هشدار هواشناسی: احتمال خسارت به محصولات کشاورزی با کاهش محسوس دما

سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف و باران و کاهش محسوس دما از امروز (شنبه) تا روز دوشنبه که موجب آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی می‌شود، هشدار داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، بارش برف و باران و کاهش محسوس دما از امروز (شنبه) آغاز شده و تا دوشنبه ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

هواشناسی ایران/ تداوم بارش‌ها و برودت هوا در کشور تا روز دوشنبه

این شرایط جوی شنبه در گیلان، مازندران، نیمه شمالی فارس، ارتفاعات گلستان، شمال خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری رخ می‌دهد.

روز یکشنبه قزوین، قم، البرز، تهران، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، نیمه شرقی لرستان، شرق و شمال خراسان رضوی با بارش‌ها همراه خواهند شد.

دوشنبه گستره بارش‌ها به گیلان، مازندران، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی می‌رسد.

بارش برف و باران و کاهش محسوس دما موجب آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی می‌شود.

سازمان هواشناسی به پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها برای جلوگیری از آبگرفتگی مزراع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد، توصیه کرده است.

زدودن برف از شاخه‌های جوان به‌منظور جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها و گلخانه‌ها، عدم انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت کافی جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر در این شرایط جوی ضروری است.

سازمان هواشناسی همچنین به رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، عدم تردد ماشین آلات کشاورزی بر روی مزارع در هنگام بارندگی، تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن و انجام تمهیدات لازم در مزارع صیفی‌جات استان‌های جنوبی توصیه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =