همایش ملی علوم، حکمت و حکمرانی به دنبال تحقق وحدت علوم است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف از مجموعه همایش‌های علوم انسانی و حکمت این است که به سمت نظریه وحدت علوم حرکت کنیم. حکمت اسلامی مجموعه کاملی از عنوان‌های معارفی شامل فقه، فلسفه، کلام و حقوق است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری همایش ملی علوم، حکمت و حکمرانی که ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه همایش‌های علوم انسانی و حکمت ابتکاری بود که به همت دکتر خسروپناه معاون پیشین علوم انسانی در دانشگاه آزاد ایجاد شد. چون حکمت اسلامی این ظرفیت را دارد که برای همه نظام دانشی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هدف از این مجموعه همایش‌ها این است که به سمت نظریه وحدت علوم حرکت کنیم. همچنین این توضیح ضروری است که هرچند حکمت اسلامی در ظاهر فلسفه اسلامی شناخته می‌شود؛ اما در واقع شامل اخلاق، حقوق، فقه و فلسفه می‌شود. حکمت اسلامی مجموعه کاملی از عنوان‌های معارفی شامل فقه، فلسفه، کلام و حقوق است.

همایون تصریح کرد: حکمت اسلامی برخلاف تصور از سابقه تاریخی آن فقط قرار نیست ما را در تعامل با حوزه‌های علوم انسانی قرار دهد. این موضوع در همایش سوم مورد توجه قرار گرفته است‌. اولین همایش که آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. دومین همایش تحت عنوان علوم انسانی و حکمت اسلامی در دی ماه ۱۴۰۱ با همکاری ۹ واحد دانشگاهی برگزار شد. همایش سوم هم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. در همایش سوم علوم انسانی به صورت ارتقا یافته به همه علوم مورد توجه است. در این راستا، ارتباط بین حکمت اسلامی با علوم پزشکی و مهندسی هم مورد توجه قرارگرفته است.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد تصریح کرد: همچنین حکمرانی در این همایش مورد توجه قرار گرفته است. هر کدام از زیر عناوین در این همایش نسبتی با حکمرانی دارند. همکاری ۸ واحد دانشگاهی در این همایش وجود دارد. برای مثال استان یزد متولی هنر و رسانه، واحد علوم و تحقیقات متولی فرهنگ و تمدن اسلامی، واحد خوراسگان متولی تربیت، حکمت و حکمرانی و واحد الکترونیک به فضای مجازی، حکمت و حکمرانی خواهد بود.

وی ادامه داد: در راستای توجه به مهندسی و علوم فنی واحد کردستان متولی امنیت منابع، حکمت و حکمرانی شد. همچنین واحد شیراز همایش جامعه، حکمت و حکمرانی را برگزار می‌کند. واحد بندرعباس هم همایش ملی صنعت، طبیعت، حکمت و حکمرانی را برگزار می‌کند. واحد علوم پزشکی تهران همایش سلامت، حکمت و حکمرانی را برگزار می‌کند. این همایش‌ها در واحدهای استانی برگزار می‌شود و اختتامیه خرداد ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.

همایون درباره جوایز برگزیدگان همایش گفت: نیم نمره به دانشجویان دکتری که مقالات برگزیده داشته باشند، اعطا می‌شود. برگزیدگان غیردانشجو هم برای مقالات خود مجوز ISC دریافت می‌کنند. به علاوه گواهی حضور در همایش و گواهی مقالات برگزیده به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =