جدال بی‌ثمر بین روسیه و اوکراین ادامه خواهد یافت

استاد دانشگاه نورویچ آمریکا با بیان اینکه روسیه و اوکراین قادر به غلبه بر یکدیگر نیستند، اظهار کرد: مشکل فعلی این جنگ این است که هیچ یک از طرفین فعلا تمایلی به خاتمه دادن به آن ندارند و تصور می‌کنند باید از طریق توسل به زور و سلاح پایان آن را بسازند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بیش از دو سال از جنگ اوکراین می‌گذرد و چشم‌انداز روشنی در مورد پایان این جنگ وجود ندارد. آنچه بسیاری از کارشناسان به آن اذعان دارند این است که جنگ اوکراین به عرصه تقابل غرب با روسیه و به نوعی شرق سیاسی است. جوزف بورل -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- که اکنون در واشنگتن حضور دارد، از ایالات متحده درخواست کرده که هرچه سریع‌تر تسلیحات مورد نیاز اوکراین به این کشور ارائه شود. نکته حائز اهمیت این است که علیرغم ماه‌های ابتدایی که جنگ صرفا در خاک اوکراین جریان داشت، اکنون ارتش این کشور نیز حملاتی به خاک روسیه انجام می‌دهد و همین مسئله پیش‌بینی آینده آن را بسیار پیچیده کرده است. «دکتر لاشا چانتوریدزه» -استاد روابط بین‌الملل دانشگاه نورویچ و کارشناس مسائل روسیه- در گفتگو با ایسکانیوز به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص این جنگ پرداخت.

بیشتر بخوانید:

تقابل روسیه و ناتو سال‌ها به طول خواهد انجامید

از نظر این استاد دانشگاه آمریکا، جنگ روسیه علیه اوکراین ناشی از یک تصور غلط و برنامه‌ریزی ضعیف بود و جای تعجب ندارد که هم برای روسیه و هم اوکراین به یک فاجعه تبدیل شده است. بیشتر جنگ‌ها به یک توافق ختم می‌شوند و جنگ روسیه و اوکراین نیز به احتمال زیاد همین طور خواهد شد. مشکل فعلی این است که هیچ یک از طرف‌های مخاصمه فعلا قصد ندارند به این جنگ خاتمه دهند و همچنان می‌خواهند با استفاده از زور و سلاح پایان آن را بسازند.

وی با اشاره به اینکه جنگ بین روسیه و اوکراین با سایر درگیری‌ها در نقاط دیگر جهان بسیار متفاوت است، اظهار کرد: این نبرد بین دو ارتش حرفه‌ای بزرگ در عرصه‌های زمین، دریا و هوا با هدف شکستن دفاع طرف مقابل ادامه می‌یابد. این استاد آمریکایی افزود: از سال 1945 هیچ جنگی مانند این در هیچ کجای جهان رخ نداده است و برای درک کامل مقیاس این جنگ، باید برخی آمارها را مرور کرد؛ روزانه حدود 10000 گلوله توپ توسط ارتش روسیه شلیک می‌شود، در حالی که ماشین نظامی روسیه بیش از 3 میلیون گلوله توپ در سال تولید می‌کند.

چانتوریدزه با بیان اینکه این رقم بیش از دو برابر تولیدی است که ایالات متحده و اروپا روی هم می‌توانند تولید کنند، تصریح کرد: روسیه تقریبا 9 هزار خودروی جنگی زرهی را از دست داده و تعداد تلفات میدان جنگ آن حدود 300 هزار است. با وجود این تلفات عظیم، تخمین زده می‌شود که اوکراین باید بیش از 100 هزار هدف نظامی و لجستیکی را نابود کند تا بتواند از طریق توسل به سلاح روسیه را مجبور به تسلیم کند. برعکس، روسیه برای رسیدن به همین هدف باید بیش از 20 هزار هدف اوکراینی را نابود کند. اگر در نظر داشته باشیم که این «اهداف» از سوی هر دو طرف به خوبی دفاع می‌شوند و امکان تداوم آنها وجود دارد، نه روسیه و نه اوکراین نمی‌توانند بر دیگری غلبه کنند.

استاد دانشگاه نورویچ در مورد مقایسه این جنگ با جنگ غزه گفت: جنگ در غزه بسیار متفاوت است؛ زیرا فلسطینی‌ها ارتش حرفه‌ای ندارند، بخش زمینی که آنها اشغال کرده‌اند بسیار کوچک است و بیشتر اهدافی که ارتش اسرائیل به آنها حمله می‌کند، غیرنظامیان هستند. وی افزود: جنگ در اوکراین برای فاتح شدن است و روسیه می‌خواهد بخش‌های غنی از منابع و صنعتی اوکراین را تصرف کند، در حالی که جنگ در غزه یک عملیات مجازات جمعی است. جنگیدن در جنگی که در اوکراین جریان دارد، بسیار سخت و پرهزینه است، جنگی که با آنچه در غزه رخ می‌دهد بسیار تفاوت می‌کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تعداد تلفات در میان جمعیت غیرنظامی غزه به اندازه تلفات جنگجویان روسی است. در عین حال، ارتش اسرائیل در غزه کمتر از یک درصد از احکامی را صادر می‌کند که توسط ارتش روسیه برای جنگ اوکراین صادر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =