آغاز عملیات اجرایی ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان با دستور رئیسی

عملیات اجرایی بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه های دانشجویان متأهل با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزرای راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عملیات اجرایی ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان در سراسر کشور آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

دستور وزیر علوم برای تسریع در ساخت مسکن دانشگاهیان

رئیسی:  لزوم مساعدت بانک ها در همکاری با دانشگاه ها برای ساخت مسکن 

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز شنبه در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، اجرای قانون مولدسازی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن عنوان کرد و دستور داد، برای نتیجه‌گیری بهتر از قانون مولدسازی طرحی با همکاری استان‌ها تهیه شود که مطابق آن میزان درآمدهای اجرای طرح مولدسازی و حوزه‌هایی که قرار است این درآمدها در آنها هزینه شود، از جمله طرح‌های ساخت مسکن به شکل دقیق پیش‌بینی شود.

رئیس‌جمهور با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته برای تسریع در پیشبرد نهضت ملی مسکن، از جمله آغاز عملیات اجرایی ساخت حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان و نیز خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: مسکن از بخش‌های پیشران اقتصاد بوده و ضمن رونق تولید آثار ضدتورمی جدی و موثری دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در چارچوب نهضت ملی مسکن به لحاظ کیفی و کمی خوب بوده اما همچنان جای کار بیشتری دارد، افزود: باید چارچوب و دستورالعمل دقیقی برای تسهیل و تسریع موضوع ساخت واحدهای مسکونی برای دانشگاهیان و خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها تبیین شود تا موضوع با جدیت و جامعیت بیشتر پیش رود.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به طرح موضوع تجمیع اعتبارات در نظر گرفته شده برای اعطای تسهیلات مسکن در بانک مسکن در چندین جلسه، گفت: وزیر محترم راه و شهرسازی این موضوع را در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها بررسی کرده و نظر نهایی و قطعی در این باره را به جلسه آتی شورای‌عالی مسکن ارائه کند.

رئیس‌جمهور از ساخت واحدهای مسکونی از سوی بانک‌ها نیز استقبال، اما تاکید کرد که فعالیت بانک‌ها در این حوزه یک فعالیت تجاری بوده و منابع صرف شده در این بخش نباید جزو تسهیلات تکلیفی آنها در بخش مسکن منظور شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درباره اولویت کارکنان دستگاه‌ها برای بهره‌مندی از ساختمان‌ها و اراضی که در این دستگاه‌ها برای اختصاص به طرح نهضت ملی مسکن شناسایی می‌شوند، مورد تایید قرار داد.

آیت‌الله رئیسی همچنین خواستار توجه جدی به تامین زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مسکونی در حال احداث شد و گفت: تامین نیازمندی‌ها و تامین زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و دیگر نیازها مثل مدرسه همزمان با احداث واحدهای مسکونی دنبال شود تا خانه‌های تکمیل شده معطل تامین زیرساخت‌ها نمانند.

دانشگاه آزاد ۱۰۰ هزار مسکن دانشگاهی می‌سازد

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: امروز نقطه عطف رسیدگی به موضوع معیشت اعضای هیأت علمی است که در دولت مردمی به نیکی پیگیری شده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان کنشگر فعال در عرصه آموزش عالی، ۵۰ هزار مسکن برای اعضای هیأت علمی و کارکنان تدارک دیده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در طرح مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان خود، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را تدارک دیده که ۵۰ هزار واحد مسکونی ویژه اعضای هیأت علمی و کارکنان این دانشگاه و ۵۰ هزار مسکن دیگر با سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی ساخته خواهد شد. کارهای اولیه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن در ۱۰ استان در حال حاضر انجام شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد واحد مسکونی ۵۰ هزار مورد آن به اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه واگذار می‌شود و ۵۰ هزار مسکن دیگر نیز بر اساس اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی واگذار خواهد شد.

طراحی ۲۳۸۱۹ مسکن در مرحله اول

دکتر طهرانچی تصریح کرد: با توجه به اقدامات اولیه دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۰ استان کشور، ۹۵۷ هکتار زمین به میزان ۲۳ هزار و ۸۱۹ مسکن در این مرحله طراحی شده است و این برنامه به زودی به ۳۱ استان کشور تسری خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی فقط مسکن سازی نیست و همانطور که در تربیت پزشک ما عرصه بیمارستان را داریم؛ کارگاه‌های تربیت نیروی انسانی برای معماری اسلامی استفاده خواهد شد. این یک فرصت بی‌نظیر برای محوریت موضوع صنعت ساختمان در دانشگاه‌هاست تا کارگاه‌ها را به عنوان عرصه دانشگاه بدانند.

وی افزود: این کارگاه ها به عنوان عرصه دانشگاهی تعریف شده‌اند و تعداد ۱۲۰۰ استاد عمران دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه های معماری اسلامی به کار گرفته می‌شوند و آزمایشگاه های ما نیز پشتیبان خواهند بود. پروژه ساخت مسکن برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، یک کار تکمیلی است و صرفاً ساختن مسکن نیست، بلکه یک حرکت علمی جدید در عرصه ساختمان است. ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم که نگاه ویژه‌ای به نخبگان، اعضای هیأت علمی و دانشگاه‌ها دارد، این شیرینی را در کام دانشگاهیان شاهد باشیم.

عملیات در ۲۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۰ واحد دانشگاهی دولتی اجرا می‌شود

 ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی در بیش از ۱۵۰۰ هکتار زمین مازاد دانشگاه‌ها با ظرفیت ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی و خوابگاه دانشجویی متاهلی در بیش از ۵۰ نقطه دانشگاهی توسط رئیس جمهور در شورای عالی مسکن کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این عملیات در ۲۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۰ واحد دانشگاهی دولتی اجرا می‌شود، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شد مسکن‌دار کردن اعضای هیئت علمی، دانشگاهیان و نخبگان بود که با تفاهم ابتدایی با رؤسای دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی این اراضی برای ساخت مسکن این اقشار اختصاص داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح وضعیت پیشرفت این اراضی تصریح‌کرد: برای بخشی از این اراضی، طراحی‌ها انجام شده و مجوزات لازم اخذ شده و امروز کار آماده‌سازی آغاز می‌شود همچنین برای تسریع امور، وظیفه آماده‌سازی این اراضی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده و ان‌شاءالله ظرف دو سال آینده این مسکن‌ها آماده خواهد شد.

وی ادامه‌داد: بخش دیگری از این اراضی نیاز به طراحی دارد که با توجه به اینکه توان فنی در حوزه شهرسازی و معماری در دانشگاه‌ها وجود دارد، دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند تا یک طرح ایرانی اسلامی و طراحی در شأن دانشگاهیان عزیز آماده شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص انواع روش‌های واگذاری این واحدها اظهار کرد: دو روش واگذاری برای این واحدها وجود دارد، یکی روش اجاره ۹۹ ساله که بابت زمین هیچ مبلغی دریافت نخواهد شد و زمین به‌صورت رایگان در اختیار دانشگاهیان قرار خواهد گرفت که با آورده متقاضی و تسهیلات بانکی واحدها ساخته خواهد شد. روش دیگر فروش اقساطی زمین است به این ترتیب که اگر متقاضیان تمایل داشته‌باشند مالک زمین شوند زمین در قالب فروش اقساطی به آنها واگذار خواهد شد که در این حالت واحدها توسط خود متقاضی یا تعاونی یا هر شرکتی که خود واحد دانشگاهی به جمع‌بندی برسد ساخته می‌شود.

مالکی در خصوص ساخت خوابگاه‌های متاهلی توسط وزارت علوم نیز گفت: این واحدها در اراضی دانشگاه‌ها و با اعتبارات وزارت علوم و تسهیلات خود دانشگاه اجرا می‌شود که اگر مشکلی در ارائه تسهیلات وجود نداشته‌باشد زودتر از دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پایان اضافه‌کرد: در طرح نهضت ملی مسکن برای تمام اقشار مختلف برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورده‌ایم اما برای بعضی از اقشار مثل دانشگاهیان به‌صورت ویژه پیگیری کرده‌ایم. همچنین برای کارگران صنایع و بقیه صنوف هم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام‌کرد: تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده که در مراحل مختلف اجرا هستند بخشی از این واحدها در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه مبارک فجر تحویل شده و بقیه این واحدها هم به‌سرعت در حال پیشرفت است و اگر مانعی در تسهیلات بانکی و آورده مردم نباشد این واحدها به‌زودی به‌دست مردم خواهند رسید.

وی تأکید کرد: همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی به‌صورت شبانه‌روزی در حال پیگیری و پیشبرد طرح عظیم نهضت ملی مسکن هستند و تاکنون تنها بالغ بر ۴۱ هزار هکتار زمین برای ساخت واحدهای این طرح به محدوده شهرهای موجود الحاق شده و مکان‌یابی و شناسایی حدود ۵۰ شهرک نیز در حریم شهرها انجام شده‌است.

مالکی در توصیف حجم کاری که برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم انجام شده‌است، گفت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته‌باشیم، از ابتدای دولت سیزدهم تأمین زمین برای تولید مسکن در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن حدود ۵۰ درصد کل میزانی بوده که از ابتدای انقلاب اسلامی تا شروع دولت سیزدهم تولید شده‌است و این خبر خوبی برای مردم شریف ایران است.

طرح نهضت ملی مسکن از جمله برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن اقشار مختلف مردم در کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =