اسرائیل توان مقابله در برابر حزب الله را نخواهد داشت / نقطه انفجار درگیری گسترده منطقه‌ای چه زمانی فرا می‌رسد؟

تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به آمادگی کامل گروه‌های مقاومت اظهار کرد: در صورت گسترده‌تر شدن جنگ اسرائیل تاوان سختی خواهد داد و باید منتظر حداقل دو میلیون آواره از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اسرائیل روز دوشنبه حداقل دو حمله هوایی به شهر الغازیه در حومه شهر صیدا در جنوب لبنان انجام داد که برای اولین بار از زمان آغاز درگیری های فرامرزی با گروه حزب الله مورد حمایت ایران است. منابع صهیونیستی مدعی شدند که مواضع حزب الله هدف این حملات بوده است در حالی که بر اساس برخی رسانه‌ها از جمله المانیتور، یکی از این حملات به انبار تولید لاستیک و ژنراتور و دیگری در مجاورت یک کارخانه سنگ مرمر برخورد کرده است. گفته می‌شود که این دو حمله خسارت‌های سنگین و آتش سوزی به جا گذاشته‌اند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد که علاوه بر صدای شدید، دود غلیظی در آسمان بلند شده است. رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند که این حملات در پاسخ به هدف قراردادن سه پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی توسط حزب الله بوده است. احمد رضا روح اله زاد – تحلیلگر مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی این موضع پرداخت.

بیشتربخوانید:

هدف اسرائیل پاک‌سازی جمعیتی در جنوب غزه است / زمین‌گیر شدن رژیم صهیونیستی در صورت تشدید جنگ

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وقوع جنگ گسترده بین حزب الله و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اسرائیل بعد از عملیات طوفان الاقصی در یک شرایط کاملا بحرانی قرار گرفت و تلاش‌هایش برای خروج از آن تا کنون به نتیجه نرسیده است؛ از همین رو، تلاش می‌کند تا به نوعی با گسترش درگیری کنترل شده، تصویری از یک پیروزی برای خود ایجاد کند. به اعتقاد این کارشناس، از آنجایی که نیروهای مقاومت توانسته‌اند وحدت میادین در حوزه عملی را به نمایش گذاشته، شرایط برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت شده و اقدامات این رژیم در اطراف مرزهای لبنان به نوعی پاسخ دادن به چالش‌های داخلی و ناکامی‌های ارتش اسرائیل است.

روح اله زاد با اشاره به زمین‌گیر شدن ارتش اسرائیل در غزه گفت: رژیمی که زمانی ادعا می‌کرد چهارمین ارتش قدرتمند جهان را داد، با چالش پاسخگویی به ضربات نیروهای مقاومت مواجه شده و اکنون علیرغم رویه‌های گذشته که به هر حمله پاسخ شدید می‌داد، به حملات ضعیف اکتفا می‌کند. لذا حملات روز گذشته باید در همین چارچوب تحلیل شود و در واقع گسترده‌تر شدن جنگ در محیط خارج از فلسطین شرایط را برای رژیم صهیونیستی سخت خواهد کرد. وی افزود: جریان مقاوت یکپارچه اعلام کرده که آماده هرگونه درگیری در هر سطحی هستند و صحبت‌های سیدحسن نصرالله هم ناظر به همین موضوع است که در صورت گسترده‌تر شدن جنگ اسرائیل تاوان سختی خواهد داد و باید منتظر حداقل دو میلیون آواره از مناطق شمالی باشد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حزب الله آرام آرام تسلیحات جدید خود را رونمایی می‌کند، تصریح کرد: دو میلیون آواره صرفا مختص به صفحات شمالی نخواهد بود، البته نباید از این واقعیت هم غافل شد که تمرکز جمعیتی در صفحات شمالی نسبت به جنوب بیشتر است و خود این موضوع به نوعی دست حزب الله را برای آسیب رسانی بیشتر باز خواهد گذاشت. وی همچنین پیش‌بینی کرد که درگیری‌ها احتمالا افزایش خواهد یافت اما عملیات دیروز نمی‌تواند به عنوان نقطه انفجار ورود منطقه به یک درگیری گسترده باشد.

روح اله زاد در خصوص به نتیجه رسیدن طرح‌های آتش‌بس گفت: سرنوشت این جنگ با سرنوشت سایر جنگ‌ها منفاوت است؛ باید به این نکته توجه کرد که جریان صهیونیسم بین الملل دو جنگ به جهان تحمیل کرد تا اول امپراتوری عثمانی را فرو بپاشد و سپس با راه انداختن جنگ جهانی دوم شرایط را برای تشکیل رژیم صهیونیستی ایجاد کند؛ چون از نگاه صهیونیسم بین الملل سلطه بر این منطقه، سلطه بر کل جهان است. وی افزود: ضربه‌ای که طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی زد کاملا سهمگین و غیرقابل جبران است و به همین دلیل مجموعه قدرت‌های تشکیل دهنده رژیم صهیونیستی اکنون نیز یگپارچه وارد میدان شده تا مانع شکست اسرائیل شوند.

وی با اشاره به اینکه فرایند طرح‌های آتش‌بس مطرح شده توقف جنگ را به دنبال نخواهد داشت، اظهار کرد: اگرچه فشار زیادی به اهالی غزه تحمیل و جنایات سنگینی رخ داده است اما مطالبه اصلی محور مقاومت در این مرحله همان مطالبه قبلی یعنی آزادی اسرا، توقف کامل جنگ، بازسازی غزه، برداشتن محاصره و کاهش تهدیدات علیه مسجد الاقصی است. به اعتقاد این کارشناس منطقه، رژیم صهیونیستی تا کنون پاسخی به این مطالبات نداده و نخواهد داد؛ زیرا می‌داند ورود به این مرحله به معنای شکست رژیم و پایان کار آن خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =