قطر قطب پتروشیمی جهان می‌شود؟

تردیدی نیست که در شکل‌گیری نظم آینده خاورمیانه، انرژی‌ از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و دوحه تلاش می‌کند در حوزه انرژی، خود را به قطب جهانی گاز و پتروشیمی بدل سازد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، صنعت پتروشیمی، یکی از صنایع پیشرو در قدرت گرفتن کشورهای منطقه در نظم جدید غرب آسیاست. به طور مشخص در حوزه خلیج فارس، سه کشور قطر، امارات و عربستان سعودی سرمایه‌گذاری وسیعی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

روند مخرب صادرات انرژی مجازی / زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها سودآوری بالایی برای کشور دارد

در این میان، قطر در روز ۱۹ فوریه شاهد کلنگ‌زنی پروژه بزرگ «مجتمع پتروشیمی رأس لفان» بود که قرار است دو سال بعد به بهره‌برداری برسد. در مراسم افتتاح این پروژه، «شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه» امیر قطر شخصا حضور پیدا کرد.

در این مجتمع قرار است که انواع مختلفی از آلکن‌ها یا الفین‌ها و هم‌چنین پلی‌اتیلن‌ها ساخته شود. شرکت صنایع شیمیایی شورون فیلیپس (Chevron Phillips) اصلی‌ترین شرکتی است که در این پروژه فعالیت خواهد کرد. این شرکت دارای بیش از ۵هزار نیروی متخصص در سطح جهان بوده و گردش مالی آن در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده است. در حوزه خلیج فارس، این شرکت علاوه بر قطر در عربستان سعودی نیز حضور پررنگی دارد.

خبرگزاری دولتی قطر (قنا) در گزارش خود از افتتاح این پروژه نوشته است:‌ «مجتمع رأس لفان، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی در سرتاسر جان است و قرار است سالانه نزدیک به ۱۴ میلیون تن تولید در صنایع پتروشیمی داشته باشد.»

حجم سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۶ میلیارد دلار است که ۷۰ درصد آن از طرف دولت و وزارت انرژی قطر تأمین شده و ۳۰ درصد آن را شرکت شورون فیلیپس هزینه می‌کند. به همین نسبت نیز طرفین سهامدار این پروژه خواهند بود.

در این مجتمع سالانه ۲.۱ تن «اتان» (Ethane) تولید خواهد شد که بالاترین میزان تولید این ماده در منطقه غرب آسیاست. میزان تولید سالانه پلی اتیلن نیز ۱.۷ میلیون تن خواهد بود. به این‌ها باید تولید سالانه ۱۰ تن از دیگر محصولات پتروشیمی را اضافه کرد که باعث می‌شود قطر به یکی از قطب‌های پتروشیمی در جهان تبدیل شود.

شرکت ملی انرژی قطر اعلام کرده که کنسرسیوم بزرگی در این مجتمع تشکیل داده و چهار کمپانی بزرگ این حوزه را به آن اضافه خواهد کرد که عبارتند از اتحادیه SCJV که متشکل از گروه صنعتی سامسونگ (کره جنوبی) و CTCI (تایوان) خواهد بود. علاوه بر آن شرکت‌های آمریکایی «امرسون» و شرکت ایتالیایی «مایر تکنیمونت» (Maire Tecnimont) نیز در آن شراکت دارند.

اما نکته قابل توجه این است که به موازات ساخت مجتمع پتروشیمی رأس لیفان در قطر، مجتمع پتروشیمی گلدن ترایانگل (Golden Triangle) نیز در تگزاس با شراکت شورون فلیپس و شرکت ملی انرژی قطر احداث می‌گردد که هزینه ساخت آن حدود ۸.۵ میلیارد دلار است.

در حالی قطر به این شدت در حوزه پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کند که به موازات آن، در حوزه گاز نیز بزرگ‌ترین کنسرسیوم جهان را تشکیل داده است که باید در گزارش دیگری تشریح شود.

تردیدی نیست که در شکل‌گیری نظم آینده خاورمیانه، انرژی‌ از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و دوحه تلاش می‌کند در حوزه انرژی، خود را به قطب جهانی گاز و پتروشیمی بدل سازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =