وزارت جهاد کشاورزی:هیچ کمبودی در توزیع کالاهای اساسی نداریم

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه کالاهای اساسی برای ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان تامین شده است گفت : مردم هیچ نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی در این ایام نخواهند داشت و تاکنون هیچ کمبودی در تامین و توزیع کالاهای اساسی گزارش نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احمد خانی نوذری معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در یک گفتگوی تلویزیونی بیان کرد:‌ در حوزه مرغ در کشور خودکفا هستیم، سطح بسیار بالایی در حوزه تولید مرغ را در ماه‌های اخیر داریم تجربه می‌کنیم، ثباتی که در بازار نسبتا برقرار هست و همه هم میهنان عزیز دارند مشاهده می‌کنند محصول تلاش تولید کنندگان عزیز و زحماتی هست که در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده، برای این که حجم عرضه بازار به شکلی باشد که این تقاضای مصرف در این ایام پرمصرف را پوشش بدهد، ما ماه‌های اخیر را با جوجه ریزی‌ها در رکوردهایی گذراندیم، رکورد بالای ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه را، آن چیزی که الان در بازار مشاهده می‌کنیم عملا نه تنها کفاف بازار را خواهد داد بلکه ما در وزارت جهاد برنامه‌هایی برای صادرات مرغ مازاد داریم، لذا هیچ نگرانی در مورد تامین مرغ به میزان کافی و با قیمت تعادلی و مصوب در بازار وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت کالاهای اساسی در شب عید و ماه رمضان تغییر نخواهد کرد

وی با بیان این که در دیماه امسال ۱۵۳ میلیون قطعه و در بهمن ماه امسال هم ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم ، افزود: قیمت مصوب مرغ گرم مان هیچ تغییری ندارد و نظارت‌ها هم در شبکه توزیع هست، فعلا در این کالا ما ثبات داریم و موضوع خاص التهابی در آن گزارش نشده است .

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره بازار گوشت قرمز هم گفت: شرایط ما در عرضه گوشت قرمز اندکی با مرغ متفاوت است به طور سنتی تمام تقاضای گوشت قرمز کشور از داخل تامین نمی‌شده است ، بلکه برخلاف مرغ که کاملا متکی به تولید داخل بوده و ما همواره بخشی از نیاز بازار را از محل واردات تامین می‌کردیم، این نیاز وارداتی عمدتا به شکل گوشت منجمد بوده که نیاز صنف و صنعت را تامین می‌کرده ما در دو سالی که گذراندیم یعنی سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ شرایط بسیار خاصی در کشور بوجود آمد مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد که زنجیره تولید گوشت قرمز با چالش و با آسیب‌هایی مواجه شد، مهم‌ترین آنها خشکسالی بوده و به موازات آن افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌ها و بعد عدم حمایت کافی از زنجیره‌های تولید در حوزه سرمایه در گردش بواسطه حذف ارز ترجیحی، مجموعه این چالش‌ها بخش ظرفیت تولید داخلی ما را با آسیب و چالش جدی مواجه کرد، ما در سال۱۴۰۲ که گذراندیم، عملا این التهابات را در حوزه گوشت قرمز داشتیم.

وی افزود: مجموعا وزارت جهاد دو تا اقدام را در پیش گرفت بخشی که به نسبت سال‌های گذشته واردات گوشت منجمد را ما توسعه دادیم ما تقریبا دو برابر پارسال واردات گوشت منجمد در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم که مصارف صنف و صنعت را به طور کامل تامین کنیم و صنعت را از حوزه بازار گوشت گرم بیرون بکشیم. ما امسال تقریبا به مرز ۸۰ هزار تن تا الان رسیدیم و امیدواریم تا پایان سال یا تا پایان ماه مبارک رمضان به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد برسیم که کل نیاز صنعت را به طور کامل تامین کنیم.

خانی نوذری ادامه داد: الان به طور معمول روزانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز داریم گوشت گرم وارد بازار می‌کنیم. اما به طور کلی با توجه به این که ما الان در یک شرایط خاصی به سر می‌بریم، به طور معمول ماه مبارک رمضان و عید نوروز هر کدام ایام بسیار پرمصرفی است در سال، امسال یک اتفاق ویژه داریم تقارن این دو تا ایام به شکل همزمان در یک زمان واحد که این باعث می‌شود تقاضای بسیار زیادی را به بازار تحمیل می‌کند، ما عملا داریم تلاش می‌کنیم با حجم واردات بیشتر بازار را به نسبت کنترل بکنیم.

خانی نوذری گفت: واقعیت امر این است که امکان تامین از طریق واردات بیشتر وجود دارد ولی واردات در احجام بسیار بالا در بلند مدت آسیب زننده جریان تولید داخل هست، بازار باید از داخل تامین شود لذا تمام تلاش وزارت جهاد است که به قدری گوشت گرم وارد بکند که فقط ثبات را در بازار برقرار بکند برای این که جریان تولید قوت بگیرد و برگردد به روال سابق خودش
وی افزود: ما در چند مقطع با مشکلاتی در زنجیره تامین و تدارک گوشت گرم مواجه شدیم مهم‌ترین آن در هفته‌های گذشته بخشی از آن به واسطه نزولات جوی و به واسطه بارش برف، بخشی جریان تدارک گوشت گرم برای کشور دچار اختلال شد که اندکی افزایش قیمت داشتیم و داریم تلاش می‌کنیم انشاالله با عرضه بیشتر آن را به ثبات برگردانیم.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی فکر می‌کنید بازار داخلی به ثبات برسد و کلا بازار گوشت قرمز به ثبات برسد؟ گفت: اتفاقی که می‌شود بعنوان نوید برای مردم عزیز عرض کرد بارش‌های هفته‌های اخیر و ماه‌های اخیر فضای مناسبی را برای پرورش دام داخلی فراهم کرده، در کنار آن عرضه با قیمت پایین نهاده‌های دامی در کشور که در نیمه دوم امسال بوجود آمده و به موازات آن ارائه نهاده‌های دامی به شکل مدت دار، شش ماهه در اختیار دامداران عشایری کشور باعث شد انگیزه‌ها را برای نگهداشت دام در این مقطع که فصل زایش و زاد و ولد است بیشتر کرده است. نتایج این توسعه تولید در داخل را ما انشاالله در بهار سال آینده که پیش رو داریم با عرضه بیشتر دام داخلی مشاهده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد:‌برآوردهای واحدهای تخصصی ما این است که با این حجم تولید و با این حجم نهاده‌های دامی با قیمت مناسب حتما عرضه بیشتر دام داخل را در بهار امسال خواهیم داشت .
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره قیمت گوشت قرمز هم گفت: طبیعتا قیمت با فرض این که ما در سال آینده اگر تورمی نداشته باشیم یا سایر عوامل موثر بر آن را نداشته باشیم برآورد واحدهای تخصصی ما این است که با قیمت‌های پایین‌تر از این قیمت تعادلی بین تولید و مصرف است با قیمت دام زنده حدود ۲۱۰-۲۲۰ هزار تومان و عملا لاشه و شقه زیر ۵۰۰ هزار تومان قیمت تعادلی تولید در داخل کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =