باغدار و برنج‌کار از انبوه مشکلات فراروی خود از نفس افتاد و چشم به روزهای پایانی سال دوخته‌ است

عبدالهادی رضایی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر از مشکلات فراروی باغداران و کشاورزان مازندرانی در یادداشت خود می‌گوید.

نفس‌های سال به شماره افتاد و باغدار و برنج‌کار نیز از انبوه مشکلات فراروی خود از نفس افتاد و چشم به روزهای پایانی سال دوخته‌ است.

آیا برای خرید محصولات دپو شده آنان، مشتری پیدا می‌ شود یا خیر؟

امسال برای برنجکاران خوب نبود؛ قیمت محصولشان هر روز کم و کمتر می‌شود و این مشکل دامن باغداران را هم گرفت و انبوه مرکبات در انبارهای غیر استاندارد هر روز در حال پوسیدن است.حکایت باغداری و کشاورزی در همه جا با درد و رنج نوشته شده است و کشاورزانی که با سختی و مشقت تولید می‌کنند و با درد و رنج آن را به فروش می‌رسانند.بوی عید و اسکناس‌های نو و تا نشده، بیش از هر زمان دیگری به مشام می‌رسد؛ شالیکار دستش خالی و باغدار هم خالی‌تر؛ هیچ گاه برای آنان اوضاع و شرایط آن گونه که می‌خواهند نشده است. همواره یا دغدغه باد و باران دارند و یا بازار فروش و محصولاتی که از خارج، همانند آوار بر سرشان وارد می‌شود.

همه امیدشان به این چند روز باقی مانده تا سال جدید است اگر محصولشان به فروش رفت که هیچ اما اگر نرفت آینده کشاورزی و باغداری به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.کشاورزی که هنوز داغ فروش نرفتن بخشی از محصولات برنج روی دلش مانده است؛ پایین بودن محصول مرکبات، او را نقره‌کوب کرده است.حال و روز کشاورزان و باغداران در آستانه سال نو و جدید چندان خوب نیست؛ آنان هم نگران فروش محصول هستند و هم قیمت‌هایی که هر روز پایین‌تر می‌آید.

معضل دپو و انباشت محصولات کشاورزی و باغی مازندران، قدمت دیرینه‌ای دارد، هر سال با آمدن سال نو و جدید، محصولات قدیمی و دپو شده به دلیل پوسیدگی و یا کهنگی از رده خارج می‌شود و به ناچار کشاورزان باید با قیمت بسیار پایین‌تری از هزینه تولید، آن را به فروش برسانند.در سال جاری، صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در استان مازندران طراحی شده بود و قرار بر این بود که حداقل ۲۰ درصد تولیدات باغی استان، صادر شود؛ با آن که امسال، بازار صادرات به نسبت سال قبل رونق داشت اما چندان نتوانست در ثبات بازار مرکبات نقش‌آفرینی کند.

معضل دپو برنج هم در حالی در مازندران تشدید می‌شود که طبق برخی آمارها حدود ۳۰۰ هزار تن برنج قدیمی در انبارهای مازندران باقی مانده است.طرح خرید توافقی برنج یا ورود هلدینگ‌ها و شرکت‌های زنجیره‌ای برای خرید برنج مازاد در مازندران نیز به صورت مقطعی در برخی از ماه‌ها اجرا شد، با این حال همچنان، درصد قابل توجهی از محصول تولیدی، روی دست کشاورزان باقی مانده است.

قیمت مرکبات مازندران در انبارها به قیمت ۱۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و این در حالی است که خرید و هزینه‌های ذخیره‌سازی با افت از پوسیدگی و غیره، حداقل به قیمت ۱۴ هزار تومان می‌رسد.اگر نیم نگاهی به توسعه پایدار و سیاست خارجی کشورهای سلطه‌طلب داشته باشیم، خواهیم یافت آنها به کشاورزی و تولیدات آن در مقایسه با سایر، اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.وزارت جهاد کشاورزی از عنوان مقدس "جهاد" برخوردار است و طی این سالها، جهادش در عرصه مدیریت اقناعی کجاست؟

جناب استاندار محترم، جنابعالی اذعان می‌فرمایید که اقتصاد مازندران در تولید ثروت یا درآمدسرانه به کشاورزی است و چشم و دل کشاورزان، باغداران و برنج‌کاران طی روزهای باقی مانده سال به مدیریت جهادی است، با به خط نمودن همه دستگاه‌ها، این درد را التیام بخشید.

انشاءالله مورد توجهات امام عصر(عج) قرار گیرید.

یادداشت: دکتر عبدالهادی رضائی تالارپشتی

استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1223961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =