تهران-ایسکانیوز : اسحاق جهانگیری به سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی واکنش نشان داده است . وی می گوید برخی کشورها تولید خود را بیش از آنچه که باید افزایش دادند و عرضه و تقاضا را در بازار نفت به هم ریختند. گلایه جهانگیری از سقوط آزاد طلای سیاه در حالی است که روز گذشته هم شاهد تداوم روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم .


در همین رابطه «نیویورک تایمز» در یادداشتی با عنوان «دورنمای کاهش قیمت نفت» به تحلیل و بررسی تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت کاهش قیمت جهانی نفت براقتصاد جهان پرداخته است:


« قیمت نفت خام، نسبت به اوج آن در ماه ژوئن، تقریبا 25 درصد کاهش یافته است. ولی اینکه این خبر خوب است یا بد، بستگی به جایی دارد که شما در آن ایستاده اید. این رویداد برای اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) و دیگر ملت ها و دولت هایی که وابسته به صادرات نفت هستند، خبر بدی است ؛ زیرا موجب کاهش شدید درآمدهای آنها شده است.


کاهش قیمت نفت بویژه برای ایران و روسیه بد است ؛ چرا که این دو کشور برای رویارویی با ایالات متحده و مقاومت در برابر تحریم های غرب به قیمت بالای نفت متکی هستند. کاهش قیمت ها، برای محیط زیست نیز بد است زیرا نفت ارزانتر به معنای تمایل کمتر برای توسعه منابع انرژی جایگزین و دارای کربن کمتر است.


ولی کاهش قیمت نفت برای عربستان سعودی به عنوان مهمترین عامل در صنعت نفت جهانی خبر بدی نیست. عربستان سعودی که دارای ذخایر نقدی کافی برای مقاومت در برابر افت قیمت هاست، هیچ تمایلی به کاهش تولید خود ندارد و به نظر می رسد بدین وسیله ترجیح می دهد به رقبای ژئوپلتیک خود یعنی ایران و روسیه فشار وارد کند. برای آمریکا اما وضع پیچیده است. از یک سو تولید نفت ایالات متحده افزایش یافته است و از سوی دیگر قیمت های پایین تر می تواند تولید نفت شیل را کاهش دهد زیرا این نفت گران است و برای سودآوری نیازمند قیمت های بالاتری است. اما کاهش قیمت نفت به معنای کاهش هزینه های مصرف کنندگان و کسب و کارها و تقویت اقتصاد در سراسر جهان صنعتی است.


افزایش زیاد در تولید نفت آمریکا ، در حقیقت، یکی از دلایل ذکر شده برای کاهش قیمت هاست. دلیل دیگر کاهش قیمت ها، ادامه روند کاهش تقاضای اروپا و دیگر مناطق توسعه یافته و رشد اقتصادی پایین تر در چین است.از سوی دیگر روسیه کاهش قیمت ها را طرحی به رهبری آمریکا می داند که یادآور افزایش تولید ناگهانی و شدید نفت توسط عربستان سعودی در سال 1985 است. این رویداد موجب کاهش شدید قیمت نفت و فروپاشی اقتصاد شوروی بعد از اتحاد جماهیر شوروی شد.


بحث های داغی در مورد نشست برنامه ریزی شده اوپک در ماه نوامبر وجود دارد. ولی صرف نظر از اینکه آیا وزیران نفت تصمیم به کاهش تولید و افزایش قیمت ها می گیرند یا نه، واقعیت این است که قیمت نفت همیشه تحت تاثیر بحران های ژئوپلتیک، روند اقتصادی و بلایای طبیعی خواهد بود. در حال حاضر کافی است ببینیم که قدرت های نفتی حداقل بطور موقت تضعیف شده اند و مجبور به درک این موضوع شده اند که ثروت نفتی این مجوز را به آنها نمی دهد که نظم بین الملی را طبق خواست و اراده خود منحرف کنند. در واقع شاید بتوان این طور گفت که چنین اتفاقی به نفع کشورهای صنعتی و در حال توسعه است؛ چرا که می توانند اقتصاد خود را توسعه بدهند.


ولی به نظر می رسد ایالات متحده و دیگر صاحبان سود باید در برابر وسوسه بهره وری از آنچه که می تواند یک کاهش زودگذر در قیمت ها باشد، مقاومت کنند؛ چرا که این کار باعث کند شدن روند جستجو برای منابع انرژی جایگزین می شود. افسوس که این سیاره نمی تواند از خود در برابر چنین تغییراتی انعطاف نشان دهد».

کد خبر: 122185

وب گردی

وب گردی