جای خالی تربیت کنشگر اجتماعی در آموزش و پرورش

معلم نمونه کشوری گفت: جای آموزش کنشگری اجتماعی در مدارس خالی است و لازم است که دانش‌آموزان با انجام فعالیت‌های اجتماعی، نحوه رفتار درست در اجتماع را بیاموزند. چراکه دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند، در آینده هم نسبت به محیط زیست و جامعه خود احساس مسئولیت می‌کنند.

علی صیدی یکی از معلمان نمونه کشوری که برنده جایزه بین‌المللی معلم شده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص فعالیت‌های خود گفت: یکی از دغدغه‌های من همیشه حفاظت از محیط زیست بوده و تلاش کرده‌ام تا این موضوع را به دانش‌آموزان هم آموزش دهم. به همین منظور اردوهایی تدارک دیدیم تا ضمن انجام فعالیت‌های دسته‌جمعی، دانش‌آموزان با محیط زیست و نحوه حفظ آن آشنا شوند. یکی از این فعالیت‌ها کاشت نهال بلوط بود. تاکنون حدود ۴۰۰ نهال کاشته‌ایم.

بیشتر بخوانید

چالش‌های بی‌پایان آموزش و پرورش / افت تحصیلی دانش‌آموزان را جدی بگیرید

وی افزود: فعالیت‌های ما محدود به این موضوع نمی‌شد و برای افزایش مشارکت بچه‌ها، نهال‌ها را به نام آن‌ها نام‌گذاری و مدام از نهال‌ها مراقبت می‌کردیم. یکی از معضلات منطقه ما، قطع کردن درختان بلوط است. این اتفاق ناشی از ناآگاهی نسبت به اهمیت این درختان است. درختان بلوط منطقه، عامل پایداری خاک هستند و شبکه غذایی اکوسیستم منطقه وابسته به آن‌ها است. آموزش عملی در محیط، به دانش‌آموزان کمک می‌کند که اهمیت حفظ محیط طبیعی خود را درک و برای پایدار ماندن آن تلاش کنند.

صیدی توضیح داد: فعالیت دیگر ما در حوزه محیط زیست، راه‌اندازی کمپین‌هایی برای جمع‌آوری زباله از محیط‌های طبیعی بود. این حرکت نمادین در راستای فرهنگ‌سازی انجام شد و به مرور مردم هم با ما همراه شدند و در جمع‌آوری زباله کمک کردند.

معلم نمونه کشوری با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه آموزش نحوه رفتار با معلولان عنوان کرد: علاوه بر این در راستای آشنایی دانش‌آموزان با فعالیت‌های اجتماعی، بسته‌های آموزشی با هدف آموزش نحوه رفتار درست با افراد دارای معلولیت طراحی می‌کردیم.

صیدی ضمن انتقاد از بی‌توجهی آموزش و پرورش به آموزش مسائل اجتماعی بیان کرد: جای آموزش کنشگری اجتماعی در مدارس خالی است و لازم است که دانش‌آموزان با انجام فعالیت‌های اجتماعی، نحوه رفتار درست در اجتماع را بیاموزند. چراکه دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند، در آینده هم نسبت به محیط زیست و جامعه خود احساس مسئولیت می‌کنند. اگر این نگاه در آموزش و پرورش ما وجود داشته باشد، در آینده جامعه و کشور بهتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بچه‌ها وقتی تجربه‌های عملی داشته باشند، آموزش از شکل حفظ کردن سنتی خارج می‌شود و با هر سوالی که می‌پرسند، نکته آموزشی جدیدی یاد می‌گیرند. اصلاح فرهنگ با همین کارهای ساده شکل می‌گیرد؛ دانش‌آموزی که به چشم شاهد حجم زباله موجود در محیط زیست باشد، اشتباه دیگران را تکرار نخواهد کرد. تجربه اهمیت بالایی در فرآیند تدریس دارد اما آموزش و پرورش نسبت به این موضوع بی‌توجه است.

معلم نمونه کشوری درخصوص مشکلات معلمان گفت: معلم‌ها هم باید در این حوزه دغدغه‌مند بوده و احساس مسئولیت‌پذیری داشته باشند. از طرفی وضعیت معیشتی معلمان باعث شده تا انگیزه آن‌ها برای کار کم باشد و آموزش و پرورش باید این مشکل را حل کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1224463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =