آمریکا، اسرائیل و امارات در تلاش برای احیای جنبش فتح / دحلان گزینه ابوظبی برای آینده فلسطین

سایر کشورها و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در تلاش هستند کارت‌های جدید خود را برای تاثیرگذاری بر آینده تحولات منطقه استفاده کنند و در این میان به نظر می‌رسد امارات با هماهنگی آمریکا و اسرائیل در تلاش برای احیای جنبش فتح و شخص محمد دحلان است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز گذشته رسانه‌های روس اعلام کردند که تمام جناح‌های فلسطینی از جمله حماس دوشنبه آینده مورخ 26 فوریه برای گفتگو در مورد آینده جنگ با اسرائیل در مسکو گردهم خواهند آمد. این در حالی است که گفته می‌شود واشنگتن قصد دارد علیرغم تنفر فلسطینی‌ها از تشکیلات خودگردان، این گروه را به مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری تحمیل کند.

در مقابل، به نظر می‌رسد روسیه نیز قصد دارد با استفاده از شرایط جدید جهانی، نفوذ خود را در نقاط مخلتف منطقه افزایش داده و از سایر کارت‌ها برای تقابل و فشار بر آمریکا استفاده کند. از طرف دیگر، گروه‌های فلسطینی نیز می‌دانند ایالات متحده به هیچ وجه دست از اسرائیل بر نخواهد داشت و بنابراین آنها مجبورند برای تقویت موضع بین المللی خود دست به دامن سایر قدرت‌های جهانی شوند و در این میان روسیه با توجه به تقابل با آمریکا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گروه‌های فلسطینی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اعتراف مقامات نظامی آمریکا به شکست در برابر مقاومت یمن

بدون تردید یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت رویه بین گروه‌های فلسطینی یکی از اهداف شرکت‌کنندگان نشست مسکو خواهد بود. به نظر می‌رسد با پیچیده‌تر شدن شرایط جنگ غزه و شکست رژیم صهیونیستی در تحمیل خواسته‌های خود به گروه‌های فلسطینی، سایر کشورها و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در تلاش هستند با رو کردن کارت‌های جدید علاوه بر تاثیرگذاری بر آینده تحولات منطقه، نفوذ خود را در بین گروه‌های فلسطینی افزایش دهند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که امارات نیز احتمالا با هماهنگی آمریکا و اسرائیل در تلاش برای احیای جنبش فتح و شخص محمد دحلان است تا آینده فلسطین را در اختیار این گروه قرار دهند. گرفتن جای دوحه در تحولات غزه، تاثیرگذاری بیشتر روی گروه‌های فلسطینی و دست برتر پیدا کردن در تحولات غزه از جمله اهداف ابوظبی هستند.

البته برخورداری از چند ویژگی این بستر را برای ابوظبی فراهم کرده است. از یک طرف، آمریکا و اسرائیل به امارات اعتماد کامل دارند و در هماهنگی با یکدیگر هستند و حتی این احتمال وجود دارد که در واقع پروژه احیای جنبش فتح و محمد دحلان به صورت مشترک توسط همه آنها راهبری شود. از طرف دیگر، ابوظبی در عین حال روابط خوبی با سایر بازیگران تاثیرگذار از جمله ایران و روسیه دارد. احتمالا نشست هفته آینده مسکو بتواند تصویر روشن‌تری از آینده گروه‌های فلسطینی ارائه کند.

با توجه به اینکه به اذعان بسیاری از تحلیلگران حوزه فلسطین تشکیلات خودگردان برای مردم این کشور مرده است، سرمایه‌گذاری امارات برای احیای جنبش فتح دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، رویه آمریکا در مدیریت تحولات این بوده که از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ نفوذ و تثبت جایگاه خود استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =