عصر جدید استعدادیابی در دانشگاه آزاد/ دانشجویان وارد عرصه فیلم‌سازی می‌شوند

رئیس باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان بااشاره به اینکه سینماهای دانشگاه آزاد با هدف حمایت از تولیدات دانشجویی فعال می‌شوند، گفت: ساخت فیلم سینمایی و اخذ مجوز موسسه با مشارکت دانشجویان علاقمند و با استعداد در عرصه تولیدات سینمایی است.

عباس محمدی رئیس باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های این باشگاه اظهار کرد: استعدادیابی دانشجویان هنرمند و علاقمند به هنر در گام نخست است. گام‌های بعدی شامل موضوعات مرتبط با رشد، تعالی و ارتقا هنر دانشجویان است. سپس معرفی این دانشجویان به جامعه هنری با هدف چهره سازی اصورت می‌گیرد. آشنای آنان با یکدیگر با رویکرد شبکه سازی نیز انجام می‌شود. گام نهایی، فعال کردن اقتصاد در حوزه هنر است.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر مشکات در واحد تهران مرکزی

وی درباره رشته‌های فعالیت باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان عنوان کرد: ما بنا داریم که در تمام رشته‌های دانشگاهی فعالیت کنیم. ولی فعلا در سال نخست محدودتر و گزیده‌تر عمل خواهیم کرد. سپس در سال‌های آینده بتوانیم رشته‌های بیشتری را به جشنواره‌ها اضافه کنیم.

محمدی با بیان اینکه فراخوان ۴ جشنواره رشد به زودی اعلام خواهد شد، گفت: تا کنون یک جشنواره کارتون برگزار شده و فراخوان‌های دومین جشنواره شعر و داستان و جشنواره هنرهای تجسمی و جشنواره نمایش دانشجویی نیز به زودی اعلام خواهد شد. علاوه براین فعالیت‌ها، داوری و سیاست گذاری جشنواره رشد نیز بر عهده باشگاه است. همچنین ما درحال برنامه ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی هستیم. در نظر داریم حدود ۴۰ کارگاه برگزاری کنیم و جذب نیرو داشته باشیم.

رئیس باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این باشگاه برای جذب اعضا هیچ محدودیتی ندارد. اگر دوره‌های آموزشی حضوری باشد که به صورت منطقه‌ای و واحدی برگزار می‌شود. اگر دوره‌ها مجازی یا برخط باشد، بنا به ظرفیت کارافزاری که استفاده می‌شود باید تعداد دانشجویان و شرکت کنندگان را کم یا زیاد کرد.

وی با تاکید براینکه هدف اصلی باشگاه رشد استعدادعای هنری و ادبی جوان عضو گیری نیست، بلکه شناسایی افراد و انجام اقدامات موثر و مثبت است، گفت: در جشنواره‌های رشد پیش رو از استعدادها در رشته‌های مرتبط استفاده خواهد شد. به عنوان مثال در شعر و داستان به سراغ دانشجویان هنرمند در این رشته که در جشنواره‌های پیشین دانشگاه رتبه گرفته‌اند، خواهیم رفت. همچنین دانشجویان رشته‌هایی مانند طراحی لباس، گرافیک، موسیقی، طراحی دکور، عکس نیز در این جشنواره استفاده خواهد شد.

محمدی درباره حمایت باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان از دانشجویان هنرمند بیان کرد: بخش کمی از این حمایت‌ها مالی است و تلاش می‌کنیم حمایت بیشتر راهبردی باشد. البته فعالیت این باشگاه خارج از چارچوب معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

وی ادامه داد: اگر امکانات و زیر ساخت‌ها به موقع در اختیار ما قرار گیرد، حمایت‌های راهبردی بر اساس برنامه ریزی و سیاست گذاری از حمایت مالی با اهمیت‌تر است. به عنوان مثال اگر گروه تثائر محلی برای تمرین و اجرا نداشته باشد، حمایت مالی کمکی نخواهد کرد.

این مسئول با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با تصریح بر اینکه بودجه‌ای برای حمایت مالی این باشگاه از دانشجویان مشخص نکرده است، گفت: کمک و حمایت مالی سقفی دارد و امکان مبالغ بالا نیز وجود ندارد. حمایت‌های راهبردی، اگر گروهی امکان بلیت فروشی و جذب مخاطب داشته باشد، قطعا موفقیت تر است. در مجموع حدود ۴ جشنواره توسط باشگاه رشد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

حضور فیلم سینمایی دانشگاه آزاد در جشنواره فجر به شرط تامین بودجه

وی اضافه کرد: باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان تلاش کرده تا یک موسسه برای تولیدات سینمایی مجوز بگیرد. ما قصد داریم تا سینماهای دانشگاه آزاد اسلامی را با هدف حمایت از تولیدات دانشجویی فعال کنیم. علاوه بر این؛ برنامه ریزی برای ساخت اولین فیلم سینمایی دانشگاه انجام شده که در این باره رایزنی‌هایی با شبکه‌های نمایش خانگی هم انجام شده است.

محمدی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بودجه‌ای برای سرمایه گذاری ساخت فیلم ندارد، گفت: زمان ساخت اولین فیلم یا دریافت مجوز دقیق و مشخص آن، معلوم نیست. چراکه بخش زیادی از آن به بودجه مرتبط است. ساخت فیلم سینمایی زمان بر نیست البته به شرط فراهم بودن بودجه. اگر سرمایه گذار پیدا شود؛ اقدامات لازم نیز انجام صورت می‌گیرد. ما امیدواریم به جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۳ برسیم.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: ساخت فیلم سینمایی و اخذ مجوز موسسه فیلم سازی با هدف به کار گیری دانشجویان علاقمند و با استعداد در عرصه تولیدات سینمایی است.

وزیر ارشاد: سالن‌های دانشگاه آزاداسلامی به سینما تبدیل می‌شوند

گفتنی است؛ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز از تبدیل سالن‌های آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی به سالن‌های سینما خبر داد و گفت: ما قصد مجهز کردن این سالن‌ها را داریم. دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سالن دارد که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد. البته من از دکتر طهرانچی درخواست کرده‌ام که استفاده از این سالن‌های سینما فقط برای دانشجویان این دانشگاه نباشد و عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تصریح بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای کوچک سالن‌های آمفی تئاتر مناسبی دارد، گفت که قرار شده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی، سالن‌های شهرهای کوچک این دانشگاه را تجهیز کند. ما برای هر سالن بین ۴ تا ۵ میلیارد بودجه نیاز داریم تا این سالن‌ها را به امکانات سینمایی مجهز کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =