عربستان اراده سیاسی برای حل مشکل عمره ندارد / کندی توسعه روابط تهران-ریاض

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه ایران تمام مقدمات اعزام عمره را انجام داده اظهار کرد: حل نشدن مشکل اعزام زائران برای عمره نشان‌دهنده این است که هنوز اراده سیاسی از سوی عربستان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر امور خارجه ایران که روز سه‌شنبه و به منظور شرکت در اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در خصوص فلسطین به عربستان سفر کرده بود، در حاشیه این نشست با فیصل بن‌فرحان -وزیر امور خارجه عربستان سعودی- دیدار کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار از روند همکاری دو کشور ابراز خرسندی کرد و همتای سعودی او نیز بر اراده عربستان برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر پیشبرد روابط تاکید کرد.

بر خلاف اظهارنظر مقامات دو کشور در خصوص روابط دیپلماتیک و توسعه همکاری‌ها، به نظر می‌رسد از زمان ازسرگیری روابط تغییر آنچنان ملموسی -غیر از خود ازسرگیری آن- بین دو کشور رخ نداده است. همان موقع هم برخی کارشناسان ضمن تاکید بر مثبت بودن احیای روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر کاهش تنش در منطقه، حل نشدن مسائل اساسی و بنیادین که موجب قطع روابط شده بود را مانعی جدی در تقویت روابط در بلند مدت می‌دانستند. به منظور بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با صباح زنگنه -سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

فنی یا سیاسی! / دلیل لغو اعزام زائران عمره چیست؟

از نظر وی، خود برقراری مجدد روابط یک موفقیت برای دو کشور محسوب می‌شود اما به لحاظ انتظارات دو ملت، روند به کندی پیش می‌رود و جوابگوی توقعات مردم دو کشور نیست. زنگنه در مورد حل نشده باقی ماندن برخی مسائل فی ما بین گفت: هنوز ساده‌ترین و عادی‌ترین مشکل بین دو کشور یعنی بحث عمره حل نشده و علت آن نیز کاملا مبهم است؛ یک بار گفته می‌شود که مشکل فنی وجود دارد، هواپیما به اندازه کافی نیست و هر روز یک روایت جدید مطح می‌شود اما وقتی دو قدرت منطقه‌ای که با اعتماد متقابل روابط را آغاز کردند، نتوانند مشکل به این کوچکی را حل کنند، باید در اراده سیاسی آنها شک کرد.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه مشکلات فنی اعم از بحث ویزا، هتل، هواپیما و ... به راحتی قابل حل است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران تمام مقدمات اعزام عمره را انجام داده اما مدام اعزام‌ها به تاخیر می‌افتد، نشان‌دهنده این است که خارج از بحث‌های فنی، هنوز اراده سیاسی از سوی عربستان فراهم نشده است. وی در خصوص کارشکنی طرف سعودی تصریح کرد: دلایل تعلل عربستان قابل فهم نیست.

زنگنه همچنین در خصوص مواضع دو کشور در مورد غزه گفت: مواضع دو کشور در مسائل پایه‌ای از جمله حق مردم فلسطین برای دستیابی به مطالباتشان، برخورداری از یک دولت مستقل، حق دفاع از خود، دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه و توقف جنگ با هم همسو هستند اما در چگونگی حل مشکل فلسطین اختلافاتی وجود دارد. وی در مورد عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل نیز گفت: سعودی تلاش ‌می‌کند امتیازاتی کسب کند اما فشار آمریکا روی این کشور و همچنین حیله‌گری‌های اسرائیل زیاد است.

از نظر سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی عربستان که چندین دهه نتوانست طرح ملک عبدالله را اجرا کند، اکنون به دنبال عملیاتی کردن آن طرح است و عملیاتی کردن آن یعنی تشکیل یک دولت فلسطینی تمام عیار و برخوردار از مرزهای مشخص، فرودگاه، بندر، نیروی نظامی و اینکه قدس شریف پایتخت آن باشد. زنگنه افزود: بدون تحقق این اهداف دادن امتیاز عادی‌سازی به اسرائیل برای عربستان کاملا مضر خواهد بود و به چهره این کشور در جهان اسلام آسیب خواهد زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =