آمریکا مانع بزرگ توقف جنگ غزه / نتانیاهو برای کشتار مردم فلسطین دلایل شخصی و سیاسی دارد

پل پیلار با بیان اینکه امتناع دولت ایالات متحده از حمایت صریح از آتش‌بس دائمی و وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مانع بزرگی برای توقف جنگ غزه است، اظهار کرد: نخست وزیر کنونی اسرائیل دلایل شخصی و سیاسی برای ادامه جنگ دارد؛ زیرا می‌داند که پس از پایان آن قدرت را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حدود 5 ماه از جنگ غزه می‌گذرد و چشم‌انداز روشنی برای آتش‌بس وجود ندارد و تا کنون شمار زیادی از مردم مظلوم فلسطین اعم از زن، کودک و سالمند توسط صهیونیست‌ها کشته شده‌اند. ایالات متحده آمریکا که در ظاهر ادعا می‌کند خواهان توقف جنگ و برقراری آتش بس در غزه است، اما هر بار طرح‌های پیشنهادی سایر کشورها برای آتش‌بس را وتو می‌کند. آخرین نمونه آن وتوی طرح پیشنهادی الجزایر مبنی بر آتش بس فوری بشردوستانه بود. در حالی که 13 کشور از 15عضو شورای امنیت به این طرح رای مثبت داده بودند، آمریکا مانع تصویب آن شد. به منظور بررسی انگیزه دولت آمریکا از اینگونه اقدامات و گفتگو در مورد آینده جنگ غزه، مصاحبه‌ای با پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

اعتراف مقامات نظامی آمریکا به شکست در برابر مقاومت یمن

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد آمریکا نه تنها تلاشی عملی برای آتش بس جنگ غزه انجام نمی‌دهد، بلکه در واقع یکی از موانع اصلی برای توقف این جنگ است. نظر شما چیست؟

تمرکز ایالات متحده بر تلاش برای دستیابی به نوعی آتش بس موقت به عنوان بخشی از توافقی بوده که موارد دیگری همچون آزادی برخی از گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی و همچنین تضمین کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را شامل می‌شود. امید آن می‌رود که یک دوره آرامش نسبی شرایط مساعدتری را برای آتش بس دائمی‌تر ایجاد کند. اما امتناع دولت ایالات متحده از حمایت صریح از آتش بس دائمی و وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آن هستند، در واقع مانع بزرگی برای توقف جنگ است.

- حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل موجب افزایش جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین شده است. فکر می‌کنید این حمایت‌ها تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

پیش‌بینی زمان هرگونه تغییر در سیاست ایالات متحده در این زمینه که تا حد زیادی به تحولات سیاست داخلی ایالات متحده بستگی دارد، غیرممکن است. ریشه‌های همدردی و حمایت ایالات متحده از اسرائیل طولانی و عمیق است؛ همانطور که تداوم حمایت مادی و دیپلماتیک امروز با وجود کشتار غزه منعکس کننده همین امر است. با این حال، آنچه اسرائیل در غزه انجام داده منجر به کاهش هر چه بیشتر همدردی با آن خواهد شد، سلب اعتمادی که قبلا به میزان قابل توجهی در نسل‌های جوان آمریکایی رخ داده است.

- پیش‌بینی شما در مورد آینده جنگ غزه چیست و چقدر فکر می‌کنید احتمال افزایش تنش در خاورمیانه وجود دارد؟

غیر از بدبین بودن، سخت است که چیز دیگری در این مورد گفت. جو و سیاست در اسرائیل حاکی از ادامه استفاده بی حد و حصر از زور برای رفع عطش انتقام پس از حمله حماس در 7 اکتبر و دنبال کردن هدف «نابودی حماس» - هرچقدر هم که در واقع دست نیافتنی باشد- است و اصلا [برای اسرائیل] مهم نیست که این موضوع چقدر برای فلسطینیان مرگ و رنج به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این، نخست وزیر کنونی اسرائیل دلایل شخصی و سیاسی برای ادامه جنگ تا زمانی که ممکن است دارد، زیرا پس از پایان آن احتمالا قدرت را از دست خواهد داد. وضعیت غزه در حال حاضر به طور قابل توجهی تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده و مصادیق آن را در حملات خشونت آمیز در عراق، سوریه، لبنان و جاهای دیگر مشاهده کرد.

- یمنی‌ها بارها نشان داده‌اند که هیچ تهدیدی مانع دست برداشتن آنها از اهدافشان نمی‌شود. بنابراین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آمریکا چه هدفی را از حمله به یمن دنبال می‌کند؟

هدف آمریکا متوقف کردن حملات به کشتیرانی‌های بین المللی در دریای سرخ است. آمریکا برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کند در درجه اول محاسبه حوثی‌ها را در مورد تبعات اقداماتشان تغییر دهد و در صورت شکست این هدف، قدرت نظامی آنها برای حملات بیشتر را کاهش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =