ارتش اسرائیل در طول جنگ از میان بردن حماس، آزادسازی اسیران و تهدیدزدایی از غزه از رهگذر عملیات نظامی را به عنوان اهداف اصلی خود اعلام کرده بود. عملیات نظامی اسرائیل در این مدت در نوار غزه با کشتار وسیع فلسطینیان همراه شده بود و تا لحظه نگارش این سطرها، شمار شهدای فلسطینی از ۲۸ هزار نفر فراتر رفته است. یعنی اسرائیل بیش از ۱.۲ % از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه را از میان برده است. همچنین حجم تخریب‌ها در این باریکه به حدی است که گفته می‌شود ۷۰ درصد ساختمان‌ها دست کم آسیب دیده اند.

با این وجود تا صبح روز ۱۲ فوریه ارتش اسرائیل هیچ موفقیتی در آزادسازی اسیران و یافتن اثری از رهبران مقاومت (ساکن نوار غزه) به دست نیاورده بود. آزادسازی فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله و نوربرتو لوئیس هار ۷۰ ساله اما حالا اولویت‌های اسرائیل را تغییر داده است.

رفح در آستانه تهاجم هجوم

ارتش اسرائیل آزادسازی دو اسیر نامبرده را نشانه دو چیز دیگر می‌داند؛ اولاً صهیونیست‌ها تصور می کنند که اسیران بیشتری را می‌توانند در شهر رفح پیدا کنند و لذا حالا جدی تر در این شهر عملیات خواهند کرد. نکته دوم نیز این است که آنها معتقدند اسیران اسرائیلی در کنار رهبران اصلی حماس از جمله یحیی السنوار و محمد ضیف نگه داری می‌شوند، از این رو احتمالاً از این رهبران مقاومت نیز بتوان در رفح اثری پیدا کرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، عملیات گسترده تری انتظار شهر مرزی رفح را می‌کشد! این درحالیست که بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی در گریز از جنگ به این شهر گریخته بودند و یک عملیات نظامی و بمباران این شهر می‌تواند یک فاجعه انسانی بزرگ رقم زند. برخی تحلیلگران معتقدند بی مبالاتی در رفح ممکن است به کشته شدن حتی ۱۰۰ هزار نفر منجر شود.

در این میان اختلافات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با بنیامنین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در این زمینه در حال افزایش یافتن است. بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده نتانیاهو را وادار به متوقف کردن عملیات در رفح کند، اما بر عملیات در این شهر اصرار می کند. با پیدا شدن دو اسیرا اسرائیلی، اراده کابینه نتانیاهو برای تداوم عملیات در این شهر دو چندان می شود.

نتانیاهو که در نظرسنجی ها وضعیتی بحرانی دارد و تقریباً نیمی از محبوبیت حزب لیکود را در جریان تحولات سال ۲۰۲۳ به باد داده، به شدت نیازمند دستاورد نظامی محسوس است؛ در ماه‌های اخیر فشارهای جامعه رژیم صهیونیستی به کابینه برای توافق بر سر آزادی اسیران افزایش یافته بود و هر بار بی بی با اشاره به احتمال آزادی اسیران از طریق عملیات نظامی، از اجرایی کردن توافق آتش بس موقت طفره می رفت.

در شرایطی که نتانیاهو به شدت نیازمند دستاورد محسوس است، آزادسازی دو اسیر می‌تواند از شدت بدبینی نسبت به تداوم جنگ بکاهد و دشواری‌های پیش روی نتانیاهو را تعدیل کند.

حمله به رفح با وجود حضور بیش از یک میلیون فلسطینی، البته فشارهای بین المللی را به اسرائیل افزایش خواهد داد و می‌تواند باعث قطعی شدن صدور حکم نهایی دیوان بین المللی دادگستری علیه این رژیم و محکومیت آن به نسل کشی در غزه شود.

گروه های مقاومت فلسطین نیز در مقابل مذاکره بر سر آتش بس را به توقف درگیری‌ها مشروط کرده اند و اعلام کرده اند در صورت حمله اسرائیل به رفح مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد. همزمان دولت مصر نیز تهدید کرده در صورت تهاجم اسرائیل به مناطق مرزی، توافقنامه کمپ دیوید ۱۹۷۸ با اسرائیل را لغو خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز از احتمال قطع کمک‌های خود به اسرائیل و اعمال پاره ای تحریم ها علیه این رژیم در صورت حمله به رفح بدون توجه به حضور غیرنظامیان خبر داده است.

با این وجود هنوز فشار بین المللی به سطحی نرسیده که ارتش اسرائیل ناگزیر از کنار گذاشتن طرح حمله به رفح شود. در این میان رهبران جناح راست افراطی اسرائیل، یعنی ایتامار بن گویر و بتصلائل اصموطریچ نیز با خرسندی از عملیات نجات دو اسیر اسرائیلی، حمله به رفح را بهترین مسیر برای نجات بقیه اسیران دانسته اند. اصموطریچ، وزیر دارایی اسرائیل در این راستا به نتانیاهو گفت: «به‌جای اعزام رونن بار، رئیس شین بت(سرویس امنیت داخلی) برای مذاکره با فلسطینی‌ها نیروهای بیشتری به سوی رفح بفرست تا همچون عملیات دیشب گروه های فلسطینی را نابود کنند. به جای اینکه داوید بارنعا، رئیس موساد را برای مذاکره به قطر بفرستی، مأموران موساد را به اقصی نقاط جهان بفرست تا سران گروه های فلسطینی را ترور کنند»!

در چنین شرایطی حمله گسترده تر به رفح تقریباً قطعی به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده این عملیات در دستورکار ارتش اسرائیل قرار گیرد. حمله به این شهر مرزی می تواند یک بحران انسانی بی سابقه را رقم بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =