اجرای طرح جامع مدیریت حوزه آبخیز سد شیرین دره کلید خورد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در استان، اجرای طرح جامع مدیریت حوزه آبخیز سد شیرین با اهداف تقویت پوشش گیاهی این حوزه آبخیز که سرچشمه تامین آب مرکز استان است همچنین ارتقای شرایط زیستی پایدار ساکنان آن شروع شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حسین فردی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با گرامی داشت آغاز هفته درختکاری، درباره طرح جامع مدیریت حوزه های آبخیز در استان اظهار کرد: استان خراسان شمالی دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است که در سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار آن می‌توان اقدامات آبخیزداری انجام داد.


فردی در ادامه با تصریح بر این مطلب که پیامدهای تغییرات اقلیمی قطعا تغییرات در معیشت و تغییرات اکولوژیکی و کوچ اجباری و تاثیر بر تمدن و آینده فرزندانمان را به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: در استان دو حوزه آبخیز شامل حوزه آبخیز سد شیرین دره و حوزه آبخیز اترک میانی تحت مطالعات طرح جامع مدیریت حوزه آبخیز قرار گرفته‌اند.


وی گفت: انجام این مطالعات در حوزه آبخیز اترک میانی تا ۵۰ درصد انجام شده و مطالعات در حوزه آبخیز سد شیرین دره که در سال ۱۴۰۰ شروع شده بود به پایان رسیده است. این مسئول با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح جامع مدیریتی حوزه های آبخیز فعلا در مرحله اول، اجرای برنامه های عملیاتی برای یک بازه زمانی پنج ساله تهیه و تدوین شده است، اظهار کرد: انجام اقدامات برای حوزه آبخیز سد شیرین دره با اهداف تقویت پوشش گیاهی این حوزه که سرچشمه تامین آب مرکز استان است همچنین ارتقای شرایط زیستی پایدار ساکنان این حوزه از سال جاری کلید خورده است.


وی بیان کرد: در همین راستا، ۳۵ جلسه تخصصی با مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی ذی‌ربط استان برگزار شده است.


معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: وظایف اجرایی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای انجام برنامه‌های تهیه شده در این طرح مشخص و تعریف شده‌اند.


وی اعلام کرد: فعلا در مرحله نخست، آموزش جوامع محلی این حوزه آبخیز در زمینه های مختلف از جمله دعوت و هدایت آنها به اشتغال های جدید و پایدار همچنین اعتمادسازی آنها نسبت به اهداف اجرای این طرح از سال جاری آغاز شده است که تا به کنون در این راستا چهار هزار و ۶۵۳ نفر ساعت از جوامع محلی این حوزه آموزش دیده اند.


فردی در ادامه با یادآوری این مطلب که عرصه حوزه آبخیز سد شیرین دره ۱۶۱ هزار هکتار است که هفت درصد آن شامل زمین های کشاورزی و ۹۳ درصد دیگر آن شامل عرصه منابع طبیعی است، بیان کرد: در این حوزه آبخیز، اصلاح روش های کشاورزی، مدیریت و حفاظت منابع آب و خاک همچنین کشت علوفه و مدیریت چرای دام با هدف کاهش فشار بر مراتع این حوزه و تقویت پوشش گیاهی آن طی همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفته و اجرای این برنامه آغاز شده است.


وی گفت: در حوزه آبخیز سد شیرین دره طی همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه اصلاح روش های کشاورزی از جمله آموزش کشاورزان، اصلاح شخم زمین‌های کشاورزی و بهره‌برداری از سیستم‌های آبیاری نوین آغاز شده است. و در این حوزه، ۱۵۰ هکتار زمین کشاورزی تحت کشت علوفه قرار خواهد گرفت.


وی خاطرنشان کرد: در برنامه تدوین شده با ارائه آموزش‌ها به کشاورزان و دامپروران درصدد هستیم که رویکرد کشت دیم و چرای دام در این حوزه آبخیز را با هدف تقویت پوشش گیاهی کاهش دهیم.


فردی گفت: در این راستا، در این حوزه آبخیز اجرای طرح‌های مرتعداری، حفاظت و قرق و مدیریت چرای دام آغاز شده است.


افزون بر این، وی اعلام کرد: طی تعامل با شرکت های آب منطقه و آبفای استان نیز اجرای برنامه مدیریت رودخانه‌های متصل با سد شیرین دره همچنین برنامه جمع آوری فاضلاب در روستاهای واقع در این حوزه آبخیز را در دستور کار قرار داده‌ایم که باید تامین اعتبار شوند.


معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خاتمه درباره تامین منابع اعتباری و تسهیلاتی برای پیشبرد برنامه‌های تدوین شده در اجرای این طرح در این حوزه آبخیز نیز اظهار کرد: در هر سال مالی اعتبارات اختصاصی صرف اقدامات بیولوژیکی و سازه‌ای در اجرای این طرح خواهد شد.
فردی همچنین تصریح کرد: برای ادامه اجرای این طرح، بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۸، اعتبارات محرومیت زدایی، سرمایه گذاری نهادهای بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرامین امام نیز تعریف شده و مد نظر قرار گرفته‌اند.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1223291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =